Green Deals

Gepubliceerd op:
16 december 2024

Sinds 2011 heeft de Green Deal aanpak 238 groene initiatieven de ruimte gegeven om te groeien. In een Green Deal werken de Rijksoverheid en partijen samen. Denk aan bedrijven, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en andere overheden. Met elkaar versnellen zij de overgang naar een duurzame samenleving.

Wat zijn Green Deals?

Met de Green Deal aanpak geeft de Rijksoverheid sinds 2011 ruimte aan vernieuwende duurzame nieuwe ideeën uit de samenleving. Bij de uitvoering van die initiatieven lopen bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en burgers soms tegen hindernissen aan.

De initiatieven krijgen hulp in de vorm van kennis, door drempels in wetten en regels weg te nemen en door netwerken toegankelijk te maken. Hiermee maken ze de weg vrij voor volgende duurzame projecten. Zo zorgen de Green Deals voor impact. De Green Deals ontvangen geen financiële steun. Tot 2024 zijn er 238 Green Deals gesloten met meer dan 1800 partijen. 

De laatste Green Deals eindigen in 2026. U kunt zich niet meer aanmelden voor nieuwe Green Deals.

Bekijk de Green Deals

Wilt u meer informatie over de 238 Green Deals? Of over de Green Deal aanpak zelf? De webpagina Greendeals.nl is nog bereikbaar via het Webarchief. Gebruik de zoekbox in de grijze balk van het archiefweb om te filteren op trefwoorden. Of zoek op het nummer van de Green Deal.

Video: ruimte voor groene initiatieven uit de samenleving

Lopende Green Deals

Uitgelichte deals

Green Deal 'Circulaire Denim'

In de Green Deal Circulaire Denim werken koplopers in de textielindustrie samen om de kringloop van denim te sluiten. Door de samenwerking in de 'Denim Deal’ steeg het aantal jeans met gerecycled denim op de Nederlandse markt fors: van 8% in 2020 naar 41% in 2022. Door het succes namen deelnemers aan de Denim Deal zelf de beslissing om een internationaal vervolg op deze Green Deal te ontwikkelen: de Denim Deal 2.0.

Green Deal 'Koffiepads en theezakjes bij het gft'

Vanaf 1 januari 2023 mogen alle koffiepads en theezakjes bij het groente- fruit- en tuinafval (gft). Daarmee zijn de doelen van de Green Deal Koffiepads en theezakjes ruim gehaald. Maar liefst 93% van de theezakjes in de supermarkt is composteerbaar. Voor koffiepads is dit bijna 97%. Het doel is dat uiteindelijk alle organisaties die in Nederland werken, overstappen op composteerbare koffiepads en theezakjes. Koffiepads en theezakjes scheiden via het gft-afval levert per jaar zo’n 88 miljoen kilo extra compost op.

Deze Green Deal is een mooi voorbeeld van hoe ketensamenwerking kan leiden tot duurzamere producten. Op de Global Recycling Day van 2023 won de Green Deal de 'Recycling Heroes'-award.

Groente, fruit en cornflakes worden in een winkelkar gelegd

Green Deal 'Over de datum?'

Nederlandse consumenten gooien gemiddeld zo’n 47 kilo voedsel per persoon per jaar weg. Ze doen dat uit angst om ziek te worden. Of omdat ze denken dat de kwaliteit niet goed meer is. Hieronder vallen ook vaak lang houdbare producten zoals koffie, thee, vis in blik, stroop, rijst en sappen uit pak.

Met de Green Deal ‘Over de datum?’ willen de betrokken partijen voedselverspilling verminderen. Ze doen dit onder andere door de houdbaarheidsdata makkelijker uit te leggen. En door klanten beter voor te lichten. Aftrap van de Green Deal is een onderzoek in 2017 door Wageningen University & Research. Hieruit bleek dat consumenten lang houdbare producten veel minder weggooien als de 'tenminste houdbaar' (THT)-datum wordt vervangen door 'lang houdbaar’. In vervolg op deze Green Deal zijn 2 iconen geïntroduceerd die producenten vrijwillig op de verpakking kunnen plaatsen. Hiermee herkennen consumenten het verschil tussen de houdbaarheidsdata nog beter. 

Vragen over de Green Deals?

We ondersteunen de ministeries bij de uitvoering van de Green Deal aanpak. 

Vragen en opmerkingen kunt u sturen naar info@greendeals.nl.

Bent u tevreden over deze pagina?