Invoercertificaat met tariefcontingent: na ontvangst
U heeft een invoercertificaat met tariefcontingent ontvangen. Er zijn nog enkele stappen die u dan neemt. Wij hebben deze voor u op een rij gezet.
Stappen 7 tot en met 9
De stappen die u neemt, staan in het groen in de onderstaande infographic. In het blauw staan onze acties.
Toelichting bij stap 7 tot en met 9
Bied het invoercertificaat bij de Douane aan, samen met de andere documenten die de Douane van u vraagt. De Douane stempelt uw invoercertificaat af en ondertekent het (viseren). Let op dat u of uw aangever het certificaat na het ondertekenen van de Douane terugkrijgt.
(Tot) wanneer is een certificaat geldig?
Op uw invoercertificaat ziet u precies tot wanneer deze geldig is. De geldigheidsperiode hangt af van het tariefcontingent en wanneer u de aanvraag doet. Voor de meeste invoercertificaten met tariefcontingent geldt, als u de aanvraag doet:
- voor de start van de tariefcontingentperiode: het certificaat is geldig vanaf de 1e dag van die periode tot het einde van de periode;
- tijdens de tariefcontingentperiode: het certificaat is geldig vanaf de 1e dag van de maand ná de aanvraag, tot het einde van de periode;
- tussen 23 en 30 november: het certificaat is geldig vanaf 1 januari van het volgende jaar tot het einde van de periode.
Geldigheid bij deelperioden
Soms is de tariefcontingentperiode verdeeld in kleinere delen (deelperioden). Dan is het invoercertificaat meestal geldig tot het einde van de maand na die deelperiode. Maar niet langer dan de hele periode duurt. Hierop zijn ook uitzonderingen. Zoals voor contingenten die beheerd worden op basis van oorsprongscertificaten, zoals de IMA-1.
Heeft u het product geïmporteerd en heeft de Douane het invoercertificaat geviseerd? Stuur het certificaat dan aangetekend naar het adres hieronder. Dit moet binnen 60 dagen na de laatste geldigheidsdag vant het certificaat bij ons binnen zijn.
U stuurt het certificaat naar:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Team In- en uitvoerregelingen
Prinses Beatrixlaan 2
2595 AL Den Haag
Ook als u het invoercertificaat niet (helemaal) benut heeft, stuurt u het naar ons terug. Heeft u een uittreksel aangevraagd? Stuur dit na ondertekening van de Douane ook naar ons terug.
Hebben wij uw certificaat of het uittreksel ontvangen? Dan controleren wij of dit op tijd is en of u minimaal 95% ervan benut heeft. Dit bepaalt of wij uw zekerheid vrijgeven of (deels) verbeuren. Voldoet u niet aan deze plichten? Dan krijgt u van ons een brief waarin staat wat het verbeurtebedrag is dat u moet betalen.
Wilt u op de hoogte blijven van de mutaties in uw zekerheidsaldo? Geef dan uw e-mailadres aan ons door via basisregistratie@rvo.nl. U ontvangt dan de ochtend na elke mutatie automatisch een e-mail.
Hoe krijgt u uw zekerheid terug?
Staat uw zekerheid (gedeeltelijk) vrij op uw saldo-overzicht? Dan staat dit bedrag vrij voor een nieuw certificaat. Terugstorten of tussentijds verlagen van een zekerheid gebeurt alleen op verzoek. U kunt uw verzoek mailen naar fencbankgaranties@rvo.nl. Vermeld hierbij uw RVO-relatienummer. Bij een contante storting vermeldt u ook het IBAN.
Op Zekerheid stellen voor invoercertificaat leest u meer over het stellen van zekerheid.
U mag de rechten van bijna alle invoercertificaten overdragen aan iemand anders. Dit geldt niet voor een invoercertificaat voor:
- rundvlees en varkensvlees uit Canada;
- basmatirijst uit India en Pakistan met een echtheidscertificaat (authenticity);
- hennep of hennepzaad waar een erkenning voor nodig is.
Verder geldt het volgende bij de overdracht van een certificaat:
- Rechten overdragen mag alleen binnen de geldigheidsduur van het certificaat.
- U mag alleen de hoeveelheid overdragen die nog niet is gebruikt.
- De plichten blijven altijd bij de aanvrager (titularis).
- U mag de niet gebruikte rechten van een certificaat overdragen. De ontvanger van het certificaat (cessionaris) mag dit daarna alleen weer terug overdragen (retrocederen) aan de aanvrager. Dus overdragen aan een derde mag niet. Ook dit terug overdragen mag alleen voor de niet gebruikte hoeveelheid.
- De overdracht gaat direct in op de datum dat wij deze verwerken. De geldigheidsduur van het certificaat verandert hierdoor niet.
Bij verlies van een certificaat kunnen wij (onder voorwaarden) een vervangend certificaat of duplicaat afgeven. Neem hiervoor altijd eerst contact op met onze afdeling Investerings- en Marktmaatregelen (IMM), via teaminenuitvoer@rvo.nl.
Het kan gebeuren dat u de invoerverplichting of bewijsverplichting niet (op tijd) nakomt. Dan kunt u bij situaties die u niet kon voorspellen, een beroep doen op overmacht. Dit geldt niet voor een handelsrisico. Binnen 30 kalenderdagen nadat de geldigheidsduur van het certificaat voorbij is, moeten wij dit verzoek van u ontvangen. Wij behandelen uw verzoek om overmacht alleen als wij het op tijd hebben ontvangen.
Hoe verzoek doen?
Stuur uw verzoek om erkenning van overmacht naar basisregistratie@rvo.nl. Dit moet erin staan:
- korte en duidelijke uitleg waardoor de overmacht is ontstaan
- het certificaatnummer
U voegt alle bewijsstukken toe die volgens u laten zien waarom u het specifieke certificaat niet kon gebruiken.
Naar voorwaarden invoercertificaat met tariefcontingent
Wilt u de voorwaarden nog even teruglezen? Dit kan op Voorwaarden invoercertificaat met tariefcontingent.
- Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur