Marktonderzoek doen voor China

Gepubliceerd op:
28 juli 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in China. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Chinese markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Chinese consument.

Neem contact op voor advies

China Business Tool

Zakendoen met China? Vul de China Business Tool in. U krijgt direct een overzicht van alles waar u rekening mee moet houden. Speciaal gericht op uw situatie.

Start de Business Tool

Marktonderzoek doen: zo begint u

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in China.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen. Het EU-SME Centre heeft ook een online database met marktrapporten over verschillende subsectoren. U kunt die gratis raadplegen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

Consumentenvoorkeuren: trends

Zijn er al soortgelijke producten op de Chinese markt? Vult het juist een gat in de markt? Belangrijke vragen waarop u het antwoord moet weten voordat u gaat exporteren. Om u een beeld te geven van de huidige stand van zaken geven we hieronder de belangrijkste trends en consumentenvoorkeuren weer.

Marketing

Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in China. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Bovendien doet u er goed aan om rekening te houden met de grote verschillen tussen Nederland en China op cultureel gebied. Maar ook op het gebied van wetgeving. Zo speelt de symboliek van bijvoorbeeld kleuren, getallen en uitdrukkingen in de taal een grote rol in de Chinese cultuur. Bepaalde beelden of teksten kunnen verkeerd overkomen, zonder dat u het doorheeft. Daarnaast stellen de Chinese autoriteiten eisen aan bepaalde reclame-uitingen.

Bekijk de do's and don'ts over zakendoen in China op onze website.

Andere taal, andere merknaam

Het begint al bij het kiezen van uw Chinese merknaam. De naam wordt in het Chinees uitgesproken en kan daardoor ineens een totaal andere betekenis hebben.

Het kiezen van een Chinese merknaam is praktisch een wetenschap. Het is belangrijk dat Chinese consumenten de letterlijke vertaling begrijpen. Taaldeskundigen en analisten werken samen om de beste karakters voor een merk te vinden. Deze karakters moeten soepel over de tong glijden en het juiste gevoel overbrengen. Hierbij moeten zij ook nog eens rekening houden met een grote hoeveelheid dialecten. Wat in het ene dialect goed klinkt kan in het andere dialect lachwekkend of ongepast klinken.

Kě kǒu kě lè?

Coca Cola is een mooi voorbeeld van een goede Chinese merknaam. Zij hebben gekozen voor 可口可乐 (kě kǒu kě lè.) De naam bevat een karakter voor 'mond' en suggereert hiermee dat het om een voedingsmiddel gaat en een karakter voor 'geluk'. Letterlijk vertaald betekent het: kan lekker zijn, kan blij zijn. De uitspraak van de naam ligt erg dicht bij het origineel en suggereert tegelijkertijd luchtigheid en blijheid.

Het is dus verstandig om met een bureau te werken dat de marketingcultuur in China kent. Wilt u hier advies over? Neem dan contact op met onze adviseurs

Betalen en facturen

Uw Chinese zakenpartner betalen, kan ingewikkeld zijn. Niet voor niets zijn de complexiteit van de betaalprocedure en inefficiëntie van het bankensysteem de hoofdredenen dat buitenlandse bedrijven te laat betalen aan hun Chinese klanten. Ook moet uw Chinese importeur het buitenlandse wisselkoersbedrag aanvragen bij de State Administration of Foreign Exchange (SAFE), ongeacht welke betaalmethode u gebruikt. 

Wees er dus op bedacht dat betalen in China extra tijd kost en kennis vereist. Lees meer over zakelijke betalingsgewoonten en hoe u het beste betalingsrisico's kunt voorkomen in ons artikel Betalingsverkeer China

Chinese consumenten betalen met hun mobiele telefoon

Consumenten in China betalen het meest met hun mobiele telefoon. Via de zogenaamde e-wallets zoals Alipay en WeChat Pay betalen consumenten voor allerlei zaken offline en online. Ook gebruiken zij bankpassen.

Betaalmethodes als contant geld en bankoverschrijving worden steeds minder gebruikt. De Chinese Centrale Bank werkt daarnaast aan een digitale munteenheid. Sinds 2020 wordt de Digital Yen getest bij consumenten.

Cultuurverschillen

Als u Chinese zakenpartners of klanten heeft, krijgt u te maken met de culturele gewoontes, gebruiken, normen en waarden. Inzichten in de cultuurverschillen tussen Nedeland en China helpen u om hen beter te begrijpen en in te spelen op het gedrag. 

Zo hebben Chinezen vaak een indirectere manier van communiceren en kan de Nederlandse directheid bot overkomen. 

Leer meer over het opbouwen van een zakelijke relatie in China:

Product- en verpakkingseisen

De Chinese product- en verpakkingseisen zijn anders dan die in Nederland. Zorg daarom dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar China. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Chinese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen. 

In ons artikel over exportregels en producteisen hebben wij de belangrijkste exportregels en producteisen voor u op een rijtje gezet. 

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.

De Nederlandse ambassade in Beijing, de consulaten-generaal in Shanghai, Guangzhou en Hongkong SAR en de verschillende NBSO's (Netherlands Business Support Offices) in Chengdu, Nanjing, Shenzhen en Qingdao kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke zakenpartners kunt ontmoeten. 

Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in China en bekijk de contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor China op de agenda staan.

Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.

Neem contact op

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?