Marktonderzoek doen voor China
U bent van plan om zaken te gaan doen in China. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Chinese markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Chinese consument.
China Business Tool
Zakendoen met China? Vul de China Business Tool in. U krijgt direct een overzicht van alles waar u rekening mee moet houden. Speciaal gericht op uw situatie.
Marktonderzoek doen: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in China.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen. Het EU-SME Centre heeft ook een online database met marktrapporten over verschillende subsectoren. U kunt die gratis raadplegen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
Consumentenvoorkeuren: trends
Zijn er al soortgelijke producten op de Chinese markt? Vult het juist een gat in de markt? Belangrijke vragen waarop u het antwoord moet weten voordat u gaat exporteren. Om u een beeld te geven van de huidige stand van zaken geven we hieronder de belangrijkste trends en consumentenvoorkeuren weer.
Chinezen geven graag geld uit aan electronica en huishoudelijke artikelen, maar ook aan luxe goederen. Statussymbolen zijn daarbij ook erg belangrijk: zij die meer te besteden hebben in China, laten die status ook graag zien.
Een interessante groep daarbij is de eenkindgeneratie, mensen die geboren zijn in de tijd van de eenkindpolitiek in China (tussen 1979 en 2015). Deze groep geeft graag geld uit aan onder meer onderwijs, luxeproducten, reizen, vrijetijdsactiviteiten en consumptiegoederen. Vaak gaat het dan om het topsegment met bekende namen. Een goed voorbeeld hiervan is de explosieve stijging van het aantal verkochte luxeauto's.
'China-chic' is ook een trend; men zoekt vaker Chinese designproducten van goede kwaliteit, met typisch Chinese culturele kenmerken.
Chinese consumenten maken steeds vaker weloverwogen keuzes. Zij zijn bereid meer geld uit te geven aan duurzame producten die hen een goed gevoel geven. Ook geven ze steeds meer geld uit aan kennisontwikkeling door onderwijs, en aan producten en diensten op het gebied van zelfzorg.
In de voeding kiezen consumenten vaker voor kwaliteit en gezondheid. Zo is er meer vraag naar biologische producten, voedingsmiddelen met minder suiker en 'functionele voeding' met gezondheidsbevorderende stoffen. De vraag naar plantaardige voeding en vleesvervangers groeit ook.
Gemeenschapszin is erg belangrijk in de collectivistische Chinese cultuur. Het koopgedrag van de groep heeft sterke invloed op het koopgedrag van een individu. Dat kan het lastiger maken om nieuwe producten te introduceren. Aan de andere kant: als een product eenmaal aanslaat binnen een groep, wil iedereen het hebben.
De Chinese economie blijft groeien en de levensstandaard ligt steeds hoger. Daarom richten meer Chinezen zich op producten van hoge kwaliteit en op luxeproducten, zoals hierboven omschreven.
China heeft na de VS de grootste markt ter wereld voor luxegoederen. Daarbij gaat het met name om cosmetica, parfum, schoenen, kleding en sieraden.
Bij de aankoop van luxegoederen zijn het statussymbool en de kwaliteit belangrijker dan de prijs. Bij de dagelijkse aankopen is vooral de prijs belangrijk. Vooral Chinezen die minder te besteden hebben, winkelen zeer prijsbewust. Over het algemeen is de Chinese consument gevoelig voor aanbiedingen.
Marketing
Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in China. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.
Bovendien doet u er goed aan om rekening te houden met de grote verschillen tussen Nederland en China op cultureel gebied. Maar ook op het gebied van wetgeving. Zo speelt de symboliek van bijvoorbeeld kleuren, getallen en uitdrukkingen in de taal een grote rol in de Chinese cultuur. Bepaalde beelden of teksten kunnen verkeerd overkomen, zonder dat u het doorheeft. Daarnaast stellen de Chinese autoriteiten eisen aan bepaalde reclame-uitingen.
Bekijk de do's and don'ts over zakendoen in China op onze website.
Andere taal, andere merknaam
Het begint al bij het kiezen van uw Chinese merknaam. De naam wordt in het Chinees uitgesproken en kan daardoor ineens een totaal andere betekenis hebben.
Het kiezen van een Chinese merknaam is praktisch een wetenschap. Het is belangrijk dat Chinese consumenten de letterlijke vertaling begrijpen. Taaldeskundigen en analisten werken samen om de beste karakters voor een merk te vinden. Deze karakters moeten soepel over de tong glijden en het juiste gevoel overbrengen. Hierbij moeten zij ook nog eens rekening houden met een grote hoeveelheid dialecten. Wat in het ene dialect goed klinkt kan in het andere dialect lachwekkend of ongepast klinken.
Kě kǒu kě lè?
Coca Cola is een mooi voorbeeld van een goede Chinese merknaam. Zij hebben gekozen voor 可口可乐 (kě kǒu kě lè.) De naam bevat een karakter voor 'mond' en suggereert hiermee dat het om een voedingsmiddel gaat en een karakter voor 'geluk'. Letterlijk vertaald betekent het: kan lekker zijn, kan blij zijn. De uitspraak van de naam ligt erg dicht bij het origineel en suggereert tegelijkertijd luchtigheid en blijheid.
Het is dus verstandig om met een bureau te werken dat de marketingcultuur in China kent. Wilt u hier advies over? Neem dan contact op met onze adviseurs.
Omdat Chinezen vaak online winkelen, is het internet een belangrijk kanaal voor uw marketing. Houd er wel rekening mee dat 98% van de zoekopdrachten gedaan wordt in Mandarijn. Engelstalige en Nederlandstalige content zijn nauwelijks zichtbaar voor de Chinese gebruiker. China is praktisch een aparte internetregio. U begint dus helemaal opnieuw met het opbouwen van uw merk.
Marketing op digitale media is erg populair in China. Er gaat meer dan € 100 miljard om in de digitale marketingsector. Online mediaplatformen zijn dus een belangrijk onderdeel van uw marketingstrategie. Chinezen zijn grootgebruikers van social media. U kunt kiezen uit tal van platformen - de meesten daarvan worden niet gebruikt in Nederland, maar zijn een Chinese tegenganger van de meer bekende social media in ons land.
De populairste socialmedia-app is WeChat. Die wordt niet alleen gebruikt om te chatten, maar ook voor financiële dienstverlening, games, winkelen, dating en taxi-diensten.
Enkele andere veelgebruikte apps zijn Tiktok-alternatief Douyin, microblogsite Weibo en de Chinese Instagram-equivalent Xiaohongshu.
Gevoelig voor aanbevelingen van anderen
Chinezen zijn op social media gevoelig voor aanbevelingen van influencers en experts of ervaringsdeskundigen in een bepaalde branche. Dit werkt met name goed in advertenties voor levensmiddelen.
Betalen en facturen
Uw Chinese zakenpartner betalen, kan ingewikkeld zijn. Niet voor niets zijn de complexiteit van de betaalprocedure en inefficiëntie van het bankensysteem de hoofdredenen dat buitenlandse bedrijven te laat betalen aan hun Chinese klanten. Ook moet uw Chinese importeur het buitenlandse wisselkoersbedrag aanvragen bij de State Administration of Foreign Exchange (SAFE), ongeacht welke betaalmethode u gebruikt.
Wees er dus op bedacht dat betalen in China extra tijd kost en kennis vereist. Lees meer over zakelijke betalingsgewoonten en hoe u het beste betalingsrisico's kunt voorkomen in ons artikel Betalingsverkeer China.
Chinese consumenten betalen met hun mobiele telefoon
Consumenten in China betalen het meest met hun mobiele telefoon. Via de zogenaamde e-wallets zoals Alipay en WeChat Pay betalen consumenten voor allerlei zaken offline en online. Ook gebruiken zij bankpassen.
Betaalmethodes als contant geld en bankoverschrijving worden steeds minder gebruikt. De Chinese Centrale Bank werkt daarnaast aan een digitale munteenheid. Sinds 2020 wordt de Digital Yen getest bij consumenten.
Cultuurverschillen
Als u Chinese zakenpartners of klanten heeft, krijgt u te maken met de culturele gewoontes, gebruiken, normen en waarden. Inzichten in de cultuurverschillen tussen Nedeland en China helpen u om hen beter te begrijpen en in te spelen op het gedrag.
Zo hebben Chinezen vaak een indirectere manier van communiceren en kan de Nederlandse directheid bot overkomen.
Leer meer over het opbouwen van een zakelijke relatie in China:
- Lees ons artikel Zakendoen met China: de vertrouwensband is alles.
- Bekijk de do's en don'ts van het zakendoen in China.
Product- en verpakkingseisen
De Chinese product- en verpakkingseisen zijn anders dan die in Nederland. Zorg daarom dat uw producten aan alle verplichtingen voldoen voordat u ze vervoert naar China. Dit kunnen eisen aan uw product zelf zijn, maar ook eisen aan de verpakking en etikettering van uw product. Voldoen uw producten niet aan de Chinese eisen? Dan mag u ze daar niet op de markt brengen.
In ons artikel over exportregels en producteisen hebben wij de belangrijkste exportregels en producteisen voor u op een rijtje gezet.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past.
De Nederlandse ambassade in Beijing, de consulaten-generaal in Shanghai, Guangzhou en Hongkong SAR en de verschillende NBSO's (Netherlands Business Support Offices) in Chengdu, Nanjing, Shenzhen en Qingdao kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke zakenpartners kunt ontmoeten.
Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in China en bekijk de contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor China op de agenda staan.
Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Kijk voor de nieuwste cijfers over de handel tussen Nederland en China in de databank Statline van het CBS. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Lees informatie over de Chinese economie op de website van de Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB).
- Een rapport over de Chinese economie vindt u bij de OESO.
- Bij de Europese Commissie vindt u informatie over de handel met China.
- De website van de Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van China.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken