Marktonderzoek doen voor Finland
U bent van plan om zaken te gaan doen in Finland. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Finse markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Finse consument.
Marktonderzoek doen: zo begint u
Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.
Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Finland.
Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.
Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.
De Finse consument
Als u uw product of dienst in Finland wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Finse consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.
Taal: pas aan naar het land
Fins is de officiële taal in het land. Veel Finnen spreken ook vloeiend Engels. Als u uitbreidt naar Finland is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Fins. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Finland daarom altijd aan.
Consumentenvoorkeuren: webshops steeds populairder
De e-commercemarkt groeit flink in Finland. Finse consumenten kopen hun producten online voornamelijk via populaire webwinkels en marktplaatsen. Voorbeelden zijn Verkkokauppa.com, Gigantti.fi en K-ruoka.fi. Finnen kopen online voornamelijk kleding, schoenen en accessoires. Finnen geven de voorkeur aan thuisbezorging of afhalen bij postkluisjes.
Ondanks de groei van e-commerce blijven fysieke winkels belangrijk. In fysieke winkels doen Finnen het vaakst boodschappen in supermarkten en warenhuizen.
Marketing
Om uw product of dienst effectief in Finland te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.
De Finse advertentiemarkt verschuift naar digitale platforms. Sociale media-advertenties zijn populair, net als direct messaging zoals e-mails. Hier worden veel gepersonaliseerde campagnes gebruikt. Ook zoekmachineadvertenties worden veel ingezet.
Advertenties op straat (out-of-home) blijven belangrijk, net als televisiereclame.
Cultuurverschillen
Om succesvol zaken te doen in Finland, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen. Zo is gelijkwaardigheid belangrijk in Finland. Zowel tussen mannen en vrouwen als tussen managers en ondergeschikten. Finnen houden zich aan afspraken en gaan ervan uit dat een overleg precies op tijd begint. Wees ook goed voorbereid bij onderhandelingen. Leidinggevenden zijn vaak experts in hun vakgebied.
Lees meer over de zakencultuur in Finland
Product- en verpakkingseisen
Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Finland. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Finland.
Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.
Betalen en factureren
Als lid van de Europese Unie gebruikt Finland de euro (EUR) als officiële munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:
- Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
- Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.
Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied. Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen.
Hoe Finse consumenten betalen: elektronische betalingen populair
Voor onlineaankopen is onlinebankieren het populairst, gevolgd door mobiele betaalmethoden zoals MobilePay en PayPal. MobilePay is een populaire betaalapp in Finland. Daarnaast wint achteraf betalen aan populariteit, met apps als Klarna en Walley.
In fysieke winkels gebruiken Finnen voornamelijk betaalpassen of digitale portemonnees (e-wallets). Er is een duidelijke daling te zien in het gebruik van contant geld.
Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden
Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.
Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.
De Nederlandse ambassade in Helsinki en de consulaten kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Finland en bekijk hun contactgegevens.
Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Finland op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.
Meer bronnen
- Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Finland, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
- Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Finse economie.
- De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Finland.
- Bij het Finse statistiekenbureau vindt u de meest actuele cijfers over de Finse economie.
- Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Finland. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.
Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken