Mijn product of dienst verkopen in Italië

Gepubliceerd op:
4 februari 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Italië. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Italiaanse markt, zakelijke (betaal)gewoonten en de Italiaanse consument.

Vragen? Neem contact op 

Marktonderzoek doen

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier vindt u informatie over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Wij bieden ook informatie per sector. Daarnaast bieden wij marktstudies die dieper ingaan op specifieke sectoren in een land. Bekijk het overzicht met marktstudies over Italië.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Spreek ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk bij voorkeur samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren een onderzoek uitvoeren – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken hoe uw product daar werkt. Met de DHI-subsidieregeling kunt u hiervoor subsidie krijgen.

De Italiaanse consument

Als u uw product of dienst in Italië wil verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Italiaanse consument. Waarschijnlijk is het slim om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: een tolk kan handig zijn tijdens het zakendoen

Italianen spreken meestal minder goed Engels dan Nederlanders. Het is daarom slim om Italiaans te spreken of een tolk in te schakelen als u zakendoet in Italië.

Als u andere talen spreekt, zoals Frans, Duits en Spaans, dan kan dat in specifieke branches ook handig zijn. Vooral in klantgerichte functies, bijvoorbeeld in de toerismesector, zijn deze talen een waardevolle toevoeging.

Lees meer over de do's-and-don'ts in Italië en onze 5 tips over cultuurverschillen in Italië

Consumentenvoorkeuren: 'Made in Italy' blijft populair

Merkloyaliteit speelt een grote rol in Italië, vooral bij oudere consumenten. 44% van de Italianen tussen 55 en 64 jaar geeft de voorkeur aan merken die ze al voor de coronapandemie gebruikten. Onder jongere consumenten (25 - 34 jaar) is dat 28%. (Bron: Statista, 2023)

Bijna driekwart van de Italianen koopt liever producten van bedrijven die in Italië gevestigd zijn. Dit komt deels doordat 60% gelooft dat 'Made in Italy'-producten van hogere kwaliteit zijn dan producten uit het buitenland. (Bron: Statista, 2023)

Door inflatie heeft 85% van de Italiaanse consumenten met een lager inkomen in 2024 goedkopere producten of winkels gekozen. Dit benadrukt het belang van concurrerende prijzen en een duidelijke meerwaarde van uw product. (Bron: Statista, 2024)

Doe van tevoren dus goed marktonderzoek. Bekijk onze informatie over databanken die u hierbij kunnen helpen.

Marketingkanalen

Wilt u als ondernemer adverteren in Italië? Dan is het belangrijk om te weten welke advertentiemiddelen het effectiefst zijn. U kunt uw product via veel verschillende kanalen promoten, denk aan internet, tv, radio en/of billboards.

Italië is van oudsher een land van de traditionele retail in gewone winkels. Maar let op, de e-commerce ontwikkelt zich snel en er liggen nu veel kansen. Lees onze 5 tips om uw kansen te grijpen in de Italiaanse e-commercemarkt.

U kunt een digitale marketingcampagne in Italië vooral inzetten om tv-campagnes te ondersteunen. Campagnes via search advertising en display advertising trekken dan de meeste aandacht.

De populairste sociale netwerken in Italië zijn gelijk aan die in Nederland: Facebook, YouTube, X, WhatsApp en Instagram. Reclame op televisie in Italië is duur maar effectief. Een groot deel van de Italianen kijkt televisie voor het dagelijkse nieuws. Radioreclame kan effectief zijn, alleen bereikt u daarmee maar een select publiek (denk aan forensen).

Cultuurverschillen

Om goed zaken te doen in Italië is het belangrijk om rekening te houden met cultuurverschillen. Zakendoen in Italië is emotie. Probeer daarom zaken te doen op een warme manier; vraag bijvoorbeeld eerst naar hoe het met de familie gaat. 

Spreek personen aan met hun functietitels – bijvoorbeeld advocaten en directeuren – totdat ze zelf zeggen dat het niet meer hoeft. Uiterlijk is belangrijk in Italië; draag dus goede kleding en kies voor kwaliteit. 

Lees ons artikel over de zakencultuur in Italië en ontdek de belangrijkste do's-and-don'ts.

Winkelstraat in Trieste

"Als je met je product of dienst succesvol wil zijn in Italië, moet je aantoonbaar onderscheidend zijn."

Anno Dirksen
Business Developer bij VDL Groep B.V.

Product- en verpakkingseisen

Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen zij vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Italië. Dit geldt ook als EU-wetgeving ontbreekt, maar uw product wel voldoet aan de wettelijke producteisen in Nederland. 

Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.

Verpakkingseisen in Italië: let op het milieu-etiket

Naast de EU-verpakkingseisen is een milieu-etiket verplicht voor alle verpakkingen in Italië. U geeft met dit milieu-etiket aan uit welke materialen de verpakking bestaat en wat de juiste manier is om het weg te gooien. Op het etiket staat ook het advies aan consumenten om te controleren wat de afvalregels zijn in hun gemeente.

Lees de uitleg van de Nederlandse ambassade in Italië op LinkedIn

Betalingsgewoonten

Als lid van de Europese Unie gebruikt Italië de euro (EUR). In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:

  • Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.  
  • Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald. 

Lees onze informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied.

Betalingsmethoden van consumenten in Italië: voorkeuren veranderen snel

Digitale betalingen worden steeds populairder in Italië, terwijl contant geld langzaam terrein verliest. De voorkeuren van Italiaanse consumenten veranderen snel. Als u de Italiaanse markt betreedt, is het slim om uw betaalopties hierop aan te passen.

  • Online betalingen: Italianen gebruiken digitale portemonnees (e-wallets) zoals PayPal het meest (35% in 2023). Creditcards (65%) en bankoverschrijvingen (63%) blijven ook populair, net als buy now, pay later-diensten.
  • Fysieke winkels: Betaalpassen zijn het meest gangbaar (35%). Contant geld wordt nog steeds gebruikt, maar dit neemt af.

Bron: Statista, 2023

Als u net begint met internationaal zakendoen, kunnen 'internationale betalingen' een ingewikkeld verhaal zijn. Lees daarom onze 5 tips over hoe u dit kunt aanpakken.

Netwerken opbouwen en zakenpartners vinden

Schakel onze hulp in

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers. Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen met gratis advies op maat. U krijgt zo de hulp die het beste bij uw situatie past. 

Ontmoet zakenpartners in Italië

Vak- en handelsbeurzen zijn populair in Italië. U kunt er mogelijke zakenpartners persoonlijk ontmoeten. Een overzicht van beurzen in Italië vindt u bijvoorbeeld op de website Associazione Esposizioni e fiere Italiane. Italië is daarnaast hét land van de handelsagenten. De internationale website Forum Agenti is een voorbeeld van een platform voor Italiaanssprekende tussenpersonen. Daar kunt u een advertentie plaatsen en contact leggen. 

Meer weten over hoe u het beste een zakenpartner in het buitenland vindt? Lees ons artikel met tips.

Bezoek een evenement of ga mee met een handelsmissie

De Nederlandse ambassade in Rome of het consulaat-generaal in Milaan kan u voorstellen aan de juiste contacten. Ook organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kan ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Italië en bekijk hun contactgegevens. 

RVO organiseert ook regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Benieuwd wat er binnenkort op de agenda staat voor Italië? Bekijk het evenementenoverzicht. 

Meer weten?

Ons buitenlandnetwerk biedt informatie over actualiteiten, evenementen en kansrijke sectoren in Italië. Bekijk ook internationaalondernemen.nl. Hier vindt u soms ook relevante informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Italië. Naast het buitenlandnetwerk plaatsen ook andere handelsbevorderende organisaties hier interessante marktrapporten.

Andere bronnen

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar

U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Heeft u vragen over lokale wetten en regels, hoe u het beste de markt betreedt of waar uw kansen liggen? Onze adviseurs staan klaar om al uw vragen te beantwoorden.

Neem contact op 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?