Marketing Portugal
Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Portugal. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.
De advertentiemarkt van Portugal is relatief groot. De markt voor televisie is twee keer zo groot als de digitale advertentiemarkt. Dat verschilt met noordelijke landen in Europa, waar de digitale advertentiemarkten zijn gegroeid. Veel Portugese media zijn 'cross-media', dus ondernemingen die zowel kranten, tijdschriften als tv-zenders hebben.
Internet
De digitale advertentiemarkt in Portugal is nog onderontwikkeld. Vergeleken met andere EU-landen maken alleen Roemeense bedrijven minder gebruik van reclame op internet. Twee derde van de Portugese bevolking is een internetgebruiker. De meest populaire websites zijn Google, Youtube, Facebook en Live. Populaire Portugese websites zijn Sapo.pt (webportal), Olx.pt (online advertenties) en Abola.pt (sport en nieuws). De laatste is ook populair in andere Portugeessprekende landen, zoals Mozambique.
Search advertising is het grootste segment van de digitale reclame. Social media advertising is ook goed ontwikkeld ten opzichte van andere landen.
Televisie en radio
De advertentiemarkt van televisie is nog altijd een stuk groter dan die van internet. Volgens een onderzoek in 2016 kijkt vrijwel iedereen in Portugal regelmatig televisie. Voor de andere media zijn de aantallen lager. Het leeuwendeel van de kijkers kijkt naar commerciële stations. Een reclame tijdens spelletjes of soapachtige tv-series (‘telenovelas’) kan rekenen op de meeste kijkers.
De belangrijkste publieke zender is RTP (RTP1, RTP2, RTP3 en RTP Memoria). De belangrijkste commerciële zenders zijn SIC en TVI. De laatste is een dochtermaatschappij van Rete Globo, een Braziliaanse commerciële zender.
De radio is divers. De publieke zender RDP concurreert met landelijke commerciële netwerken, het religieuze radiostation Radio Renascenca en ongeveer 300 lokale en regionale zenders.
Tijdschriften en dagbladen
Portugal is minder een krantenland dan andere Europese landen. Portugal kent wel een grote verscheidenheid aan dagbladen en magazines. De meeste zijn vooral lokaal en regionaal georiënteerd. Landelijke titels zijn er steeds minder.
De grootste bladen zijn A Bola, Expresso, Correio da Manhã, Destak. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.
Meer informatie
- De branchevereniging voor digitale marketing, IAB, heeft ook een Portugese website.
- De EU heeft een Directive on Misleading and Comparative Advertising.
Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?
Vraag nú een gratis marktverkenning aan.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken