Laadpunten - werkgebonden personenmobiliteit
Om elektrisch rijden onder uw werknemers te faciliteren kunt u laadvoorzieningen aanbieden. Een elektrische auto kan tegenwoordig gemiddeld zo’n 300 kilometer op een volle batterij rijden. De woon-werkafstand van een automobilist bedraagt gemiddeld 30 kilometer. Lang niet iedere elektrische rijder heeft dan ook een dagelijkse laadbehoefte. Een deel van de werknemers kan thuis laden.
Over laadpunten
Afhankelijk van uw situatie bekijkt u of en hoeveel laadpunten u kunt aanbieden. Wanneer u laadpunten kunt plaatsen op uw eigen parkeerterrein heeft u het geheel in eigen hand. Wel moet u rekening houden met de wettelijke verplichtingen voor het plaatsen van laadpalen.
Sommige werkgevers hebben geen directe zeggenschap over de parkeervoorziening. In dat geval ligt de beslissing om laadpunten te realiseren bij de beheerder of eigenaar van het parkeerterrein.
Wanneer u geen eigen parkeerterrein heeft, kunt u bij de gemeente een openbaar toegankelijk laadpunt in de publieke ruimte aanvragen.
Met de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf komt u misschien in aanmerking voor subsidie voor laadpunten op eigen of gehuurd parkeerterrein.
Wetten en regels
Er is Europese regelgeving die voorschrijft hoeveel laadpunten een eigenaar van een parkeerterrein u minimaal moet aanbieden. De EPBD IV (Energy Performance of Buildings Directive) bevat verplichtingen voor zowel bestaande als toekomstige parkeerterreinen en parkeergarages. In deze richtlijn wordt onderscheid gemaakt tussen bestaande en nieuwe niet-woongebouwen (waaronder werklocaties).
Vanaf 2026 gaan aangescherpte regels gelden voor eigenaren van parkeervoorzieningen. Als werkgever krijgt u direct met deze eisen te maken als het parkeerterrein van uzelf is. U krijgt ook met de eisen te maken als u zich oriënteert op een verhuizing. Zie onderstaand schema voor een samenvatting van de wetten en regels.
Huidige wetten en regels | Wetten en regels van 2026 | |
---|---|---|
Bestaande parkeervoorzieningen | Bij meer dan 20 parkeervakken: minimaal 1 laadpunt |
|
Bij nieuwbouw of grondige renovatie |
|
|
Welke mogelijkheden heeft u?
De vergoeding voor laadkosten bij een privé auto is meegerekend in de gerichte vrijstelling van de vergoeding van € 0,23 per kilometer voor zakelijke reizen. Als u de precieze laadkosten bovenop deze kilometervergoeding vergoedt of de werkelijke laadkosten zijn meer dan € 0,23 per kilometer, dan is dit meerdere belast loon.
Het komt ook voor dat werknemers op eigen terrein van de werkgever de auto kunnen opladen. Voor werknemers met een auto van de zaak is dit onbelast mogelijk. Voor de werknemers met een privé auto kan dit niet onbelast, omdat de laadkosten alleen met de kilometervergoeding van € 0,23 gericht vrijgesteld zijn. Als u meer vergoedt, is dit meerdere belast loon. U kunt er wel voor kiezen dit loon als eindheffingsloon aan te wijzen en ten laste te brengen van de vrije ruimte van de Werkkostenregeling. Als u dit niet als belast loon, of via de vrije ruimte Werkkostenregeling in aanmerking wilt nemen, kunt u dit voorkomen door de werknemer een marktconforme vergoeding voor het laden op eigen terrein in rekening te brengen.
Voor meer fiscale informatie zie het kennisgroepstandpunt van de Belastingdienst (KG:204:2022:40, KG:204:2022:40 Opladen privéauto aan laadpaal werkgever | Kennisgroepen.
De vergoeding voor laadkosten bij een privéauto is inbegrepen in de gerichte vrijstelling van de vergoeding van € 0,23 per kilometer voor zakelijke reizen. Als u de precieze laadkosten bovenop deze kilometervergoeding vergoedt of de werkelijke laadkosten zijn meer dan € 0,23 per kilometer, dan is dit meerdere belast loon.
Het komt ook voor dat werknemers op eigen terrein van de werkgever de auto kunnen opladen. Voor de werknemers met een auto van de zaak is dit onbelast mogelijk. Voor de werknemers met een privéauto is dit niet onbelast mogelijk, omdat de laadkosten alleen met de kilometervergoeding van € 0,23 gericht vrijgesteld zijn. Geeft u uw werknemer een hogere vergoeding, dan wordt het gedeelte boven de vrijstelling gezien als loon. Uw werknemer moet hierover dan inkomstenbelasting afdragen. U kunt er wel voor kiezen dit loon als eindheffingsloon aan te wijzen en ten laste te brengen van de vrije ruimte van de Werkkostenregeling. Indien u dit niet als belast loon, of via de vrije ruimte Werkkostenregeling in aanmerking wilt nemen, kunt u dit voorkomen door de werknemer een marktconforme vergoeding voor het laden op eigen terrein in rekening te brengen.
Voor meer fiscale informatie zie het kennisgroepstandpunt van de Belastingdienst.
Elk laadpunt heeft een parkeerplaats nodig waar de auto kan staan tijdens het opladen. Deze parkeerplaatsen zijn normaal gesproken gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. Op de openbare weg is dat wettelijk te regelen. Op het privé parkeerterrein vraagt dit van u als werkgever nadere actie: een duidelijk bord al dan niet ondersteund met bepalingen in het terreinreglement.
Misbruik van deze parkeerplaatsen bij laadpunten ("laadpaalkleven") levert bij werknemers veel ergernis op.
Voor meer informatie over het stimuleren van elektrisch rijden en het eigen wagenpark gaat u naar Elektrificatie eigen voertuigen.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat