Winnaars Kristalprijs 2018

Gepubliceerd op:
3 juni 2022

De Kristalprijs 2018 is uitgereikt aan twee winnaars: PLUS en Philips. De maatschappelijke jaarverslagen van deze organisaties blinken uit op het gebied van ketentransparantie. De bedrijven tonen hun verantwoordelijkheid voor de mogelijke risico's voor de organisatie en de (in)directe gevolgen voor mens, milieu en natuurlijk kapitaal.

"PLUS is in haar sector een ‘best practice’ en het ketenbeheer bij Philips is een inspirerend voorbeeld”, zegt Monika Milz, juryvoorzitter van de jaarlijkse Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-prijs.  

Tweedeling

De jury constateert binnen de vier voorgedragen nominaties een duidelijke tweedeling: enerzijds twee multinationals, die traditioneel hoog scoren in de Transparantiebenchmark (Philips en Unilever), anderzijds twee verrassende organisaties, die zich meer op één of enkele nationale markt(en) richten (PLUS en Zeeman). Vanwege de onvergelijkbaarheid besloot de jury dit jaar 2 Kristalprijzen uit te reiken.

Onderscheidend in sector

De openheid, duidelijkheid en de heldere manier van verslaggeving zijn positieve punten voor zowel PLUS als Zeeman. Voor de jury is de mate van onderscheidend karakter binnen de sector doorslaggevend geweest: “PLUS is in haar sector een ‘best practice’ qua uitwerken van het ketenbeheer en inzichtelijk maken van hun verantwoordelijkheden”., zegt juryvoorzitter Milz.

Volwassenheid in ketenbeheer

De jury complimenteert zowel Philips als Unilever met hun nominaties, waarmee zij zich als structurele koplopers op het gebied van ketenbeheer bevestigen. Philips geeft een indrukwekkend inzicht met haar ‘Environmental Profit & Loss’ inclusief maximale assurance en dat maakt Phillips de winnaar. De jury is van mening dat Philips niet alleen voor haar sector als vooruitstrevend voorbeeld geldt, maar voor elke organisatie die rapporteert over ketenbeheer. 

Lees het Juryrapport van de Kristalprijs 2018.

Bent u tevreden over deze pagina?