"Ik vind het belangrijk dat we het voor de klant zo makkelijk en begrijpelijk mogelijk maken"
Barbara Enting is RVO’er in hart en nieren. Kersvers vanaf het hbo startte ze destijds aan de telefoon om vragen te beantwoorden over de mestboekhouding. Een aantal jaren en functies verder is ze nu opdrachtmanager. Dat vraagt om uitleg, want wat doet een opdrachtmanager nu precies?
Als opdrachtmanager ben je verantwoordelijk voor de interne, centrale intake, coördinatie en controle op de opdrachten vanuit een ministerie, een account. In het geval van Barbara is dat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Barbara: "Ik ben verantwoordelijk voor alle opdrachten van LNV binnen de directie Klant, Advies en Informatie (KAI). Met opdrachten wordt bijvoorbeeld een nieuwe subsidieregeling bedoeld. De directie KAI bestaat uit 6 afdelingen. In mijn werk heb ik met alle afdelingen te maken. Ons eigen team telt 15 collega’s. Niet alleen opdrachtmanagers, maar ook business analisten, financiële medewerkers en inkoopmedewerkers. Ik heb de input van deze collega’s nodig om mijn werk te kunnen doen."
Helikopterview
Momenteel lopen er 150 opdrachten van het ministerie van LNV, onderverdeeld in clusters. "Je moet zelf goed prioriteiten kunnen stellen, want het werkpakket is groot en gevarieerd. Ik zit regelmatig aan de vergadertafel. Bijvoorbeeld met alle collega’s die nodig zijn om een opdracht goed uit te voeren, dat noemen we een ketenoverleg. Ook spreek ik regelmatig met de teammanagers van KAI. Komen we onze afspraken na, liggen we nog op schema en welke knelpunten komen we tegen. Het is dan aan mij om die knelpunten zo goed mogelijk op te lossen. Daarbij houd ik het belang van zowel RVO als LNV als de boer - want daar doen we het uiteindelijk voor - goed in het oog."
Makkelijk en begrijpelijk voor de klant
Een belangrijke motivatie voor Barbara is dat ze invloed heeft op de maatschappelijke taak van RVO. "Als LNV iets bedenkt, moet het ook uitvoerbaar zijn. Anders kan een boer er niks mee, en schiet het zijn doel voorbij. Er is bij RVO zoveel kennis en ervaring, dat je ook kritisch kan en mag zijn naar je opdrachtgever toe. Als opdrachtmanager weet je wat belangrijk is voor de klant en wil je het zo makkelijk en begrijpelijk mogelijk maken. Samen met het team Klantinzicht kijken we naar de uitkomsten van klantonderzoeken om bijvoorbeeld aanvraagprocessen eenvoudiger te maken. Daarbij is het belangrijk dat je kan schakelen tussen verschillende niveaus, en tegelijkertijd het overzicht hebt."
Overkoepelend, coördinerend en strategisch
Een opdrachtmanager is vaak het schaap met de 5 poten. Een spin in het web. Je moet stevig in je schoenen staan, bevlogen en proactief zijn, flexibel en je zegje durven te doen. "Maar ook sociaal, want relatiemanagement is onderdeel van je werk en dat moet je van nature goed af gaan. Ik hou van regelen en organiseren en zaken aan elkaar knopen. Dat maakt de functie voor mij elke dag weer leuk. Het is een pittige en ook zelfstandige job, waarbij je uiteraard wel kan sparren met een collega. Voor mij voelt het niet pittig omdat ik energie krijg van dit werk en het ook past bij mij als persoon."
Ruimte om te groeien
"Bij RVO is er veel ruimte om door te groeien en ervaring op verschillende plekken op te doen. Je krijgt de ruimte om te switchen en dat kan op verschillende manieren. Zelf heb ik bijvoorbeeld een half jaar gewerkt bij het Instituut Mijnbouwschade Groningen. Met terugkeergarantie. Dit soort mogelijkheden zijn er binnen RVO. Ik kan me niet voorstellen dat je binnen onze organisatie niet iets vindt wat goed bij je past."
Wat kun jij doen bij RVO?
Lijkt het jou leuk om net als Núria aan de slag te gaan bij RVO? Bekijk dan de openstaande vacatures en jouw mogelijkheden op Werken bij RVO.
Vragen?
Neem contact op met het Servicepunt Werken. Dat kan via solliciterenrvo@rvo.nl.