"De TSH-regeling helpt duurzame innovaties voor de luchtvaart te versnellen"
De urgentie om de luchtvaartindustrie te verduurzamen, neemt toe. In dat licht werkt de Dutch Turbulence Task Force aan een veelbelovende aanpak. Het samenwerkingsverband tussen de TU Delft, start-up Dimple en Transavia ontwikkelt innovatieve technieken om de wrijvingsweerstand van vliegtuigen – en daarmee het brandstofverbruik – te verminderen. "Dankzij de TSH-regeling kunnen we snel mooie stappen zetten en zo de luchtvaart vergroenen", zegt TU-onderzoeker Max Knoop.
De weerstand die ontstaat wanneer lucht over een vliegtuig stroomt, bepaalt voor de helft het brandstofverbruik. Max Knoop en zijn team onderzoeken en ontwikkelen technieken om deze wrijvingsweerstand te verminderen. "Want voor een toekomstbestendige vliegtuigindustrie is een lagere uitstoot nodig", zegt hij. "We zitten in een grote klimaatcrisis en daarom zijn er internationale afspraken om in 2050 de helft minder uit te stoten ten opzichte van 2005. De grootste impact maak je door de wrijving aan te pakken."
Wrijvingsweerstand verminderen
Dimples
De Dutch Turbulence Task Force verkent voor het verminderen van de wrijvingsweerstand zogenoemde actieve en passieve technieken, waarbij het uiteindelijke doel is om de passieve benadering te verfijnen. "Voor actieve technieken heb je energie nodig", legt Knoop uit. "Passieve technieken hebben geen toegevoegde energie nodig en de praktische toepasbaarheid ervan is groter."
Een voorbeeld van een veelbelovende passieve techniek die het samenwerkingsverband onderzoekt, is het gebruik van 'dimples'. Dat zijn kleine kuiltjes in het oppervlaktemateriaal van het vliegtuig, die de wrijvingsweerstand helpen verminderen. "Om het effect hiervan te testen, doen we bijvoorbeeld windtunnelonderzoek", zegt Knoop.
TSH-regeling versnelt innovaties
Voor de broodnodige innovatieversnelling helpt de overheid de vliegtuigmaakindustrie vanuit de Topsector Hightech Systemen & Materialen (TSH). De regeling TSH Vliegtuigmaakindustrie stimuleert onderzoeksprojecten die bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart. "Dankzij deze regeling kunnen wij sneller belangrijke stappen zetten in de ontwikkeling van innovatieve technologieën", vertelt Knoop. En dat blijkt, want de 1e mijlpaal - het inventariseren van alle actieve en passieve technieken - heeft de Dutch Turbulence Task Force onlangs al behaald, een half jaar eerder dan gepland.
Knoop vult aan: "Bovendien stimuleert en bevordert TSH de verbinding tussen alle partijen in onze waardeketen. Er is een mooie samenwerking tussen de kennis van de TU, de drive van een start-up als Dimple en vliegtuigmaatschappij Transavia. Daarnaast kunnen we dankzij de regeling internationaal de samenwerking opzoeken."
"Voor een toekomstbestendige vliegtuigindustrie is een lagere uitstoot nodig. De grootste impact maak je door de wrijving aan te pakken. Dankzij de TSH-regeling kunnen wij sneller belangrijke stappen zetten in de ontwikkeling van innovatieve technologieën."
Voorsprong voor Nederland
De TSH-regeling hielp de Task Force dus om versneld en doelgericht innovatie te stimuleren en zo de nodige vooruitgang te boeken op het gebied van duurzaamheid. "Zonder de TSH-regeling zou Nederland ongetwijfeld een aanzienlijke achterstand hebben opgelopen in de wereldwijde race naar een duurzame luchtvaart", stelt Knoop. "Het is een race, omdat er nu eenmaal ook vaart zit achter deze uitdaging."
Meer informatie over de TSH-regeling
Bent u met uw bedrijf of kennisinstelling actief in de vliegtuigmaakindustrie? Wilt u met uw onderzoeksproject bijdragen aan verduurzaming van de luchtvaart? Wilt u daarbij de relatie tussen Europees onderzoek en innovatie en nationale onderzoeksactiviteiten op het terrein van civiele vliegtuigontwikkeling versterken? Maak dan gebruik van de subsidieregeling TopSector High Tech Vliegtuigmaakindustrie.