Cyberweerbaarheid: Achtergrond
Onze samenleving en economie zijn de afgelopen 20 jaar in recordtempo gedigitaliseerd. Dit biedt veel kansen, maar vraagt tegelijkertijd om maatregelen tegen de risico’s van cyberdreigingen.
Netwerken creëren
Alleen wanneer de digitale veiligheid goed op orde is, kunnen bedrijven digitaliseringskansen optimaal benutten. Veel bedrijven weten echter nog onvoldoende hoe ze zich moeten wapenen tegen de cyberdreigingen die hen boven het hoofd hangen. Hierdoor zijn hun bedrijfsprocessen en waardevolle data kwetsbaar voor cybercriminelen.
Het doel van de regeling is om nieuwe netwerken te creëren waar leden kennis en kunde op het terrein van cyberweerbaarheid toepassen. In de netwerken ontstaan kant en klare best practices en blauwdrukken, die andere sectoren ook kunnen gebruiken.
Digital Trust Center (DTC)
In 2018 richtte het ministerie van Economische Zaken en Klimaat het Digital Trust Center (DTC) op. Het DTC heeft als missie om 2 miljoen Nederlandse bedrijven weerbaarder te maken tegen toenemende cyberdreigingen.
Hoogwaardige expertise
Het DTC maakt voor een belangrijk deel gebruik van de hoogwaardige expertise van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), dat onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Justitie en Veiligheid valt. Sinds 2012 ondersteunt het NCSC bedrijven binnen de vitale sectoren, zoals banken, telecom-, energie-, en waterbedrijven bij het verhogen van hun digitale weerbaarheid.
Het DTC maakt relevante actuele dreigingsinformatie van het NCSC en hun kennis over cybersecurity toegankelijk voor ondernemingen in Nederland.
Diverse doelgroep
Het DTC heeft een zeer diverse doelgroep van 2 miljoen bedrijven; van zzp'ers tot en met het grootbedrijf. Dit zijn alle bedrijven in Nederland die tot de niet-vitale sectoren behoren. Om die te bereiken werkt het DTC samen met het bedrijfsleven, kennispartners en andere overheden. Deze 2 miljoen bedrijven kennen grote verschillen in beveiligingskennis, -behoeften en beschikbare financiële middelen.
Het DTC benadert de brede doelgroep op een aantal manieren:
- het delen van kennis, informatie en advies via de website DTC;
- het ontwikkelen van tools zoals de Basisscan Cyberweerbaarheid;
- het stimuleren van samenwerking;
- het beschikbaar stellen van de DTC Community;
- het delen van dreigingsinformatie met individuele bedrijven.
- Ministerie van Economische Zaken