Tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie: Module Ondersteunend Onderzoek
Bent u een kennisinstelling en wilt u bijdragen aan de verduurzaming van de luchtvaart? En dan vooral op de ontwikkeling van de technologie voor schone vliegtuigen? Heeft u een onderzoeksproject dat dit stimuleert? De Tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie biedt u de mogelijkheid om voor uw onderzoek subsidie aan te vragen.
Aanvraagperiode
Subsidiebedragen
De subsidie is maximaal:
- 100% van de kosten die in aanmerking komen voor fundamenteel onderzoek;
- 50% van de kosten die in aanmerking komen voor industrieel onderzoek;
- 25% van de kosten die in aanmerking komen voor experimentele ontwikkeling;
- € 1.250.000 per onderzoeksproject.
Toelichting ondersteunend onderzoek
Binnen de module ondersteunend onderzoek focussen we op technologie waar nu nog geen directe vraag naar is vanuit de industrie. En waarvan de kennisinstituten verwachten dat deze vraag wel gaat komen.
Met de kennis die uit de projecten voortkomt, kunnen bedrijven hun positie versterken in de internationale toeleveringsketen tot 2030 en daarna. Hiermee draagt de subsidie bij aan een sterkere Nederlandse economie.
De kennisvraagstukken verdelen we in 2 kennisgebieden:
- slimme structuurdelen
- vliegen op waterstof mogelijk maken
'Slimme structuuronderdelen' richt zich op efficiënter vliegen. Hiervoor geldt dat de volgende generatie structuurdelen intelligent gestuurd moeten zijn. Ze moeten zich ook kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dat kan goed bij delen als vleugels en welvingskleppen (flaps), denk aan:
- Nieuwe slimme en milieuvriendelijke (composiet) materialen en de fabricagemethoden.
- Slimme sturing van de structuurdelen met kunstmatige intelligentie, waarneming en besturing met sensoren (Sensing en Control), en zelfvoorzienende sensoren gemaakt met duurzame printmethodes.
- Optimaal langeduurgedrag van vliegtuigonderdelen die kunnen veranderen van vorm, zoals vleugels (morphing control surfaces). Dit gebeurt met ontwerpmethoden voor dunwandige structuren die vaak grote belastingen of veranderende omstandigheden ervaren (cyclische vervormingen).
- Integratie, diversificatie en certificatie en onderhoud van de nieuwe generatie structuurdelen. Certificatie op basis van bestaande regels lukt niet voor een systeem op basis van kunstmatige intelligentie. Er moet een nieuwe manier van certificatie worden opgezet.
- Recycling van composietdelen, thermoharder en thermoplast.
Dit kennisgebied richt zich op het wegnemen van technische obstakels voor vliegen op waterstof. Waterstof is alleen nuttig als gebruik wordt gemaakt van zeer koud (cryogeen) waterstof onder druk.
Daarvoor moet een cryogene waterstoftank onder druk worden ontwikkeld met hoge opslagefficiëntie die voldoet aan de veiligheidseisen van de luchtvaart. Gedurende de gehele levensduur moet het aan die eisen blijven voldoen. Maar ook de aandrijflijn (powertrain) en de brandstofcel vragen nog om nieuw onderzoek. Onderzoek naar:
- Waterstofdichte composieten waarbij kennis uit de membraantechnologie wordt gebruikt.
- Materiaalgedrag en eigenschappen tijdens en na langdurige blootstelling aan cryogene temperaturen.
- Ontwerpmethodieken en nieuwe fabricagemethodes.
- Thermisch management op vliegtuigniveau.
- Veilig tanken en het voorkomen van condensatie en ijsvorming bij in- en uitgang van de tank.
- Het gedrag van het systeem bij cryogene temperaturen.
- Waterstof verbranding in vliegtuigmotoren.
- Waterstof brandstofcellen voor de luchtvaart.
- Effectieve powermanagement door middel van slimme energie terugwinning.
- Powertrain design & development voor hybride-elektrische voorstuwing.
- Ontwikkeling van veiligheid en certificering middels innovatieve technologieën en processen.
- Onderzoek en ontwikkeling naar optimale propeller voor hybride-elektrische aandrijfsystemen.
- Onderzoek en ontwikkeling naar modulair hybride-elektrische vliegtuig retrofit.
Voorwaarden
Uw project moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- De kennisinstelling vraagt de subsidie aan. Deze werkt samen met andere instellingen, of in Nederland gevestigde bedrijven. Samenwerking met bedrijven is niet verplicht. Werkt u samen met andere partijen, dan is de kennisinstelling altijd de penvoerder.
- De activiteiten focussen op onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten:
a) systemen die de toepassing van waterstof-voortstuwing mogelijk maken;
b) onder a) ondersteunende technologieën, dus geen voortstuwingstechnologie;
c) projecten gericht op slimme constructies en lichtgewicht materialen, zoals de toepassing van thermoplasten;
d) technologieën en processen die bijdragen aan de onderdelen a) tot en met c) in combinatie met de algemene doelstellingen van deze subsidiemodule. - U start binnen 13 weken na goedkeuring van de subsidieaanvraag met het project.
- Een project binnen de Module Ondersteunend Onderzoek rondt u af binnen 5 jaar na de start van het project.
- Het maximumbedrag per onderzoeksproject is € 1.250.000.
Let op: u kunt geen subsidie aanvragen voor de ontwikkeling van duurzame brandstoffen en technologie gericht op de operationele activiteiten. Dit komt omdat het niet valt binnen het Groeifonds programma Luchtvaart in Transitie.
Rangschikkingscriteria
De module Ondersteunend Onderzoek is een tender. Wij beoordelen de aanvragen op basis van verschillende criteria. De verdeling van het beschikbare budget gebeurt via een rangschikking van de aanvragen. Een project krijgt meer punten en dus een hogere rangschikking als:
- het project meer bijdraagt aan de doelstelling van de regeling;
- het project meer helpt de klimaatdoelstellingen voor 2030, zoals vastgelegd in het klimaatakkoord, te realiseren;
- de wetenschappelijke excellentie hoger is;
- de bijdrage aan de Nederlandse economie groter is;
- de kwaliteit beter is. En dit moet blijken uit de uitwerking van de aanpak en methodiek, de omgang met risico's, de uitvoerbaarheid, het samenwerkingsverband en de deelnemende partijen.
Na uw aanvraag
Bij een tender beoordelen wij uw aanvraag ná de sluitingsdatum aan de hand van kwalitatieve rangschikkingscriteria. De volgorde van indiening heeft geen invloed op de beoordeling.
U ontvangt binnen 13 weken na de sluitingsdatum een subsidiebeschikking met de beoordeling van uw project. Bij een positief besluit, krijgt u een beschikking met informatie over de uitbetaling van de subsidie en de verplichtingen van u als subsidieontvanger. De penvoerder is verantwoordelijk voor het overmaken van de subsidiegelden aan de overige deelnemers.
Uitslag en rangschikking
De uitslag van de tender voor Ondersteunend Onderzoek is bekend. In totaal zijn er 16 voorstellen gerangschikt. 4 voorstellen ontvangen subsidie uit het subsidiebudget van € 5.250.000.
In onderstaande download vindt u alle aanvragen - gesorteerd op volgorde van rangschikking.
Wijzigingen doorgeven
- Klik op de button Direct regelen.
- Log in met eHerkenning 3.
- Ga naar uw dossier en kies de gewenste wijzigingsoptie.
U ontvangt binnen 8 weken een beslissing over uw wijziging. Heeft u de einddatum gewijzigd, dan wordt die wijziging direct doorgevoerd. U ziet de gewijzigde einddatum in uw dossier. U ontvangt hier geen bericht over.
Vaststelling aanvragen
Zo snel mogelijk na de afronding van uw project, maar maximaal 13 weken na de einddatum van uw project, dient u een verzoek in tot vaststelling. De vaststelling maakt het subsidiebedrag definitief. Wij bekijken of de gestelde doelen zijn gehaald, waarna een afrekening van de subsidiegelden volgt.
Bij uw aanvraag om vaststelling voegt u uw eindrapportage toe. In bepaalde situaties moet u ook een controleverklaring aanleveren die een accountant heeft afgegeven. Iedere deelnemer die € 125.000 subsidie of meer wil laten vaststellen, voegt een controleverklaring toe.
Vul het vaststellingsformulier in via Mijn RVO. Verstuur dat samen met de eindrapportage en wanneer nodig de controleverklaring.
Doel
Met de kennis die uit de projecten voortkomt, kunnen bedrijven hun positie versterken in de internationale toeleveringsketen tot 2030 en daarna. Hiermee draagt de subsidie bij aan een sterkere Nederlandse economie. Daarnaast moeten de projecten bijdragen aan:
- de ontwikkeling van de kennisbasis die nodig is om ook na afloop van het programma LIT door te gaan met de verduurzaming van de luchtvaart en de transitie naar zero-emissie vliegen;
- de versterking van het verdienvermogen van de Nederlandse vliegtuigmaakindustrie, en kunnen leiden tot Intellectual Property (IP)-posities van de Nederlandse luchtvaartsector.
Meer weten?
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat