Bijna open voor aanvragen

Mijn cyberweerbare zaak (MCZ)

Laatst gecontroleerd op:
15 juli 2025
Gepubliceerd op:
22 september 2023

Cyberweerbaarheid is belangrijk voor de veiligheid van uw onderneming. Wilt u aan de slag met het verhogen van cyberveiligheid van uw onderneming, maar heeft u hiervoor niet de financiële middelen? Dan is het goed om te weten dat er ondersteuning voor cyberweerbaarheid bestaat: Mijn cyberweerbare zaak (MCZ). De subsidie geldt voor kleine bedrijven tot en met 50 werknemers en een jaaromzet van maximaal € 10 miljoen. De regeling staat ook open voor zzp'ers.

Budget en aanvraagperiode

Startdatum:
vrijdag 18 juli 2025
09:00
Einddatum:
vrijdag 31 oktober 2025
17:00
De subsidie is 50% van de aanschafwaarde en/of het implementeren van een digitale technologie, of dienst tot een maximum van € 1.250 van de aanschafprijs

De subsidie

Met de subsidie van Mijn Cyberweerbare Zaak kunt u producten en/of diensten aanschaffen om de cyberweerbaarheid van uw bedrijf te verhogen. Met een hoge cyberweerbaarheid zijn uw interne IT-systemen beter beschermd tegen externe bedreigingen zoals cyberaanvallen. Kleine bedrijven kunnen een investeringssubsidie krijgen voor producten of diensten die vallen onder de volgende 8 cyberweerbaarheidsmaatregelen:

  1. Veilige netwerktoegang/wifi
  2. Wachtwoordmanager
  3. Tweefactorauthenticatie (2FA), tweestapsverificatie en multifactortauthenticatie (MFA)
  4. Patch management (het beheren en toepassen van beveiligingsupdates)
  5. Antivirussoftware
  6. Back-ups instellen en testen
  7. Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)
  8. Cyber awareness trainingen

De subsidie hiervoor is 50% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 1.250 per aanvrager. U kunt meerdere facturen en bankafschriften indienen tot het maximale bedrag is bereikt. Dat moet u wel in één aanvraag doen.

Wat komt niet in aanmerking?

Een aantal zaken komt niet in aanmerking voor subsidie:

  • Producten of diensten, vermeld op de ingediende factuur en betaalbewijs, die niet aansluiten bij wat de leverancier normaal gesproken levert. Bijvoorbeeld een hovenier die antivirussoftware factureert.
  • Het grootste deel van de cyberincidenten heeft een interne oorzaak, die een externe cybercrimineel exploiteert. Bij deze regeling ligt de focus daarom op de beveiliging van interne bedrijfssystemen. Cyberweerbaarheidsmaatregelen voor websites, webshops, online platformen, betaalsystemen en cloudwerkplekken zijn daarom vanuit deze regeling niet subsidiabel.
  • Producten of diensten die niet vallen onder bovenstaande 8 cyberweerbaarheidsmaatregelen, waaronder:
    1. handmatige updates zonder structurele aanpak;
    2. algemene IT-beheercontracten zonder specifieke patchingsactiviteit;
    3. updates voor end-of-life software;
  • Kosten voor meer persoonsgebonden accounts of diensten dan het aantal werkzame personen bij de onderneming.
  • Kosten voor producten en diensten die voor 18 juli 2025 nog zijn afgenomen en/of geïmplementeerd.
  • Kosten voor abonnementen of licenties op cyberweerbaarheidsdiensten die al lopen. U kunt dus geen maandfacturen indienen vanuit een lopend contract bij uw ict-leverancier. Het gaat om nieuwe of extra maatregelen.
  • Diensten of producten waar u in voorgaande rondes (openstellingen 2023 en 2024) al Mijn Cyberweerbare Zaak-subsidie voor heeft ontvangen. U kunt bijvoorbeeld geen subsidie krijgen voor een cyber awareness training als u daarvoor in de vorige ronde al subsidie kreeg. 

Voorwaarden

Mijn Cyberweerbare Zaak is er voor ondernemers die:

  • staan ingeschreven bij KVK;
  • maximaal 50 werknemers hebben; en
  • minder dan € 10 miljoen omzet hadden in het afgelopen boekjaar.

Verder moet u aan de volgende voorwaarden voldoen om subsidie aan te vragen:

  • U kunt alleen subsidie krijgen voor investeringen die na 18 juli 2025 zijn gedaan en volledig zijn afgenomen, geïmplementeerd en betaald. Bij uw aanvraag stuurt u een factuur mee van uw leverancier en een bankafschrift met de betaling van de factuur.
  • De kosten voor betaalde abonnementen en licenties bij producten en diensten met een looptijd van meer dan één jaar komen uitsluitend voor een periode van één jaar voor subsidie in aanmerking. Dit geldt ook voor aanvullende support-, service- of softwarebundels die in de aanschafprijs van veel hardware firewalls worden opgenomen, die als een aanvullend abonnement worden beschouwd.
  • U mag het zogenoemde de-minimisplafond niet overschrijden met de subsidie via Mijn Cyberweerbare Zaak. Dit is een regel van de Europese Commissie om eerlijke concurrentie te garanderen. U mag per bedrijf maximaal € 300.000 overheidssteun ontvangen binnen een periode van 3 jaar. De sectoren primaire productie van landbouwproducten, visserij en aquacultuurproducten zijn uitgesloten. Om aan te tonen dat u hieraan voldoet, legt u een verklaring de-minimissteun af. Deze verklaring is verwerkt in het aanvraagformulier en hoeft u dus niet los aan te leveren.
  • U moet 50% van de kosten die niet door de subsidie worden gedekt, zelf bijdragen. U kunt niet voor dezelfde kosten subsidie ontvangen van bijvoorbeeld uw gemeente.
  • Verbonden ondernemingen kunnen in totaal één subsidieaanvraag toegekend krijgen.
  • Het totaal van de subsidiabele kosten is meer dan € 400.

De bovenstaande voorwaarden gelden voor één onderneming. U kunt dus maar één keer subsidie ontvangen en dat geldt ook als uw onderneming tot een groep behoort. Onder "één onderneming" worden voor de toepassing van artikel 2, lid 2, algemene de-minimis verordening (2023/2831) verstaan we alle ondernemingen die ten minste één van de volgende banden met elkaar onderhouden:

a) één onderneming heeft de meerderheid van de stemrechten van de aandeelhouders of vennoten van een andere onderneming;
b) één onderneming heeft het recht de meerderheid van de leden van het bestuurs-, leidinggevend of toezichthoudend orgaan van een andere onderneming te benoemen of te ontslaan;
c) één onderneming heeft het recht een overheersende invloed op een andere onderneming uit te oefenen op grond van een met die onderneming gesloten overeenkomst of een bepaling in de statuten van laatstgenoemde onderneming;
d) één onderneming die aandeelhouder of vennoot is van een andere onderneming, heeft op grond van een met andere aandeelhouders of vennoten van die andere onderneming gesloten overeenkomst als enige zeggenschap over de meerderheid van de stemrechten van de aandeelhouders of vennoten van die onderneming. 

Ondernemingen die via een of meer andere ondernemingen een van de in de punten a) tot en met d) bedoelde banden onderhouden, worden ook als één onderneming beschouwd.

Uw aanvraag voorbereiden

Stappenplan Mijn Cyberweerbare Zaak subsidie aanvragen

Volg onderstaand stappenplan voor uw subsidieaanvraag.

  1. CyberVeilig Check tool
    U vult de CyberVeilig check van het Digital Trust Center in. Aan de hand van deze vragenlijst ontvangt u persoonlijk advies over de investering die voor u loont. Dit advies kunt u downloaden als pdf en heeft u nodig voor uw subsidieaanvraag. Zonder dit advies wordt uw aanvraag afgewezen, bewaar deze dus goed. 
  2. Cyberveiligheidsmaatregelen uitvoeren
    Dankzij het advies weet u wat u kunt doen op het gebied van cyberveiligheid. U kunt nu cyberveiligheidsmaatregelen nemen die binnen deze regeling subsidiabel zijn (zie de 8 mogelijke activiteiten bij het kopje 'de subsidie').
    Om voor subsidie in aanmerking te komen, is het niet nodig dat u álle maatregelen uit het persoonlijk advies al heeft doorgevoerd.
    U checkt vooraf of uw leverancier een factuur verstuurt die geldig volgens de eisen van Mijn Cyberweerbare Zaak. U betaalt per bank, liever niet met creditcard. Met een creditcard kunt u ook betalen, maar daarmee loopt u wel een risico. Meestal wordt het bedrag pas na een maand afgeschreven en ontvangt u daarna een afschrift dat voldoet aan de eisen van Mijn Cyberweerbare Zaak. Uw aanvraag is pas compleet als u dit afschrift kunt opvoeren. Een maand vertraging kan betekenen dat u zo uw subsidie misloopt als:
    - het subsidiebudget een maand later uitgeput is; of 
    - de regeling gesloten is voor u uw maandafschrift heeft ontvangen van de bank. 

    U kunt dan uw aanvraag niet op tijd compleet maken. Om deze reden raden wij betalingen met creditcard af. 

  3. Subsidie aanvragen
    Met het resultaat van de CyberVeilig Check, de facturen en het bankafschrift van de genomen maatregelen kunt u een subsidieaanvraag indienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Wat moet er voor de aanvraag op mijn factuur en bankafschrift staan?

De factuur en bankafschrift moeten het volgende bevatten:

  • De factuur: de naam en het adres van de ondernemer, de naam en het adres van de leverancier, een specificatie van de afgenomen producten en diensten, de factuurdatum van betaling en het bedrag inclusief en exclusief btw. Bevat uw factuur alleen een verwijzing naar een offerte of een andere specificatie, dan stuurt u deze bijlagen gelijk mee. Zo weet u zeker dat uw aanvraag in één keer compleet is.
  • Het bankafschrift: de naam van de rekeninghouder, het rekeningnummer, het betaalde bedrag, de betaaldatum en de tegenrekening van de leverancier. Boekhouding uit administratie en PayPal-afschriften worden niet in behandeling genomen. Heeft u met een creditcard betaald? Stuur dan uw maandafschrift mee (bedragen die niet bij de aanvraag horen, mag u onleesbaar maken). 

Aanvragen

U kunt subsidie aanvragen vanaf 18 juli 2025, 9:00 uur tot en met 31 oktober 2025, 17:00 uur. U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig. Vanaf 18 juli 2025 vindt u dan ook de link op deze pagina om uw aanvraag direct in te dienen.

Let op: wij behandelen alleen complete aanvragen en op volgorde van binnenkomst, tot het totale budget op is. Het loont dus als uw aanvraag op tijd binnenkomt en volledig is.

Na uw aanvraag

Is er bij de behandeling van uw aanvraag toch nog iets onduidelijk of we missen nog verplichte informatie? Dan krijgt u van ons een bijwerkverzoek om uw aanvraag alsnog compleet te maken. U ontvangt dan vanuit Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) een notificatie per e-mail. Tip: houd hiervoor uw e-mail goed in de gaten.

Afhankelijk van het aantal aanvragen, is er mogelijk geen tijd meer om uw aanvraag bij te werken als u wacht met het indienen van uw aanvraag tot 2 weken voor de sluitingsdatum. Ons advies is daarom om ruim op tijd aan te vragen. 

Als we meerdere aanvragen ontvangen op de dag dat het budget wordt overschreden, bepalen we door loting welke van die aanvragen nog in aanmerking komen voor subsidie.

U ontvangt binnen 8 weken van ons een beslissing op uw volledige aanvraag. Krijgt u de subsidie toegekend? Dan keren wij het volledige subsidiebedrag binnen 2 weken uit.

Na toekenning van de subsidie bent u verplicht om mee te werken aan een evaluatie van de effecten van de gesubsidieerde activiteiten van deze subsidiemodule. Op basis van deze informatie kan worden bepaald of de module opnieuw wordt opengesteld.

Meer weten?

In opdracht van:
  • Ministerie van Economische Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?