Regeling provinciale maatregelen PAS-melders
U wilt als provincie de situatie oplossen van bedrijven die een melding hebben gedaan tijdens het Programma Aanpak Stikstof (PAS-melding). Hiervoor kunt u de specifieke uitkering Regeling provinciale maatregelen PAS-melders (RPMP) aanvragen.
Hoogte subsidie en looptijd
Voor wie?
Deze uitkering is voor provincies. Met dit bedrag kunt u als provincie bedrijven helpen die een PAS-melding hebben gedaan. Het oplossen van de situatie van de PAS-melder kan op veel verschillende manieren. U kunt de uitkering gebruiken om te zorgen dat het bedrijf toch nog een vergunning krijgt. U kunt het bedrijf ook helpen te stoppen met de gemelde activiteiten. Of te stoppen met het hele bedrijf.
U gebruikt de uitkering niet voor:
- uitvoeringskosten;
- het betalen van omzetbelasting als u hiervoor compensatie kunt krijgen;
- het betalen van omzetbelasting als u door het uitgeven van de uitkering ondernemer wordt (in de zin van de Wet op de omzetbelasting 1968);
- kosten waarvoor u al een uitkering of subsidie krijgt.
Budget
Het totale budget voor deze uitkering is € 250 miljoen. Per provincie is er een maximaal bedrag dat u kunt krijgen. Een overzicht hiervan ziet u hieronder. Deze bedragen zijn inclusief btw.
Provincie | Maximaal bedrag |
---|---|
Drenthe | € 13.870.315,64 |
Flevoland | € 15.170.705,76 |
Fryslân | € 22.106.119,71 |
Gelderland | € 22.279.505,06 |
Groningen | € 19.938.802,85 |
Limburg | € 16.124.325,18 |
Noord-Brabant | € 44.819.600,43 |
Noord-Holland | € 16.644.481,22 |
Overijssel | € 29.908.460,42 |
Utrecht | € 16.644.481,22 |
Zeeland | € 13.768.097,10 |
Zuid-Holland | € 18.725.105,41 |
Voorwaarden
Algemene voorwaarden
- Elke provincie doet maximaal één aanvraag.
- U hoeft met uw aanvraag niet alle PAS-melders in uw provincie te helpen.
Voorwaarden situatie PAS-melders oplossen
- U neemt maatregelen om de situatie van PAS-melders op te lossen. Hiervoor bent u verplichtingen aangegaan in de periode van 4 augustus 2022 tot en met 31 augustus 2023. U gebruikt de uitkering om kosten van deze verplichtingen te betalen.
- U heeft bewijsstukken voor de verplichtingen. Bijvoorbeeld een getekend koopcontract, een subsidiebesluit of een gewijzigd bestemmingsplan. U hoeft deze niet naar ons op te sturen, maar kunt deze laten zien bij een controle.
- De maatregelen zijn uiterlijk 28 februari 2025 afgerond. Is het aankopen van grond een van uw verplichtingen? Dan heeft u voor de herbestemming hiervan langer de tijd. Dit moet uiterlijk 15 juli 2028 zijn afgerond.
- U gebruikt de stikstofruimte die vrijkomt alleen voor PAS-melders. Heeft u op 28 februari 2025 niet alle stikstofruimte gebruikt? Dan komt deze in het stikstofregister.
Voorwaarden uitkering besteden
- U besteedt de uitkering per PAS-melding zo goed mogelijk (kostenefficiënt).
- U geeft per PAS-melding niet meer uit dan de waarde van het bedrijf van de melding. Het maximale bedrag per bedrijf is € 3,5 miljoen. U laat de waarde bepalen door een onafhankelijke taxateur.
- U houdt bij het uitgeven van de uitkering rekening met uw gebiedsgerichte aanpak. Deze gaat over natuur, inclusief stikstof, water en klimaat.
- U geeft de uitkering op zo’n manier uit dat er geen sprake is van verboden staatssteun. Heeft u vragen over de regels voor staatssteun? Neem dan contact op met Europa Decentraal.
Uw aanvraag voorbereiden
Met uw aanvraag stuurt u deze bijlagen mee:
- Plan van aanpak maatregel: u gebruikt een formulier om voor elke maatregel een plan van aanpak te maken. Meer hierover leest u hieronder.
- AERIUS-verschilberekening: u stuurt per maatregel een berekening mee van de AERIUS Calculator. Deze laat zien hoe de neerslag van stikstof verandert door uw maatregel. U gebruikt de versie van de calculator van de datum waarop u de verplichtingen bent aangegaan.
Plan van aanpak maken
Voordat u uw aanvraag doet, maakt u voor elke maatregel een plan van aanpak. Dit doet u met ons digitale formulier Plan van aanpak maatregel. Na het invullen kunt u een pdf-bestand downloaden. Dit stuurt u als bijlage mee met uw aanvraagformulier.
In uw plan van aanpak legt u uit wat uw maatregel precies is. U legt uit welke verplichtingen u hierdoor heeft en van welke PAS-melders u de situatie oplost.
Heeft u tijdens de voorbereiding van uw aanvraag een inhoudelijke vraag over de RPMP? Stuur dan een e-mail naar m.kok@minlnv.nl. Heeft u een technische vraag over het maken van uw plan van aanpak? Neem dan contact met ons op.
Extra uitleg voor uw Plan van aanpak en uw aanvraag
U maakt per maatregel een plan van aanpak. Daarin legt u uit wat u precies gaat doen. U heeft gegevens nodig over de verplichtingen die bij deze maatregel horen. En over de PAS-melders waarvan u de situatie oplost. Wij raden u aan deze gegevens vooraf te verzamelen, zodat het invullen van het plan sneller gaat.
In uw plan van aanpak geeft u een omschrijving van de maatregel in maximaal 2000 tekens.
Verzamel daarnaast deze gegevens over uw verplichtingen:
- een overzicht van de verplichtingen die u heeft
- de datums waarop u deze bent aangegaan
- de kosten per verplichting (inclusief btw) en het btw-bedrag
- de hoeveelheid stikstofruimte die vrijkomt (in mol per hectare per jaar)
U heeft deze gegevens nodig over de PAS-melders:
- het adres van het PAS-project
- het KVK-nummer
- de waarde van het bedrijf in euro (bepaald door een onafhankelijke taxateur)
- de hoeveelheid stikstofruimte die nodig is voor het oplossen van de PAS-melder (in mol per hectare per jaar)
In uw Plan van aanpak geeft u elke verplichting een naam en elke PAS-melder een nummer. Deze laat u terugkomen in de AERIUS-verschilberekening. Hierin geeft u de emissiepunten uit de beoogde situatie en de referentiesituatie hetzelfde nummer als de PAS-melder. En u geeft de emissiepunten uit de salderingssituatie dezelfde naam als de verplichting.
Met een maatregel lost u de situatie op van één of meer PAS-melders. Een maatregel bestaat uit één of meer activiteiten, waarbij stikstofruimte vrijkomt (saldo-gevende activiteiten). Deze stikstofruimte gebruikt u voor het legaal maken van de PAS-melders. De saldo-gevende activiteiten noemen we verplichtingen. Verplichtingen zijn dus onderdeel van een maatregel.
Wat hoort bij één maatregel?
Bij één maatregel horen alle verplichtingen en PAS-melders die van elkaar afhangen. De stikstofruimte die vrijkomt door de verplichtingen, heeft u nodig voor de PAS-melders.
Voorbeeld 1
U wilt de situatie van 3 PAS-melders oplossen. Hiervoor bent u 3 verplichtingen aangegaan:
- U koopt bedrijf A op.
- U koopt bedrijf B op.
- U koopt grond om bufferzones te ontwikkelen.
Door deze verplichtingen komt stikstofruimte vrij. Deze heeft u nodig om de 3 PAS-melders te helpen. Deze verplichtingen en PAS-melders zijn dus afhankelijk van elkaar. Daarom horen deze allemaal bij één maatregel.
Voorbeeld 2
Om de situatie van 2 PAS-melders op te lossen, bent u één verplichting aangegaan. 50 kilometer verderop in uw provincie bent u ook één verplichting aangegaan. Daarmee lost u de situatie van 2 andere PAS-melders op. Deze 2 situaties staan los van elkaar. Daarom zijn dit 2 verschillende maatregelen.
Heeft u door uw maatregel meerdere verplichtingen (saldo-gevende activiteiten)? En lost u daarmee de situatie op van meerdere PAS-melders? Dan gaat het om een cluster. In uw Plan van aanpak geeft u dit door.
Waarom moet ik dit doorgeven?
Voor deze uitkering mag u per PAS-melding niet meer uitgeven dan de waarde van het bedrijf. Het maximale bedrag per bedrijf is € 3,5 miljoen. Bij een cluster berekenen we met een gemiddelde of uw maatregel hieraan voldoet (doelmatigheidstoets). We berekenen dan de gemiddelde waarde van de PAS-melders.
Heeft u voor elke maatregel een plan van aanpak en een AERIUS-verschilberekening gemaakt? Dan kunt u de RPMP aanvragen. Voor uw aanvraag heeft u de volgende gegevens nodig:
- adresgegevens van uw provincie (bezoekadres en postadres)
- IBAN en BIC waarop uw provincie de uitkering wil ontvangen
- het totale subsidiebedrag inclusief btw
- de btw bij het totale subsidiebedrag
- het subsidiebedrag per maatregel inclusief btw
- de btw bij het subsidiebedrag per maatregel
Aanvragen
U kunt de Regeling provinciale maatregelen PAS-melders aanvragen van 1 mei 2023, 9:00 uur tot en met 31 augustus 2023, 17:00 uur. U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 3 met machtiging RVO diensten op niveau 3 nodig.
Na uw aanvraag
Na uw aanvraag ontvangt u binnen 6 weken een beslissing. U krijgt de hele uitkering uitbetaald als voorschot. U ontvangt dit bedrag uiterlijk 31 december 2023.
Stuur elk jaar een verantwoording
U laat ieder jaar op uiterlijk 15 juli weten waarvoor u de uitkering heeft gebruikt. U doet deze verantwoording via het Single information, Single audit-systeem (SiSa). In de brief met de beslissing leest u over welke onderwerpen u verantwoording doet.
Heeft u alle maatregelen afgerond? U stuurt ons uw laatste verantwoording via SiSa op uiterlijk 15 juli 2029. Daarna stellen wij uw uitkering binnen 22 weken vast.
Restwaarde terugbetalen
Gebruikt u de uitkering om iets te kopen, zoals een veehouderij? Het kan zijn dat de waarde hiervan stijgt of daalt. Bijvoorbeeld doordat u de bestemming van de grond verandert. U laat een onafhankelijke taxateur bepalen hoeveel deze waarde is. We noemen dit de opbrengst- of restwaarde.
U geeft de restwaarde door in uw verantwoording via SiSa. En u betaalt dit bedrag aan ons terug. U doet dit in één keer voor uw hele uitkering op uiterlijk 15 juli 2028.
Kalender
Hieronder vindt u de belangrijke datums voor deze uitkering. Dit zijn uiterste datums. Het kan ook zijn dat u eerder klaar bent. U verstuurt de informatie via SiSa tot en met het jaar nadat u alles heeft afgrond.
- maandag 1 mei 2023Start aanvraagperiode
- donderdag 31 augustus 2023Sluiting aanvraagperiodeDeadline
- zondag 31 december 2023U ontvangt uw voorschot
- maandag 15 juli 2024U verstuurt uw verantwoording via SiSaDeadline
- vrijdag 28 februari 2025Uw maatregelen zijn afgerondDeadline
- dinsdag 15 juli 2025U verstuurt uw verantwoording via SiSaDeadline
- woensdag 15 juli 2026U verstuurt uw verantwoording via SiSaDeadline
- donderdag 15 juli 2027U verstuurt uw verantwoording via SiSaDeadline
- zaterdag 15 juli 2028U verstuurt uw verantwoording via SiSa met een overzicht van de restwaarde. En u betaalt de restwaarde aan ons terugDeadline
- zondag 15 juli 2029U verstuurt uw laatste verantwoording via SiSaDeadline
- Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit