Veelgestelde vragen TOGS
Lees het antwoord op veelgestelde vragen van ondernemers over de Tegemoetkoming schade COVID-19 (TOGS).
Onze afdeling Juridische Zaken ontvangt op dit moment veel bezwaren. Een jurist pakt uw bezwaarschrift zo snel mogelijk op, en zal contact met u opnemen om uw bezwaarschrift te bespreken. Dit duurt helaas langer dan gebruikelijk is, wij vragen hiervoor uw begrip.
De regeling is gesloten. U kunt niet meer aanvragen.
Ja, als uw bedrijven verschillende KVK-nummers hebben, kan dat. Ieder bedrijf moet dan wel voldoen aan de voorwaarden. Dit kan niet voor meerdere vestigingen van 1 bedrijf. De tegemoetkoming is eenmalig € 4.000 per bedrijf. U kunt de tegemoetkoming voor meerdere bedrijven aanvragen met één eHerkenningsmiddel of één DigiD.
Volgens de zogenoemde de-minimisverordening kunnen overheden bedrijven steunen tot € 200.000 over 3 jaar. Het is dan geen ongeoorloofde staatssteun. U verklaart in het aanvraagformulier van de TOGS-regeling dat uw bedrijf met deze tegemoetkoming van € 4.000 niet over dit bedrag heen gaat.
Meer informatie vindt u in het formulier Verklaring de-minimissteun op de pagina Standaardformulieren.
Onder vaste lasten verstaan wij periodieke kosten, die nodig zijn om het bedrijf draaiende te houden. Het zijn doorlopende kosten die onafhankelijk zijn van variaties in productie en omzet. Bijvoorbeeld:
- Hypotheken
- Verzekeringen
- Huurkosten
- Gas/water/licht
- Doorlopende leasecontracten
De kosten die u meerekent, moeten vaste kosten van uw bedrijf zijn. Deze moeten ook uit uw bedrijfsadministratie af te leiden zijn. De tegemoetkoming is gericht op de lasten over de periode 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, onder aftrek van andere ontvangen Corona steunmaatregelen van de overheid. Voldoen uw kosten hieraan? Dan kunt u ze meenemen in de berekening van de vaste lasten voor de TOGS-regeling.
Als wij uw aanvraag goedkeuren, staat het bedrag binnen een paar werkdagen op uw rekening. Wij doen ons best om binnen 3 weken een besluit te nemen over uw aanvraag. Lukt dat niet? Dan ontvangt u hierover op tijd een e-mail. Als wij een besluit genomen hebben, krijgt u hierover ook een brief.
Let op: Wij maken het bedrag over op het rekeningnummer dat u invult bij uw aanvraag. Controleer dit daarom goed.
Log in op eLoket met eHerkenning of Digid en ga naar Mijn aanvragen. Daar kunt u zelf controleren of uw aanvraag goed gegaan is. U ziet dan bij status Ingediend staan. U ontvangt ook een e-mail met een ontvangstbevestiging.
U bekijkt onder Mijn aanvragen of uw aanvraag bij ons is binnengekomen. Staat uw aanvraag hier niet? Dan is deze niet verstuurd. In het formulier moet u de verklaringen waarschijnlijk nog ondertekenen met een vinkje. U klikt op Ondertekenen en verzenden. Daarna is het formulier definitief verstuurd. U ontvangt dan een e-mail met een ontvangstbevestiging.
Doet u voor het eerst een aanvraag bij ons? Dan moet u eerst een profiel maken. Gebruik de contactgegevens, die horen bij uw KVK- of BSN-nummer. Bent u een intermediair en vraagt u aan voor iemand anders? Vul dan uw eigen gegevens in. Klik op Opslaan en afsluiten. U kunt nu het formulier Tegemoetkoming schade Covid-19 invullen.
RSIN staat voor Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer. Het is een uniek nummer waarmee organisaties informatie met elkaar kunnen delen. U ontvangt het automatisch als u start als rechtspersoon of samenwerkingsverband. Het RSIN is afhankelijk van de rechtsvorm voor 2 groepen ondernemers: rechtspersonen, zoals bv’s, nv's, verenigingen en stichtingen. En coöperaties samenwerkingsverbanden, zoals vof's, maatschappen en commanditaire vennootschappen. Het RSIN-nummer is dus niet voor eenmanszaken.
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat