Tegemoetkoming omzetschade na waterschade Limburg en Noord-Brabant (TOWL)
Had u waterschade in juli 2021, maar nog geen aanvraag gedaan voor een tegemoetkoming? Dan kunt u alsnog de Tegemoetkoming omzetschade na waterschade Limburg en Noord-Brabant (TOWL) aanvragen. De TOWL geeft een tegemoetkoming voor omzetverlies aan getroffen ondernemers in dit gebied.
Budget en aanvraagperiode
Provincie Limburg is verantwoordelijk voor uw aanvraag.
Beantwoording van inhoudelijke vragen gebeurt door de provincie. Zij houdt u op de hoogte. Ook neemt de provincie een beslissing over uw aanvraag en verzorgt zij de betaling.
De officiële naam van de regeling is: Subsidie omzetderving door overstromingen door zoet en afstromend water in juli 2021 in Limburg en Noord-Brabant.
Aanvragen
U kunt niet langer aanvragen. De regeling is gesloten.
Heeft u al een aanvraag gedaan? Dan kunt u deze beheren op Mijn RVO.
Voor wie?
Bent u een Limburgse of Noord-Brabantse ondernemer? En heeft u materiële schade en minder omzet gedraaid als gevolg van de wateroverlast in juli 2021? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor TOWL. Heeft u geen materiële schade, maar wel veel omzetverlies? Dan komt u soms ook in aanmerking.
Wat valt er onder materiële schade?
U kunt materiële schade hebben aan bezittingen van uw bedrijf die voor langere tijd meegaan ('vaste activa') of kortere tijd meegaan ('vlottende activa'). Daaronder vallen:
- onroerend goed
- inventaris
- voorraden
Wanneer mag u TOWL aanvragen?
Voldoet u in ieder geval aan onderstaande voorwaarden? Dan kunt u TOWL aanvragen. U baseert uw omzetverlies op een referentieperiode (de periode waarmee u vergelijkt). Deze periode is gekoppeld aan het moment waarop uw onderneming voor het eerst in het KvK Handelsregister stond ingeschreven. De volledige voorwaarden en de referentieperiodes vindt u op de website van de Provincie Limburg.
- U stond op 13 juli 2021 ingeschreven in het handelsregister van de KvK met één of meerdere vestigingen, en;
- Uw vestiging(en) bevond(en) zich op 13 juli 2021 in het schadegebied, en;
- Door de overstromingen van juli 2021:
- had u ten minste € 5.000 aan materiële schade (per vestiging), of
- de schade bedroeg ten minste 20% van de omzet van de vestiging, in uw referentieperiode voor het 3e kwartaal van 2021, en;
- Uw omzetverlies was ten minste 50%, in vergelijking met de referentieperiode, in:
- het 3e kwartaal van 2021, en/of
- het 4e kwartaal van 2021, en/of
- het 1e kwartaal van 2022.
U kunt voor een kwartaal tegemoetkoming aanvragen, als in die 3 maanden sprake is van minstens 50% omzetverlies. Dus heeft u één kwartaal verlies? Dan vraagt u alleen voor die periode TOWL aan. Geldt dat voor 2 kwartalen? Dan doet u een aanvraag voor die beide kwartalen, enzovoort.
Geen of onvoldoende schade
Heeft u wel omzetverlies als gevolg van de overstromingen, maar geen of onvoldoende schade? Dan kunt u alleen tegemoetkoming aanvragen voor het 3e kwartaal van 2021. Uw omzetverlies moet dan ten minste 65% zijn ten opzichte van uw referentieperiode.
Wanneer kunt u geen TOWL aanvragen?
U kunt niet opnieuw een aanvraag doen als u bij de eerste openstelling in het najaar van 2022 een aanvraag heeft ingediend. Voldoet u daarnaast niet aan de voorwaarden hierboven? Dan kunt u ook geen TOWL aanvragen.
Wat stuurt u mee met uw aanvraag?
Voor uw aanvraag heeft u een aantal documenten nodig. Het gaat om de volgende documenten:
- Uittreksel uit het KvK Handelsregister van 13-7-2021 of later;
- Opgave van de omzet van de getroffen vestiging(en) in het 3e en/of het 4e kwartaal van 2021 en/of het 1e kalenderkwartaal van 2022 en in de referentieperiodes. Dit is in principe de omzet die blijkt uit de aangifte omzetbelasting;
- Schaderapport op basis van artikel 5 van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) of dat is opgesteld door een schadeverzekeraar;
- Machtiging (bij aanvraag via intermediair), als dit van toepassing is;
- Derdenverklaring. U gebruikt het Model derdenverklaring bij een tegemoetkoming vanaf € 25.000.
Na uw aanvraag
U ontvangt uiterlijk op 22 februari 2024 een besluit van Provincie Limburg. Dit besluit ziet u ook terug in uw digitale dossier. U ontvangt daarvan apart bericht.
Tijdens het beoordelingsproces kunt u vragen krijgen via uw digitale dossier. Ook hiervan ontvangt u een melding.
Meer weten?
Bekijk de officiële bekendmaking van de Mededeling portefeuillehouder inzake subsidieregeling van 7 december 2022 (regelingstekst).
Vragen?
Provincie Limburg voert de regeling uit. Heeft u vragen over de regeling of uw aanvraag? Neem contact met op met de provincie. Meer informatie vindt u op de website van Provincie Limburg.
Heeft u technische vragen over het aanvragen? Alleen dan belt u met ons via 088 - 042 40 70.