TVL terugbetalen

Laatst gecontroleerd op:
25 januari 2024
Gepubliceerd op:
3 mei 2022

Kreeg u Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en was uw omzet hoger dan verwacht? Dan ontving u mogelijk te veel geld. Het te veel ontvangen bedrag betaalt u terug.

We begrijpen dat terugbetalen van de TVL erg lastig kan zijn. Heeft u moeite? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag. We kijken samen met u naar uw persoonlijke situatie om een passende oplossing te vinden.

Uit de praktijk

Café-eigenaar Irene van Beek moest te veel ontvangen TVL terugbetalen. Bekijk hoe zij dat deed.

'Wij kozen voor een terugbetaaltermijn van 2 jaar. Dat drukt niet zo op de liquiditeit en je bent er wel in 2 jaar vanaf. En het is natuurlijk fijn dat je geen rente hoeft te betalen.'

Irene van Beek
Eigenaar van Café de Vrije Handel in Ouderkerk aan de Amstel

Wanneer betaalt u de TVL terug?

Na afloop van de subsidieperiode vragen wij u per e-mail naar uw werkelijke omzet. Hiermee berekenen wij uw definitieve subsidie. Dit noemen we de vaststelling. Is uw omzetverlies lager dan vooraf ingeschat? Dan kan het zijn dat u (een deel van) het voorschot van de TVL moet terugbetalen. Bedragen van € 500 of minder schelden we kwijt. 

Moet u (een deel van) de TVL terugbetalen? Dan vorderen we dit bedrag terug. Het is mogelijk om dit in één keer te betalen, maar u kunt bij ons ook een betalingsregeling aanvragen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor:

Betaal in één keer

Betaalt u het bedrag in één keer terug via een overboeking? Maak het bedrag dan over met behulp van de onderstaande gegevens:

Ten name van: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Rekeningnummer: NL29INGB0705001318
Kenmerk: (Uw betalingskenmerk staat op uw vaststellingsbesluit)

TVL terugbetalen via een betalingsregeling

Kan u het teveel ontvangen voorschot van de TVL niet in één keer terugbetalen? Dan mag u het bedrag in 6, 12, 18 of 24 maanden terugbetalen. We rekenen geen rente over het bedrag dat terugbetaald moet worden.

Wilt u de TVL in termijnen terugbetalen? Dan vraagt u een betalingsregeling aan. Dit doet u via de knop 'Betalingsregeling aanvragen' hieronder. RVO stelt voorwaarden aan het overeenkomen van een nieuwe betalingsregeling. De voorwaarden worden van tevoren met u besproken en per e-mail bevestigd.

Let op: heeft u een betalingsregeling? Wij incasseren de bedragen niet. U maakt deze zelf over onder vermelding van het betalingskenmerk dat u vindt in uw vaststellingsbesluit.

Heeft u al een betalingsregeling (aangevraagd) en toch nog een aanmaning ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Betaal via een persoonlijke regeling

Wilt u liever een persoonlijke betalingsregeling om de TVL terug te betalen? Vraag dit dat bij ons aan. We kijken dan samen met u naar uw situatie en spreken een regeling af die is afgestemd op uw situatie. 

U kunt dan bijvoorbeeld meer tijd krijgen om de TVL terug te betalen. We rekenen geen rente over het bedrag dat u dan moet terugbetalen. U mag maximaal 5 jaar doen over de terugbetaling van de TVL. 

Wilt u een regeling laten opstellen die bij uw situatie past? Dan komen we graag met u in contact. Dien dan een terugbelverzoek in via 'betalingsregeling treffen' bij uw specifieke TVL-periode via TVL - Direct regelen. Geef vervolgens in het formulier aan dat u teruggebeld wilt worden. In de meeste gevallen bellen wij u binnen 3 dagen terug.

Betalingsregeling aanvragen via een intermediair

Heeft u een intermediair? Dan kan die ook voor u een betalingsregeling aanvragen. U machtigt uw intermediair dan voor alle diensten binnen mijn.rvo.nl. Hiervoor logt u in op mijn.rvo.nl met eHerkenning3 of DigiD. Vervolgens gaat u naar ‘mijn dossier’ en kiest voor ‘machtigingen bekijken en beheren’. 

Wat gebeurt er als u niets doet?

Verreweg de meeste ondernemers reageren op onze brieven en persoonlijke e-mails over terugbetalen van de TVL. Zij spreken een betalingsregeling af, vragen om uitstel of betalen in één keer terug. Maar van sommige ondernemers ontvangen we geen reactie. 

Ontvangen we geen reactie van u na het versturen van brieven en bellen, verspreid over vele weken en soms maanden? Dan zien we geen andere mogelijkheid dan uw TVL-dossier over te dragen aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Het CJIB stuurt u vervolgens een brief. Na deze aankondigingsbrief heeft u nog een laatste kans om binnen 2 weken een betalingsregeling met ons af te spreken. Dit doet u door contact op te nemen via rvodebiteurenbeleid@rvo.nl. Als u dat niet doet, dan kunnen wij en het CJIB niets anders dan de schuld overdragen aan de deurwaarder. Is de schuld eenmaal aan de deurwaarder van het CJIB overgedragen? Dan is het voor ons niet meer mogelijk u te helpen met uw schuld. De afwikkeling is dan volledig in handen van het CJIB.

Wij begrijpen dat terugbetalen van de TVL erg lastig kan zijn. Zeker in deze onzekere tijd met onzekere kosten voor energie, de hoge inflatie en lagere koopkracht. Wij voorkomen deze noodzakelijke stap dan ook liever. Neem daarom contact met ons op. Wij denken graag met u mee om voor uw persoonlijke situatie een passende oplossing te vinden.

Meer weten?

Bent u tevreden over deze pagina?