Hoe een Innovatiekrediet-adviseur jou helpt bij je aanvraag
Innovatiekrediet kan je helpen je bedrijf te laten groeien. Maar welke stappen doorloop je? En hoe helpen de adviseurs van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) jou bij je aanvraag? Ik ben Bibi van Gijzel, adviseur Innovatiekrediet, en leg het uit.

De eerste stap: de Quick Scan
Je begint met onze Quick Scan. Dit is een online formulier dat je invult over jouw innovatieproject. Aan de hand van jouw ingevulde Quick Scan-formulier volgt een gesprek van een half uur met één van onze financieringsadviseurs. In het gesprek vraagt de adviseur door over jouw project en schat de potentie voor het Innovatiekrediet in. Mocht een andere financieringsvorm binnen of buiten Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) beter passen, dan denken we ook daarin met je mee.
Vervolgens: de Quick Scan+
Als uit het Quick Scan-gesprek naar voren komt dat jouw project kans maakt op het Innovatiekrediet, dan volgt de Quick Scan+. Dit is een gesprek van ongeveer een uur met een van de Innovatiekrediet-adviseurs. Het gesprek helpt ons om je aanvraag beter te begrijpen en je verder te begeleiden. We gaan in op de vragen die jouw plannen bij ons oproepen en geven tips waar je in je aanvraag op moet letten.
De aanvraag indienen
Als je klaar bent met de voorbereiding, dien je je aanvraag in. Mijn rol als adviseur begint dan écht. We hebben adviseurs die naar de financiële en juridische kant van je aanvraag kijken, maar ook adviseurs die de inhoud helemaal snappen dankzij hun achtergrond in bijvoorbeeld life sciences, semicon, medicijnen, AI of software. Zo bekijk ik het financiële plaatje en beoordeelt een collega jouw project op technische of klinische aspecten. We lezen de documentatie en nemen vervolgens contact met je op. Is alles duidelijk en voldoet je aanvraag aan de voorwaarden? Dan gaan we verder. Is de aanvraag onvoldoende? Dan volgt een afwijzing. Hebben we twijfels? Dan gaan we in gesprek. Mogelijk vragen we je nog om extra informatie aanleveren. We beoordelen je aanvraag vervolgens nogmaals.
Gedetailleerde beoordeling
Tijdens onze beoordeling bekijken we het business-, project- en financieel plan tot in detail. We willen precies weten wat je gaat doen en hoe. We komen langs bij jouw bedrijf om alles beter te begrijpen. We willen tijdens ons bezoek graag ook kennismaken met het hele managementteam, als we nog niet iedereen hebben gesproken.
Adviescommissie en besluit
Na onze beoordeling gaat jouw aanvraag naar de adviescommissie. Dit is een groep personen met een bewezen staat van dienst en ervaring op verschillende relevante gebieden. Deze commissie geeft ook een advies, waarna er het besluit volgt. Hopelijk is dit besluit positief en kunnen we door met de financiering en het starttraject.
Persoonlijk contact tijdens het traject
Tijdens het hele ontwikkeltraject hebben we regelmatig contact, vooral bij de tussentijdse rapportages. We komen regelmatig langs, omdat we uit ervaring weten dat face-to-face gesprekken het beste werken. Zo krijgen we bovendien een kijkje in de keuken van jouw bedrijf. Dat kan hartstikke behulpzaam zijn. Zo ben ik nu bezig met een aanvraag waarbij ik in eerste instantie niet begreep welk onderdeel nu precies innovatief was. Toen we langsgingen, werd alles duidelijk.
Problemen? Wij denken mee!
Heb je tijdens het project problemen? Betrek ons meteen! Wij kunnen meedenken over mogelijkheden en oplossingen het project vooruit te helpen. Hoe eerder je ons meeneemt in fouten of tegenslagen, hoe soepeler we verder kunnen met het project. Kortom, wij zijn er om je te helpen en mee te denken tijdens het hele traject van jouw innovatiekredietaanvraag en ontwikkeltraject daarna. Heb je dus plannen? Begin met de Quick Scan en zet samen met ons steeds de volgende stap!