BIOLNG4EU “Deurningen” (2017)
Binnen het BioLNG4EU project worden in Nederland 2 Bio-LNG tankstations en 2 Bio Transformatie Stations (BTS) gerealiseerd. De twee BTS’en transformeren lokaal geproduceerd biogas in vloeibaar Bio-LNG. Het vloeibaar maken is noodzakelijk om voldoende actieradius te realiseren voor het wegtransport. Deze co-financieringsaanvraag betreft de realisatie van het Bio-LNG tankstation in Deurningen, Overijssel en de realisatie van het nabijgelegen Bio Transformation Station. Dit betreft de investering in een lokale infrastructuurvoorziening als onderdeel van het Europese CEF transportsubsidieproject.
Doel
Korte omschrijving van de activiteiten
- Verkrijgen vergunningen tankstation en BTS
- Ontwerp Bio-LNG tankstation
- Plaatsbepaling en ontwerp Bio Transformatie Station
- Aanbesteding equipment tankstations en BTS
- Realisatie tankstation
- Realisatie BTS
- Exploitatie Bio-LNG tankstation en parallel 18 maanden real-life trial operatie Bio-LNG tankstation
- Exploitatie BTS en parallel 18 maanden real-life trial van de operatie BTS
Deelnemer
Rolande B.V.
Type organisatie: Groot Bedrijf
Rol in project: Penvoerder
Resultaten en doelstellingen
Het project resulteert in een operationeel Bio-LNG tankstation en een nabijgelegen operational bio-transformatie station in Overijssel, langs de North Sea Baltisch core netwerk corridor. Door de realisatie van dit project is Rolande in staat om de Nederlandse wegtransportmarkt sneller te voorzien van de alternatieve brandstof Bio-LNG. Dit is van groot belang, aangezien hiermee het gewenste alternatief wordt bereikt in het verduurzamen van het zware wegtransport. Andere alternatieven zijn op dit moment technisch, maar ook economisch niet haalbaar. Door dit project wordt het voor transporteurs en hun opdrachtgevers gemakkelijker om voor schonere trucks te kiezen. Je kiest nu niet meer voor LNG, maar voor Bio-LNG.
Aanleiding
Rolande B.V. wil een grote stap voorwaarts zetten in het verder verduurzamen van het wegtransport door een transitie van LNG naar Bio-LNG. Bio-LNG wordt gezien als het enige echte duurzame alternatief voor diesel in het wegtransport. Buiten de grote voordelen van Bio-LNG in lokale en globale emissies heeft Rolande een innovatieve oplossing voor ogen om regionaal brandstof te produceren. Dit verlaagt de afhankelijkheid van de olie en gas leverende regio’s wat een wens is van de Nederlandse en Europese overheid. LNG (Liquefied Natural Gas) is het meest eco-vriendelijke alternatief voor diesel in de transportsector en wordt daarom gezien als één van de meest veelbelovende alternatieve brandstoffen voor de transitie naar schoon transport. Vrachtwagens die op LNG rijden zijn stiller en hebben een lagere uitstoot van fijnstof, NOx en CO2. Met de stap naar Bio-LNG, waarbij het LNG dus geproduceerd wordt uit reststromen zoals afval, mest of slib, wordt de CO2 uitstoot zelfs tot een minimum beperkt en kan in bepaalde gevallen zelfs “carbon positive” zijn.
Het met CEF Transport subsidie gehonoreerde BIOLNG4EU project, is de vervolgstap op het succesvol afgeronde Ten-T project, LNG4Haul uit 2013 waarin Rolande vier LNG tankstations in Nederland gerealiseerd heeft. Met dit project is er destijds een flinke push veroorzaakt in de LNG markt in Nederland.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt € 1.620.000
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.