BIOLNG4EU “Heteren” (2017)
Binnen het BioLNG4EU project worden in Nederland 2 Bio-LNG tankstations en 2 Bio Transformatie Stations (BTS) gerealiseerd. De twee BTS’en transformeren lokaal geproduceerd biogas in vloeibaar Bio-LNG. Het vloeibaar maken is noodzakelijk om voldoende actieradius te realiseren voor het wegtransport. Deze co-financieringsaanvraag betreft de realisatie van het Bio-LNG tankstation in Heteren, Gelderland en de realisatie van het nabijgelegen Bio Transformation Station. Dit betreft de investering in een lokale infrastructuurvoorziening als onderdeel van het Europese CEF transportsubsidieproject.
Doel
Aanleiding
Rolande B.V. wil een grote stap voorwaarts zetten in het verder verduurzamen van het wegtransport door een transitie van LNG naar Bio-LNG. Bio-LNG wordt gezien als het enige echte duurzame alternatief voor diesel in het wegtransport.
Buiten de grote voordelen van Bio-LNG in lokale en globale emissies heeft Rolande een innovatieve oplossing voor ogen om regionaal brandstof te produceren. Dit verlaagt de afhankelijkheid van de olie en gas leverende regio’s wat een wens is van de Nederlandse en Europese overheid.
LNG (Liquefied Natural Gas) is het meest eco-vriendelijke alternatief voor diesel in de transportsector en wordt daarom gezien als één van de meest veelbelovende alternatieve brandstoffen voor de transitie naar schoon transport. Vrachtwagens die op LNG rijden zijn stiller en hebben een lagere uitstoot van fijnstof, NOx en CO2. Met de stap naar Bio-LNG, waarbij het LNG dus geproduceerd wordt uit reststromen zoals afval, mest of slib, wordt de CO2 uitstoot zelfs tot een minimum beperkt en kan in bepaalde gevallen zelfs “carbon positive” zijn.
Het met CEF Transport subsidie gehonoreerde BIOLNG4EU project, is de vervolgstap op het succesvol afgeronde Ten-T project, LNG4Haul uit 2013 waarin Rolande vier LNG tankstations in Nederland gerealiseerd heeft. Met dit project is er destijds een flinke push veroorzaakt in de LNG markt in Nederland.
Doel van het project
Het doel van BIOLNG4EU is om Bio-LNG te produceren en deze via tankstations te leveren aan trucks. Hiermee wordt een zeer grote stap gezet richting zero emissie voor het zware wegtransport.
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Rolinde BV | Groot bedrijf | Penvoerder |
Resultaten en doelstellingen
In de afgelopen twee jaar zijn voor de realisatie van de bio transformation stations belangrijke stappen gezet. Een aantal randvoorwaarden die noodzakelijk zijn voor de introductie van BIO-LNG in de Nederlandse markt zijn ingevuld. We hebben een duurzaamheidscertificering (ICSS) verkregen voor de keten (die noodzakelijk is voor het creëren van HBE's) en we hebben een pricing model en contract ontwikkeld voor BIO-LNG blends met onze klanten. We zitten inmiddels heel dicht tegen een onherroepelijke vergunning aan voor het installeren van een BTS. Dit is nagenoeg de moeilijkste stap in het project. In 2022 kan er dan gestart worden met detail engineering, bestellen van de equipment en civiele werkzaamheden.
Externe ontwikkelingen
Er is in 2020 door het ministerie van IenW een subsidieregeling beschikbaar gesteld als compensatie voor een te hoog accijnsniveau op LNG en Bio-LNG. Dit was een positieve ontwikkeling voor de markt. De totstandkoming van de subsidieregeling duurde helaas wat lang en dat was voor transporteurs een reden om de aanschaf van extra LNG trucks uit te stellen.
Voor transporteurs is het hebben van een langdurige zekerheid om in duurzame kapitaalgoederen (trucks) te investeren noodzakelijk. De subsidieregeling die geldt voor 2020 en 2021 is een mooie start, maar niet voldoende. Als LNG/Bio-LNG-branche zijn we daarom ook met de overheid in gesprek om dit op een of andere manier voor elkaar te krijgen. Helaas is het ons als branche niet gelukt om deze regeling voor 2022 en verdere jaren te verlengen. Door het uitstellen van het rekeningrijden door het ministerie is er op dit moment geen stimulering voor Bio-LNG en bio-brandstoffen in het algemeen. Batterij elektrische (BEV) en waterstof elektrische (FCEV) trucks zijn op dit moment door verschillende oorzaken beperkt inzetbaar en/of beschikbaar. Dit zal nog enkele jaren duren voordat deze trucks op grotere schaal kunnen gaan rijden. Bio-brandstoffen moeten dit gat opvangen. Wij zullen er als Rolande, samen met andere spelers in de branche alles aan doen om dit voor elkaar te krijgen in samenwerking met de overheid.
In 2020 en 2021 zijn door ons wel hele mooie stappen gezet in de verdere vergroening van het wegtransport: wij hebben als enige partij Bio-LNG aan onze klanten kunnen leveren, waarmee significante hoeveelheden CO2 zijn gereduceerd. Dit Bio-LNG wordt op dit moment nog geïmporteerd, maar zal onder de juiste voorwaarden in de toekomst in Nederland geproduceerd gaan worden. De overheid speelt hierbij een belangrijke rol. De invulling die Nederland geeft aan RED II was hierbij cruciaal. De regeling is na een uitgebreid marktconsultatie-proces per 1/1/22 in werking getreden. Hierin is een goede rol voor Bio-LNG mogelijk, maar zoals hierboven reeds gemeld: er is geen enkele andere stimulering vanuit de overheid voor Bio-LNG. Een gemiste kans van de overheid om vanaf vandaag het zware wegtransport te vergroenen!
Vooruitblik
De huidige LNG markt is erg lastig: gasprijzen staan op een historisch hoog prijspeil, met name veroorzaakt door geopolitieke redenen en een relatief lange winter in 2021 waardoor gasreserves laag zijn. De business case voor LNG en Bio-LNG trucks is hiermee op dit moment lastig. Met name ook omdat er vanuit de Nederlandse overheid op dit moment geen enkele stimulering is. In het nieuwe regeerakkoord is wel een grote pot geld opgenomen voor de doelen binnen het Klimaatakkoord. Wij zijn als branche erg druk om een gedeelte van dit geld richting Bio-LNG te laten stromen. LNG/Bio-LNG heeft zich de laatste jaren bewezen als nieuwe brandstof: het tankstation netwerk staat en groeit nog verder en de trucks rijden als een diesel truck. Diesel is en blijft de norm; LNG/Bio-LNG is op dit moment het enige alternatief dat deze norm haalt in inzetbaarheid. Met de realisatie van dit project in 2022 (en gedeeltelijk in 2023) wordt er weer een grote stap gezet in de verdere CO2 reductie van het zware wegverkeer!
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt €1.620.000.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.