DME: Dé alternatieve brandstof voor medium/heavy duty (2017)

Laatst gecontroleerd op:
29 september 2020
Gepubliceerd op:
5 november 2018

Prins Autogassystemen wil samen met de HAN en Ford (Dld) een direct injectie brandstof systeem voor DiMethyl-Ether (DME) ontwikkelen en demonstreren als 100% vervanger voor diesel.

Doel

Om directe injectie van DME in dieselmotoren mogelijk te maken zal er een nieuw brandstof opvoer systeem en motor besturingssysteem (ECU) ontwikkeld moeten worden voor de toevoer van DME naar de dieselmotor. De hardware van de dieselmotor zelf hoeft niet/minimaal aangepast te worden om zelfontbranding van DME mogelijk te maken. De infrastructuur voorziening wordt ontwikkeld door Akzo Nobel en een demonstratie vindt plaats bij Willemsen de Koning. Binnen dit project ligt de focus op bestelbusjes.

DME heeft een aantal grote voordelen. DME is een gasvormige ether die onder druk (vergelijkbare druk als bij LPG) vloeibaar is en qua eigenschappen en verbrandingskarakteristieken in veel opzichten vergelijkbaar is met diesel (o.a. hoog Cetaan gehalte wat nodig is voor zelf ontbranding door compressie), dus het kan in gewone dieselmotoren worden verbrand.

  • Winning uit biomassa (bioDME) levert een kleine CO2 footprint.
  • Bij de verbranding komt nagenoeg geen fijnstof vrij (partikels <<10PPM);
  • Hoge energiedichtheid vergeleken met andere alternatieve brandstoffen;
  • Huidige LPG tankinfrastructuur kan met minimale aanpassing omgezet worden naar DME.

Uit een Onderzoek uitgevoerd door de Europese Commissie kwam DME als potentieel zeer interessante alternatieve brandstof. De Well-to-Wheel uitstoot van DME was in deze studie 3,6g CO2 per km (Diesel: 144 g CO2/km). Dit laat het grote verschil in Well-to-Wheel uitstoot zien van de twee brandstoffen. Door van standaard diesel naar DME over te gaan verminderd de uitstoot tot zo’n 140g CO2 per km.

Activiteiten

In een zestal werkpakketten wordt het project uitgevoerd:

  • WP1: Vooronderzoek
  • WP2: Ontwikkeling en testen
  • WP3: Integratie en tankopstelling
  • WP4: Demonstratie
  • WP5: Evaluatie
  • WP6: Projectmanagement

Deelnemers / type organisatie / rol in het project

  • Prins Autogassystemen- Groot bedrijf - Producent/ontwikkelaar; technologie alternatieve brandstoffen
  • Hogeschool van Arnhem en Nijmegen - Onderzoeksorganisatie - Onderzoeker
  • Willemsen- de Koning Groep BV - Groot bedrijf - Eindgebruiker, testen

Derde partijen

  • Ford Germany - Groot bedrijf - Producent/ontwikkelaar voertuigen/motor
  • Akzo Nobel Netherlands - Groot bedrijf - Leverancier brandstof, infrastructuur support

Daarnaast zullen praktijktesten plaatsvinden bij twee transporteurs: Post-Kogeko te Maasdijk voor de 50T trekker en VSDV te Zwaagdijk voor de 14T bakwagen.

Locaties

  • Eindhoven (Prins Autogassystemen BV)
  • Arnhem (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)
  • Arnhem (Willemsen- de Koning Groep BV)

Resultaten en doelstellingen

Bent u tevreden over deze pagina?