DUELL - Development of an Urban E-truck for Last-mile Logistics (2017)
Doel van dit project Design of an Urban E-truck for Last-mile Logistics [DUELL] is om te komen tot een ontwerpstudie rondom een nieuw emissievrij vrachtwagentje in de N1 categorie, voor het eerst geheel gericht op de zware last-mile stadslogistiek.
Doel
Korte omschrijving van de activiteiten
Picnic is ervaringsdeskundige in stadslogistiek en stelt hiertoe met TNO een gedetailleerd programma van eisen op vanuit het oogpunt van de eindgebruiker in combinatie met kennis over stadslogistiek en specifieke batterijtechniek voor distributiecycli. VDL Steelweld waakt hierbij over de produceerbaarheid van het voertuigontwerp.
Locaties
Utrecht, Helmond, Breda
Deelnemers / type organisatie / rol in het project
- Picnic B.V. - Middenbedrijf - Launching customer / Telematics specifications / Business validations
- TNO Automotive - Onderzoeksorganisatie - eTruck energy planning / Vehicle specifications / Vehicle software architecture / Dissemination
- VDL Steelweld B.V. - Groot bedrijf - Vehicle platform engineering / Scale-up for manufacturing / Business validations
Resultaten en doelstellingen
De belangrijkste resultaten van het DUELL project zijn:
- Een specificatie van nieuwe connected software architecturen voor logistieke systemen en smart energy solutions.
- Een gevalideerd ontwerp voor een robuust chassis met hoog laadvermogen voor stadslogistiek.
- Validaties van marktontwikkelingen en KPI’s van eindgebruikers.
Aanleiding
Huidige elektrische voertuigen (EV’s) op de markt voor last-mile stadslogistiek zijn kostbaar in aanschaf en niet robuust genoeg voor goederentransport. Ook kan de huidige EV technologie niet afdoende integreren met logistieke planningsystemen. Een doorbraak van elektrisch goederenvervoer in de binnensteden blijft hierdoor uit.
Huidig aanbod aan eLCV is gericht op binnenstedelijke distributie. Dit zijn veelal kleine elektrische voertuigen met een beperkte snelheid en bereik, waardoor een groot deel van de klanten onbereikbaar is voor grootschalig elektrisch vervoer met kleine footprint.
In samenwerking met TNO en VDL heeft Picnic een concept voor een nieuw type voertuig ontwikkeld, die breed ingezet kan worden en zodanig een veel groter deel van de bevolking kan bereiken. Het voertuig concept is een unieke combinatie van voertuigeigenschappen voor een optimale last-mile efficiëntie. Hiermee weet het zich te onderscheiden van het huidige marktaanbod en biedt het een unieke meerwaarde. Het concept is geoptimaliseerd voor total cost of ownership (TCO), gebruiksgemak en comfort voor de bezorger, bezorgefficiëntie, en acceptatie in de wijk.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI-Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
De samenwerking tussen Picnic, TNO en VDL heeft een validatie op elk van deze aspecten mogelijk gemaakt, dankzij de complete kennis die hiermee in het coöperatie aanwezig is.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt €500.000.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.