EVER - Electric Vehicle with Range Extender (2017)
De doelstelling van het project luidt als volgt: “Het ontwikkelen van de EVER 2.0 technologie en de werking hiervan in de praktijk op twee specifieke modellen (50T trekker en 14T bakwagen) demonstreren middels tijdelijke ingebruikname (ongeveer 1 jaar) bij twee separate (internationale) transportbedrijven”.
Doel
Vooral binnen stadsgrenzen groeit de weerstand tegen de sterk vervuilende en veel lawaai producerende dieseltrucks, waardoor de druk op diverse stakeholders langzaamaan groter wordt en de noodzaak voor sluitende innovaties sterker. Recentelijk (12 december jl.) stuurden 169 longartsen en het longfonds nog een brandbrief aan de tweede kamer over het gevaar dat mensen ziek worden of dood gaan door vieze lucht en dat dit probleem volgens heen ernstig wordt onderschat. Het RIVM berekende dat luchtvervuiling in Nederland per jaar leidt tot 1.200 gevallen van longkanker, 5.000 spoedopnamen in het ziekenhuis vanwege acute hart- of luchtwegklachten en 6.900 nieuwe gevallen van chronische bronchitis bij volwassenen, en bij kinderen is dit nog veel erger. Deze enorme gezondheidsschade is volgens de longartsen niet alleen een probleem voor de volksgezondheid; 4,5 miljoen dagen werk worden jaarlijks verzuimd door gezondheidsproblemen veroorzaakt door luchtvervuiling en de directe en indirecte kosten lopen in de miljarden.
Het beoogde resultaat van het project was het ontwikkelen en in de praktijk testen van de EVER 2.0. Met de EVER 1.0 heeft men laten zien dat het technisch mogelijk is om een volledig elektrische rijdende trekker te maken. Nu wil men de volgende stap zetten en een 50T trekker en 14T bakwagen ontwikkelen die geen beperkingen meer hebben voor de eindgebruiker en overal ingezet kunnen worden zoals een diesel aangedreven trekker en bakwagen.
Deelnemers / type organisatie / rol in het project
- Van Kronenburg Powertrain Solutions BV - Klein bedrijf - Penvoerder, procesbewaarder, motortechniek en integratie
- Emoss Mobile Systems BV - Klein bedrijf - Partner
Daarnaast zullen praktijktesten plaatsvinden bij twee transporteurs: Post-Kogeko te Maasdijk voor de 50T trekker en VSDV te Zwaagdijk voor de 14T bakwagen.
Locaties
- Van Kronenburg Powertrain Solutions BV (KPS) te Geldrop
- Emoss Mobile Systems BV (EMOSS) te Oosterhout
Resultaten en doelstellingen
Het beoogde resultaat van het project is het ontwikkelen en in de praktijk testen van de EVER 2.0. Met de EVER 1.0 heeft men laten zien dat het technisch mogelijk is om een volledig elektrische rijdende trekker te maken. Nu wil men de volgende stap zetten en een 50T trekker en 14T bakwagen ontwikkelen die geen beperkingen meer hebben voor de eindgebruiker en overal ingezet kunnen worden zoals een diesel aangedreven trekker en bakwagen.
Aanleiding
Vooral binnen stadsgrenzen groeit de weerstand tegen de sterk vervuilende en veel lawaai producerende dieseltrucks, waardoor de druk op diverse stakeholders langzaamaan groter wordt en de noodzaak voor sluitende innovaties sterker. Recentelijk (12 december jl.) stuurden 169 longartsen en het longfonds nog een brandbrief aan de tweede kamer over het gevaar dat mensen ziek worden of dood gaan door vieze lucht en dat dit probleem volgens heen ernstig wordt onderschat. Het RIVM berekende dat luchtvervuiling in Nederland per jaar leidt tot 1.200 gevallen van longkanker, 5.000 spoedopnamen in het ziekenhuis vanwege acute hart- of luchtwegklachten en 6.900 nieuwe gevallen van chronische bronchitis bij volwassenen, en bij kinderen is dit nog veel erger. Deze enorme gezondheidsschade is volgens de longartsen niet alleen een probleem voor de volksgezondheid; 4,5 miljoen dagen werk worden jaarlijks verzuimd door gezondheidsproblemen veroorzaakt door luchtvervuiling en de directe en indirecte kosten lopen in de miljarden.
Werkwijze
Het project is uitgevoerd vanuit de push werkwijze, waarbij het initiatief bij de penvoerder: Van Kronenburg Powertrain Solutions BV. Door de penvoerder zijn ideeën ingebracht zowel theoretisch als pragmatisch. Hieruit is de integratie tot stand gekomen en zijn er vervolgens gezamenlijk testen uitgevoerd.
Conclusie
De conclusies die we kunnen trekken is dat het project in technische zin, wat we voor ogen hadden, volledig is geslaagd. Echter, het struikelblok voor deze technologie is de ontbrekende en of onbekende regelgeving van de EU en in NL, de RDW. De range extender als batterij oplader (generator) is een onbekende systeemarchitectuur. Dit heeft grote gevolgen voor het homologatie en registratie proces.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI-Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Aanbevelingen
Aanbeveling zouden kunnen zijn: Vanuit geaccrediteerde testcentra moet er een nieuwe basis regelgeving gemaakt worden voor de range extender in huidige systeem architectuur (als batterij lader). Het is nu simpelweg niet mogelijk om een kenteken te krijgen op de range extender.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt €435.780.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.