GREENFLEX – Generating REnewable ENergy for Freight & Logistics EXperiments (2017)
Verduurzaming van het transport over de weg is een belangrijke uitdaging voor de gehele keten. Om grote stappen te kunnen maken in het terugdringen van CO2-emissies en andere nadelige milieuaspecten van wegvervoer is het noodzakelijk dat sector breed wordt samengewerkt aan het doorbreken van de kip-ei-problematiek rondom duurzame transportmiddelen en -brandstoffen die momenteel het realiseren van klimaatdoelstellingen bemoeilijkt.
Doel
Het project GREENFLEX is gericht op de realisatie van een unieke proeftuin voor duurzaam transport waar alle relevante transportbrandstoffen c.q. -energiedragers beschikbaar worden gemaakt voor experimenten ten behoeve van zowel de ontwikkeling van duurzame vrachtwagens als het verzamelen van kennis over de gebruiks-, milieu- en kostenaspecten van de praktijktoepassing van duurzame vrachtwagens c.q. energiedragers voor transport. Daarnaast wordt de proeftuin gebruikt voor het demonsteren en ontwikkelen van nieuwe kennis en technologie op het gebied van innovatieve tank- en laadinstallaties en innovatieve concepten voor de inrichting en integratie van tank- c.q. energiestations. Het doel van het project is om door middel van deze samenhangende experimenten en demonstraties op het gebied van duurzaam transport een significante bijdrage te leveren aan de vergroening van het wegtransport op korte en (middel)lange termijn.
Korte omschrijving van de activiteiten
Het project GREENFLEX is opgedeeld in een aantal werkpakketten, waarin verschillende partners een rol hebben vervuld. Gezamenlijk zorgden de werkpakketten ervoor dat de proeftuin kon worden gerealiseerd. Vooraf is een gedegen projectplanning en -begroting opgesteld. De binnen GREENFLEX opgedane kennis en ervaringen zijn met elkaar gedeeld door middel van rapportages, regelmatig contact en periodiek (vooraf ingeplande) overleggen. In de vorm van specifieke kennisdisseminatie activiteiten zijn de resultaten van het project breed gedeeld.
Locaties
Hoofdlocatie: Pesse (prov. Drenthe)
Overige locaties: Apeldoorn, Alphen aan de Rijn, Beverwijk, Houten, Arnhem
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Green Planet Real Estate B.V. | Klein bedrijf | Penvoerder |
Ecocare Milieutechniek | Midden bedrijf | Projectpartner |
Contrall Projectrealisatie B.V. | Groot bedrijf | Projectpartner |
Beers Mobility Innovation (Hytruck) | Klein bedrijf | Projectpartner |
De Rooy Transport B.V. | Klein bedrijf | Projectpartner |
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) | Onderzoeksorganisatie | Projectpartner |
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Shell | Adhesieverklaring | Communicatie transportbedrijven |
TLN | Adhesieverklaring | Communicatie lidbedrijven en algemeen |
BOVAG | Adhesieverklaring | Communicatie lidbedrijven en algemeen |
Gem. Hoogeveen | Adhesieverklaring | Communicatie, afstemming vergunningen |
Energy Valley | Adhesieverklaring | Communicatie netwerk Noord-Nederland |
TVM | Adhesieverklaring | Communicatie aangesloten transporteurs |
Friesland Campina | Intentieverklaring | Deelname transportexperimenten |
Vredeveld | Intentieverklaring | Deelname transportexperimenten |
Lekkerland | Intentieverklaring | Deelname transportexperimenten |
Emoss | Intentieverklaring | Testprogramma e-trucks met GREENFLEX |
VDL | Samenwerkingsafspraak | Testritten duurzame trucks via GREENFLEX |
Resultaten en doelstellingen
Het project is in juni 2022 afgerond.
Conclusies
In de proeftuin is uitgebreid ervaring opgedaan met twee groenere alternatieven voor het (zwaar) transport: Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) en High Power Charging (HPC). Ook is gewerkt aan studies en experimenten die kennis en inzichten bieden voor de ontwikkeling van een flexibel duurzaam energiestation voor duurzaam transport. In het ‘Final Event’ waarmee deze proeftuin werd afgesloten (zie deze link) zijn de opgedane ervaringen breed gedeeld en spraken (ervarings)deskundigen met elkaar over de resultaten, voor- en nadelen en uitdagingen. Waar voor de overstap naar HVO weinig nodig is, blijkt de situatie met High Power Charging ingewikkelder. Elektrische vrachtwagens kunnen bij Green Planet worden opgeladen met een snelheid van 350 kWh. Snelladers zorgen voor minder lange laadtijden, maar voorkomen niet dat een chauffeur toch even stil moet staan. Afhankelijk van de specifieke situatie heeft elektrisch rijden zijn voor- en nadelen. Bij de kennisdeling tijdens het ‘Final Event’ kwam vooral naar voren dat het een zeer dynamisch onderwerp is waar continu veranderingen zijn. Maar dat dit naast kleine belemmeringen vooral veel kansen biedt voor ontwikkeling, innovatie en groei. Met de juiste mind-set is alles mogelijk!
Aanbevelingen
Transporteurs en verladers zijn nog te vaak genoodzaakt om op basis van onvolledige en/of onjuiste informatie beslissingen te nemen. Inzicht in real-world gebruiks-, kosten- en milieu- en/of klimaataspecten van verschillende energiedragers is cruciaal om gedegen afwegingen te kunnen maken, zowel in de sfeer van investeringen als in de sfeer van operationele kosten. Door alle betrokkenen goed te informeren, te begeleiden en op te leiden kan de beeldvorming over duurzamere vormen van zwaar transport verbeteren. Tegelijkertijd kunnen met de kennis en ervaringen opgedaan binnen GREENFLEX beter gefundeerde beslissingen worden genomen, die bijdragen aan een snellere transitie naar schone en duurzame vormen van zwaar transport.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt € 1.762.362.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.
- Artikel in Tankpro (d.d. 23 april 2019)
- Nieuwsbericht op website van Green Planet (d.d. 15 juni 2020)
- Nieuwsbericht op website van Green Planet (d.d. 15 maart 2021)
- Artikel op website van Green Planet (d.d. 28 juni 2022) over final event
- Nieuwsbericht op RTV Drenthe over toestemming van de gemeente Hoogeveen om te mogen uitbreiden
- Nieuwsbericht op Truckstar over uitbreiding met HVO bij Green Planet