H2-Platform 2018 en 2019 (2017)
Deltalinqs opereert het H2-Platform. Het hogere doel van het H2-Platform is het ontplooien en stimuleren van innovatieve activiteiten voor de (uiteindelijk commerciële) inzet van waterstof.
.
Doel
De inzet van waterstof in:
- mobiliteit en transport
- stationaire toepassingen in de gebouwde omgeving (aggregaten, verwarming, e.d.)
- de (chemische) industrie (als grondstof en voor hoge temperatuur warmte)
- de energiesector (voor de inpassing in het energiesysteem van stroom uit zon en wind)
Het hiervan afgeleide doel van het H2-Platform is het bevorderen van het delen van faciliteiten en het uitwisselen van kennis en deskundigheid tussen partijen in de Nederlandse waterstofketen, van waterstofproducenten tot eindgebruikers. En ook daadwerkelijk bijdragen, in de huidige pre-commerciële fase, aan technologie- en innovatieontwikkeling en -overdracht, netwerking, informatie-verspreiding en samenwerking tussen ondernemingen, koepelorganisaties en andere betrokken organisaties in en nabij de Nederlandse waterstofketen (waaronder bijvoorbeeld overheden en kennisinstellingen). Zo’n 50 bedrijven zijn momenteel in meer of mindere mate bij het H2-Platform betrokken. Het H2-Platform staat open voor nieuwe participanten (bedrijven) en samenwerking met nieuwe andere betrokken organisaties in en nabij de Nederlandse waterstofketen.
Deltalinqs is een vereniging en wordt binnen de DKTI-Transport regeling aangemerkt als niet-gouvernementele organisatie, een niet op winst gerichte organisatie die onafhankelijk is van de overheid en beschikt over rechtspersoonlijkheid.
Korte omschrijving van de activiteiten
De activiteiten van het H2-Platform hebben samengevat betrekking op:
- Het met participanten (bedrijven en koepelorganisaties) en overige betrokkenen (zoals overheden en kennisinstellingen) definiëren van breed gedragen (strategische) prioriteiten – onder andere qua financiën (businesscases), veiligheid, infrastructuur, matching van vraag en aanbod – inclusief concreet uit te voeren projecten c.q. concrete deliverables.
- Het ondersteunen van consortia bij het ontwikkelen van toegesneden (publiek-private) financieringsarrangementen en het daarbij benutten van (Europese) financierings- en investeringsprogramma’s.
- Visievorming en belangenbehartiging.
- Publiciteit in de breedste zin genereren voor de inzet van waterstof, door het organiseren of bijdragen aan evenementen en congressen, alsmede en met name door gestructureerde communicatie via de website van het H2-Platform opwegmetwaterstof.nl en aan deze website gekoppelde social media waaronder Facebook en Twitter.
- Netwerking en matchmaking, door het organiseren van ontmoeting, netwerkvorming, kennis-uitwisseling en onderlinge versterking in de driehoek tussen bedrijven (investeerders, business case ontwikkelaars), kennisinstellingen (kennisontwikkelaars) en overheden (regelgever, subsidieverstrekker, regisseur, eerste gebruiker / launching customer).
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Deltalinqs | Niet-gouvernementele organisatie | Penvoerder |
Resultaten en doelstellingen
De actuele marktomstandigheden om de overgang te maken van RDD (research, development & demonstration) naar commercialisatie zijn moeilijk: er is sprake van een forse ‘Valley of Death’. Met de activiteiten van het H2-Platform en het aldus leveren van een gezamenlijke krachtsinspanning wil het platform deze ‘Valley of Death’ helpen overbruggen. Het uiteindelijke resultaat dat het H2-Platform nastreeft is een (maatschappelijke basis voor de) wijde introductie van waterstof in de Nederlandse economie en samenleving – mobiliteit en transport, stationaire toepassingen in de gebouwde omgeving, (chemische) industrie en energiesector – op een basis die commerciële exploitatie op afzienbare termijn (5 tot 10 jaar) mogelijk maakt en in de tussentijd passend (financieel) wordt ondersteund van overheidszijde.
Aanleiding
Tegen de achtergrond van het Energieakkoord voor Duurzame Groei en de in dat kader opgestelde Brandstofvisie met LEF, het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), de klimaatafspraken in Parijs en enkele Europese richtlijnen (o.a. Clean Power for Transport) hebben uiteenlopende partijen die betrokken zijn bij de Nederlandse waterstofketen – van waterstofproducenten tot eindgebruikers – het H2-Platform opgericht (voorheen NWP, Nationaal Waterstof Platform).
In de Brandstofvisie met LEF is waterstof aangemerkt als één van de alternatieve brandstoffen in de sector mobiliteit en transport, die een bijdrage leveren aan CO2-reductie en reductie van de emissies van NOx, fijn stof en geluid. Elektrisch rijden (met behulp van batterijen of brandstofcellen op waterstof) is één van de hoofdsporen binnen de Brandstofvisie met LEF om het vervoer in de toekomst volledig emissieloos te maken.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI-Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt € 300.000.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.