H2Benelux: Waterstoftankstation Den Ruygenhoek (2017)
Het doel van het bouwen van een watertofvulpunt bij station Den Ruygenhoek is de eerste aanzet doen tot het bouwen van een Benelux waterstofnetwerk. Dit doen we samen met onze partners in het H2Benelux project, een initiatief van WaterstofNet die tevens fungeert als penvoerder en coördinator.
Doel
Het Nederlandse Klimaatakkoord ziet voor waterstof een ‘cruciale rol’ weggelegd in de Nederlandse energietransitie. Shell wil de kansen pakken die de energietransitie biedt in Nederland, ook op het gebied van waterstof. Daarom bouwt Shell waterstofstations door heel Nederland. Shell heeft de kennis, de technologie en de ambitie om een actieve rol te spelen in de veranderende vraag naar energie. De urgentie is voor iedereen duidelijk. De industrie werkt al tientallen jaren met waterstof, ook onze raffinaderij in Pernis. Dit is het moment om groter in te zetten, omdat het zo goed past in een mozaïek van oplossingen: zon, wind, fossiel, elektrisch. Waterstof speelt een sleutelrol bij het slagen van de Nederlandse energietransitie. En dan bij voorkeur groene waterstof, gemaakt met stroom uit wind of zon en zonder uitstoot van CO₂.
Bij Shell-station ‘Den Ruygenhoek’ bij Hoofddorp begon Shell met de bouw van haar eerste openbaar toegankelijke waterstoftankstation in Nederland. Tegelijkertijd startten we met de realisatie van een tweede waterstofvulpunt bij het Shell-tankstation ‘Westpoort’ op bedrijventerrein Sloterdijk in Amsterdam, inmiddels ook geopend in oktober van 2021.
Locatie
Verzorgingsplaats Den Ruygenhoek, Rijksweg A4 – OZ, nabij Hoofddorp
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Shell Nederland Verkoopmaatschappij | Groot bedrijf | Penvoerder |
Resultaten en doelstellingen
Shell heeft een goedwerkend waterstofvulpunt kunnen openen in oktober 2020.
Conclusies en leermomenten tijdens de bouw van dit eerste waterstofvulpunt in Nederland zijn:
- Vergunningstraject vereist goede voorbereiding voor het scannen van de juiste locatie.
- Belangrijk om gedurende het hele project aan het stimuleren van vraag te doen om genoeg inzetbaarheid van het waterstofvulpunt te realiseren.
- Goede samenwerking met leveranciers is belangrijk om de verschillende technologieën op elkaar af te stemmen (bijv. De installatie van NEL moet afgestemd worden op ons betalingssysteem), want het is een nieuwe technologie en een jonge keten van leveranciers.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI-Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt €1.000.000.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.