‘HY-4-EVER’ - Ontwikkeling en demonstratie van een waterstof range extender aandrijving voor stadsreiniging - vuilniswagen (2017-2022)
Waterstof draagt bij aan groene groei. Rijden met brandstofcelvoertuigen vergt een van meet af aan op te bouwen infrastructuur met nieuwe economische activiteiten waarvan diverse (Nederlandse) bedrijven op uiteenlopende terreinen zullen profiteren: voertuig-, brandstofcel- en waterstofproducenten, bedrijven betrokken bij de aanleg en exploitatie van de waterstof(tank)infrastructuur en energiebedrijven. Rijden met brandstofcelvoertuigen zorgt voorts voor ontkoppeling tussen mobiliteitsontwikkeling en milieudruk: het milieuaspect vervalt de facto als randvoorwaarde voor (economische groei door) mobiliteitsgroei. De economische impact hiervan is groot.
Doel
In de duurzame brandstofvisie worden doelen gesteld welke de sector nu moet oppakken. Duidelijk is dat een transitie naar duurzame mobiliteit vraagt om specifieke product-markt combinaties (PMC’s) en meer samenwerking, om te komen tot schoon en zuinig vervoer voor zowel personen als goederen. Het liefst middels zero emissie voertuigen die al op korte termijn (ruim voor 2030) ingezet kunnen worden, aangezien het anders vrijwel onmogelijk is om de gestelde doelen qua CO2 reductie te halen. Deze transitie is alleen mogelijk middels groene groeiprojecten.
De projectpartners (EMOSS, GeesinkNorba en Nedstack) zagen met project HY-4-EVER kansen voor zo’n groen groeiproject gericht op elektrische aandrijving van voertuigen middels een brandstofcel (waterstof) in een specifieke niche (vuilniswagens in stedelijk gebied), met schaalperspectief naar diverse andere toepassingen voor zowel personen- als goederenvervoer in binnen- en buitenland. Dit sluit aan bij de PMC’s die de duurzame brandstofvisie onderkent en de vraag die bij de markt wordt neergelegd voor pilots en marktintroductieprojecten met brandstofcelauto’s en speciale brandstofcelvoertuigen zoals bussen en vuilnisauto’s.
Doel van het project
Doel van het project HY-4-EVER was ontwikkelen van een waterstof range extender aandrijfsysteem en uitvoering van een pilot om te demonstreren dat een range van 250 km bij een vuilniswagen (achterlader, 3-assig, 26T) mogelijk is zonder CO2 uitstoot. Hiervoor hebben de partners een vuilniswagen geheel opnieuw ontworpen en geconfigureerd, om vervolgens een range extender te ontwikkelen die geschikt is voor deze toepassing en deze te integreren in de aandrijflijn, het chassis en opbouw.
Korte omschrijving van de activiteiten
Qua werkwijze zijn de volgende stappen aangehouden:
- Ontwerpen voertuig
- Ontwikkelen range extender en batterij pakket
- Opbouw vuilniswagen
- Brandstof cell management systeem ontwikkelen
- Integratie
- Testen en demonstratie
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Emoss Mobile Systems BV | Penvoerder | |
NedStack fuel cell technology | Deelnemer | |
Geesink BV | Deelnemer |
Resultaten en doelstellingen
Binnen de projectperiode is de integratie van de verschillende technische systemen (waterstof cell en het batterijpakket) gerealiseerd. Afronding heeft plaatsgevonden in december 2021.
Belangrijkste conclusies na afloop van dit project zijn als volgt:
- Een probleemloze integratie van waterstof aangedreven systemen is minder eenvoudig dan het vooraf lijkt. Niet alleen binnen dit project, maar ook binnen andere projecten is dat zichtbaar;
- Testen en pilot inzet is van cruciaal belang, om ervaring op te doen, maar ook om gebruikers een goede (eerste) ervaring te kunnen geven en het proces van introductie in de markt goed te begeleiden;
- De aanwezigheid van waterstof tank faciliteiten is cruciaal. Dit is landelijk op dit moment nog niet voldoende op orde;
- EMOSS software koppelingen met range extenders zijn nu veel eenvoudiger mogelijk;
- Ontwikkeling van een innovatieve vuilniswagen is gecompliceerder (en duurder) dan ingeschat;
- Markt wil graag, maar wacht ook op iets dat ze kunnen zien. Het laten zien is belangrijk, maar de mogelijkheden daartoe zijn in de huidige economische situatie niet mogelijk in de vorm waarin de partners dat graag zouden zien;
- Het kunnen tanken op een locatie in de buurt van waar de vuilniswagen gebruik zal worden, is een belangrijke voorwaarde voor het in de praktijk goed kunnen gebruiken van het voertuig;
- Het is een punt van aandacht wat de mogelijke en gewenste introductieprijs van het voertuig op de markt zou moeten zijn. Prijzen in de markt gaan mogelijk sneller dan verwacht naar beneden;
- Dit ontwikkeling van de batterijen gaat snel, mogelijk kan dit een game changer zijn voor de toekomst;
- De potentie van het gebruik en verdere ontwikkeling van waterstof systemen in de automotive is groot. Met name voor specials zoals vuilniswagens en voor langere afstanden biedt waterstof grote mogelijkheden voor inzet om traditionele brandstoffen te vervangen;
- Er is een prijsverschil tussen de aanschaf van traditionele voertuigen en voertuigen die met waterstof aangedreven worden, al dan niet in combinatie met batterijen. Dit verschil wordt echter snel kleiner en zeker met de oplopende brandstofkosten biedt waterstof steeds meer perspectief;
- Mogelijkheid om te kunnen tanken is een heel belangrijke voorwaarde voor toekomstige opschaling. De markt wacht toch op deze infrastructuur voordat ze grote investeringen willen doen.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt €475.333,00.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.