MAD-ET - Manders-DHL Elektrisch Transport - De stille en emissieloze oplossing in een 24 uurs economie (2017)
Transportbedrijf Tinie Manders B.V. verzorgt het transport van machines en onderdelen in opdracht van DHL tussen Veldhoven en de diverse warehouses van DHL op het Flight Forum en de Achtseweg Noord in Eindhoven. Deze operatie van ca. 11 km enkele reis wordt continue uitgevoerd tussen 6:00 en 0:00 uur op werkdagen met negen trekker-oplegger combinaties en in het weekend met dagelijks twee trekker-oplegger combinaties. Sommige opleggers zijn geconditioneerd. Manders, DHL en de eindklanten willen hun transport significant verduurzamen. De genoemde transportlijn is bij uitstek geschikt voor volledig elektrisch transport, vanwege de korte transportafstand en de mogelijkheid tot tussentijds laden.
Doel
Daarnaast biedt deze transportlijn de mogelijkheid om zowel in dagelijkse operationele uren als in aantallen vrachtwagens op te schalen. Een belangrijk argument voor een elektrische trekker-oplegger is de reductie van geluid, waardoor mogelijk een operatie in de nachturen geïmplementeerd kan worden. De invoering van volledig elektrisch transport is niet zonder problemen. Het grootste probleem dat moet worden opgelost, is de beperkte actieradius van de voertuigcombinatie. Op het beoogde hoofdtraject is de actieradius geen probleem, maar het laadproces zal moeten worden ingevlochten in de operatie van het voertuig, waarbij extra stilstand geen optie is. Daarnaast wordt de inzet van het voertuig op andere trajecten van Manders sterk beperkt. Tenslotte vraagt de conditionering van oplegger ook energie, wat impact heeft op de actieradius.
Doel van het project
Het doel van het project is de implementatie en langdurige demonstratie van een volledig elektrische trekkeroplegger in de dagelijkse praktijk, te onderzoeken onder welke voorwaarden dit tot een operationeel en commercieel succes kan leiden en te onderzoeken onder welke voorwaarden verdere opschaling mogelijk is binnen en buiten de beoogde operatie.
Binnen de projectscope wordt beoogt de operatie op te schalen naar 24/7, gebruikmakend van de stille eigenschappen van het voertuig.
Hiervoor worden de nog op de markt te brengen producten van VDL (elektrische trekker) en THT New Cool (doorontwikkeling van elektrisch geconditioneerde oplegger met eigen energierecuperatie en batterij) ingezet. Daarnaast wordt beoogd om de flexibele inzet van deze voertuigcombinatie te onderzoeken middels de installatie van een openbaar snellaadpunt in de buurt van de thuisbasis van het voertuig. Met dit snellaadpunt wordt onderzocht hoe dit bij kan dragen aan de verdere uptake van elektrisch transport. Door de volledige elektrificering van zowel trekker als oplegger, resulteert dit project in een reductie van CO2, NOx en PM naar nul (tank-to-wheel) in vergelijking met de referentiesituatie. Daarnaast draagt dit project bij aan de uitrol van zowel niet-openbare als openbare (snel)laadinfra.
Korte omschrijving van de activiteiten
Een belangrijke keuze die bepalend was voor de slaagkans van het project, was de locatie van de private lader bij DHL (flight forum Eindhoven). Het doel was om het laden/lossen van de trailer zoveel mogelijk te combineren met het chargen van de elektrische truck. Uiteindelijk is een locatie en dock gekozen waar dit zoveel mogelijk mee kon worden gecombineerd. Alle details rondom deze lader bleek ook pionieren te zijn: de exacte locatie, lengte van de laadkabel, schadegevaar, manoeuvreerruimte voor de truck, aansluiting op de transformator van het gebouw, etc.
De elektrische DAF truck en de twee elektrisch geconditioneerde trailers van THT New Cool zijn zonder grote problemen in gebruik genomen. Het was uiteraard noodzakelijk om de chauffeurs en andere betrokkenen te trainen en te laten wennen. Aansluitend zijn de truck en trailers gedurende de rest van de looptijd van het project (ruim 3 jaar) ingezet in de operatie van Manders voor DHL. Parallel aan deze activiteiten is een locatie gezocht voor de openbare snellader die voorzien was in het project. Het vinden van een locatie was niet eenvoudig en vele mogelijke openbare locaties bleken niet haalbaar. Uiteindelijk is ervoor gekozen om de openbare lader te realiseren op het eigen terrein van Manders in Geldrop en is de lader tijdens openingstijden beschikbaar voor derden die hun truck willen komen laden. Tijdens het project heeft TNO zorggedragen voor het verzamelen van alle data om hiermee de proeftuinresultaten en opschalingsresulaten te kunnen berekenen, analyseren en vastleggen. Dit is in meerdere rapporten vastgelegd. De ervaringen en resultaten van het project zijn bij meerdere openbare gelegenheden gedeeld met het publiek.
Locatie
Regio Zuid-Oost Brabant: transport route tussen Veldhoven en Eindhoven Airport, thuisbasis van het voertuig is Geldrop.
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
Tinie Manders B.V. | Klein bedrijf | Transportondernemer, eindgebruiker |
DHL Supply Chain | Groot bedrijf | Verlader, opdrachtgever transport |
TNO |
Onderzoeksorganisatie (niet economische activiteiten) | Project management, Monitoring en evaluatie |
Allego | Groot bedrijf | Leverancier, analyse en exploitatie openbare laadinfra |
Naam deelnemer | Type organisatie | Rol in project |
---|---|---|
VDL Bus Chassis B.V. |
Groot Bedrijf | Leverancier voertuig en laadinfra |
THT New Cool |
Klein bedrijf | Leverancier van elektrisch geconditioneerde opleggers |
Gemeente Geldrop-Mierlo | Overheid | Ondersteuning project t.a.v. de openbare laadinfra |
Resultaten en doelstellingen
Het project is in december 2021 afgerond.
Conclusies
De elektrische truck heeft grotendeels probleemloos gefunctioneerd in de operatie van Manders voor DHL vanuit het flight forum in Eindhoven. Een belangrijke reden voor het succes van de proeftuin is het feit dat de truck naadloos inpasbaar was in de bestaande operatie. Dit was mogelijk door het vaak kunnen combineren van laden/lossen met het chargen van de truck, waardoor meestal geen extra tijd benodigd was en de truck ongeveer net zoveel kilometers kon maken als een diesel truck in dezelfde operatie. De truck heeft niet veel storingen vertoond en werd door de chauffeurs snel geaccepteerd. Voor de chauffeurs was het van groot belang dat de invulling van hun baan niet veel veranderde: ook dit kwam door de vergelijkbare ritten, waarbij eigenlijk alleen het gebruik van de lader bij kwam als activiteit. Ook de elektrisch geconditioneerde trailers zijn succesvol ingezet, al moet gezegd worden dat deze in het begin van de gebruiksperiode meer storingen hebben vertoond dan de elektrische trucks. De trailers waren dan ook vroege exemplaren in een serie en de problemen zijn verholpen. Er zijn metingen verricht aan de elektrisch geconditioneerde trailers om het energieverbruik en de impact op de elektrische actieradius te meten. Naast een private charger bij DHL in Eindhoven, is er binnen de scope van het project een openbare charger voor trucks gerealiseerd op het eigen terrein van Manders Logistics in Geldrop. Deze lader maakt het mogelijk om de elektrische logistiek verder op te schalen, zowel vanuit het oogpunt van Manders als van nabijgelegen logistieke dienstverleners. De realisatie van de openbare lader had heel wat voeten in aarde, vooral door een complexe en uiteindelijk niet gelukte zoektocht naar een geschikte locatie buiten het terrein van Manders. Belangen van alle stakeholders en betrokkenen bleken niet verenigbaar, wat uiteindelijk heeft geleid tot de keuze om bezoekende trucks toegang te verlenen tot het terrein van Manders om daar te laden. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre dit bij gaat dragen aan de verdere opschaling van elektrische logistiek. Verdere opschaling van elektrische logistiek in de vloot van Manders is sterk afhankelijk van het aanbod van trucks met een grotere actieradius dan de geteste truck en daarnaast een haalbare business case. Dit laatste zal nog moeten blijken, omdat de kilometerprijzen voor elektrische inzet nog aanzienlijk hoger zijn dan bij diesel, ook met subsidie.
Aanbevelingen
Elektrische trucks met een grotere actieradius zijn een vereiste om ook voor andere operaties van Manders Logistics in aanmerking te komen. De trucks die momenteel op de markt komen, zijn een grote stap in de goede richting. Daarnaast zullen de prijzen van de elektrische trucks moeten dalen om in de buurt te komen van de TCO van diesel trucks. De bereidheid van klanten om meer te betalen voor elektrisch gereden kilometers zal bepalend zijn voor de verdere opschaling, naast de eerder genoemde factoren. Subsidies op de aanschaf zijn nog onontbeerlijk voor de komende stappen.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt € 702.025,00.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.