Haalbaarheid Zero Emissie Stadslogistiek Rotterdam (2017)
Middels dit project wil DPD in samenwerking met TNO meer inzicht genereren in de effecten en randvoorwaarden van een nieuw schoon en efficiënt stadslogistiek systeem dat is gebaseerd op elektrische bestelbussen in combinatie met nieuwe routeschema’s, het scheiden van pakketstromen, flexibilisering van bezorgtijden en mogelijke kleinschalige tussenopslag. De vraag die bij deze stap richting toekomst centraal staat is: “Hoe kan DPD de stad Rotterdam zo efficiënt mogelijk emissievrij beleveren”.
Doel
Locatie
Rotterdam
Deelnemers / type organisatie / rol
- DPD - Groot bedrijf - Penvoerder
- TNO - Onderzoeksorganisatie - Deelnemer
Resultaten en doelstellingen
Dit project levert een haalbaarheidsanalyse op van een proeftuin voor elektrisch goederenvervoer in Rotterdam. Een afgeronde planning voor de demonstratiefase maakt hier uiteraard onderdeel van uit, zodat de demonstratie snel na afronding van de haalbaarheidsstudie kan starten. Op basis van de haalbaarheidsanalyse kan het DPD management een akkoord geven over opzet en uitvoering van de praktijktest waarbij DPD een start in september 2018 ambieert.
Korte omschrijving van de activiteiten
Het project is onderverdeeld in vier werkpakketten:
- WP1: Technische haalbaarheid
Middels deskresearch genereert TNO inzicht in de meest geschikte elektrische voertuigen incl. technische en niet-technische kenmerken, overzicht van de routes waarvoor deze geschikt zijn, inzicht in de beschikbare en benodigde laadinfrastructuur en mogelijkheden voor laadcapaciteit op de DPD vestiging in Berkel en Rodenrijs. - WP2: Organisatorische haalbaarheid
Middels deskresearch, surveys en workshops genereren DPD en TNO inzicht in 3 logistieke scenario’s voor pakketbezorging (elektrificatie, scheiden van pakketstromen en flexibilisering bezorging). De beschrijving van de scenario’s bevat kenmerken van de nieuwe routes, benodigde voertuigen, benodigde laadinfrastructuur, een laadstrategie en, indien van toepassing, de locatie van de city hub. Daarnaast ontstaat door surveys en workshops inzicht in mogelijke concepten voor samenwerking met subcontractors (ondersteuning bij financiering, speciale contractvormen e.d.). - WP3: Economische haalbaarheid
In dit werkpakket geven DPD en TNO gezamenlijk inzicht in welk scenario het veelbelovendste is en welke voertuigen het voordeligste zijn. Dit dient als grondslag voor de businessplan voor de emissievrije belevering van Rotterdam. In dit kader wordt de total cost of ownership (TCO) van de verschillende elektrische voertuigen in kaart gebracht, worden de verschillende logistieke scenario’s op economische haalbaarheid getoetst (investeringen, beheerskosten, terugverdientijden) en met een kosten-batenanalyse worden de scenario’s en de concepten voor samenwerking met subcontractors gerangschikt. - WP4: Eindrapport
Het eindresultaat van de haalbaarheidsstudie is een rapport met daarin een helder en eenduidig overzicht van de sterke en de zwakke punten van de mogelijke vernieuwingen, de benodigde investeringen in mensen, vervoersmiddelen en infrastructuur, de kansen en risico’s van het welslagen van het proefproject en hoe deze kunnen worden beheerst. Op basis van dit eindrapport is DPD in staat om het proeftuin project op de juiste wijze vorm te geven en kan de onderneming een afgewogen beslissing nemen over het doorgaan van het project.
Aanleiding
Pakketdistributeur DPD kan en wil een significante bijdrage leveren aan het verminderen van CO2 en lokale fijnstofemissies in en om de stad. Deze ambitie is verwoord in de duurzaamheidsstrategie 2017 – 2025 waarin de nadruk ligt op het schoner (minder emissies) en efficiënter (minder kilometers) maken van het vervoer. Op dit moment heeft DPD onvoldoende inzicht in het potentieel van mogelijke vernieuwingen om het doel "zero emissie in 2025" te kunnen realiseren. Een complicerende factor daarbij is dat DPD zelf geen bestelbussen bezit en chauffeurs in dienst heeft maar juist vervoerders inhuurt voor het stedelijke distributieverkeer. Het verkrijgen van het juiste draagvlak voor deze veranderingen maken het welslagen van deze vernieuwingen dan ook uitdagend.
Het project draagt bij aan de doelstellingen van de DKTI-Transport regeling door een verlaging van CO2 emissie, NOx, fijn stof, en geluid te realiseren. Tevens draagt het project bij aan de realisatie van de Duurzame Brandstofvisie onder het SER energie akkoord voor duurzame energie, en aan de Richtlijn betreffende de uitrol van infrastructuur van alternatieve brandstoffen.
Financiële bijdrage
De financiële bijdrage vanuit de eerste tender van DKTI Transport bedraagt € 50.000.
DKTI Transport
De eerste tender van DKTI Transport heeft een looptijd van 2017 tot en met 2021. De eerste ronde sloot op 21 december 2017 om 17.00 uur. Meer informatie over de eerste tender van DKTI Transport.