Programma: Sports Tech Innovation Bridge to the US (STIB-US)
Wilt u uw technologie of innovatie introduceren in de Amerikaanse sportmarkt? Dan is STIB‑US uw kans. Dit programma ondersteunt Nederlandse (sport)tech-ondernemers met kennis, netwerken en gerichte activiteiten bij hun internationale groei. Sluit u aan bij de 3e editie van STIB‑US.
Wat is STIB‑US?
STIB‑US (Sports Tech Innovation Bridge to the US) is een 'US Business Readiness Program'. Met dit programma krijgen innovatieve Nederlandse bedrijven begeleiding bij hun marktverkenning en introductie in de sportmarkt van de Verenigde Staten.
Hoe het werkt: u volgt in 4 maanden een serie van 5 interactieve online workshops. De workshops helpen om uw product of dienst zo goed mogelijk neer te zetten in de Amerikaanse sportmarkt. Onder begeleiding van ervaren experts krijgt u inzicht in:
- het Amerikaanse sportlandschap en de belangrijke stakeholders;
- klantprofielen en klantgedrag in de Amerikaanse sportsector;
- branding, marketing en strategieën voor positionering in de VS.
Het programma wordt afgesloten met een pitchtraining en een pitchfinale. Hier presenteert u, voor een professionele jury, uw technologie of innovatie zoals u die aan een Amerikaanse klant of investeerder zou presenteren. De jury beoordeelt en kiest de bedrijven die het best voorbereid zijn op de Amerikaanse markt. Deze gekozen finalisten mogen deelnemen aan een economische missie naar de VS.
Tijdens deze missie maak u kennis met het lokale sportecosysteem en bezoekt u belangrijke organisaties en sportlocaties. Ook bouwt u actief aan uw netwerk van mogelijke partners, klanten en andere stakeholders.
Voor wie?
We zoeken organisaties die:
- gevestigd zijn in Nederland of de Nederlandse Caribische eilanden;
- beschikken over een innovatieve (sport)technologie, of aanverwante industrie, dienst of product;
- minstens een MVP (Minimum Viable Product) of prototype hebben, met validatie in de markt;
- serieus de Amerikaanse markt op willen gaan, en zich willen verbinden in tijd, strategie en (financiële) middelen;
- enthousiast en ambitieus zijn en actief willen deelnemen aan het volledige workshopprogramma.
Wat biedt STIB‑US u?
- Workshops met Amerikaanse experts over markttoegang, consumentengedrag, trends en businessmodellen.
- Een pitchfinale bij de KNVB Campus, waarbij u kans maakt op deelname aan de missie.
- Winnaars van de pitchfinale ontvangen daarnaast nog individueel mentorschap, afgestemd op hun technologie of innovatie en ambities.
- De mogelijkheid om mee te gaan op economische missie naar de VS. Op het programma staan bezoeken aan sportlocaties, kennismaking met lokale organisaties en matchmakingsessies met mogelijke partners.
Let op: Aan de missie zijn kosten verbonden zoals reis- en verblijfskosten.
Tijdspad
Het programma duurt van 20 november 2025 tot en met 5 februari 2026. De workshops vinden online plaats. De pitchfinale vindt fysiek plaats op de KNVB Campus in Zeist.
Het programma wordt afgesloten met een missie naar de Verenigde Staten in maart/april 2026.
Let op: Deelname aan STIB-US vraagt om actieve inzet en beschikbaarheid. Alleen als u het volledige traject volgt en wordt gekozen in de pitchfinale, komt u in aanmerking voor de missie.
Inhoud programma
Bekijk het volledige programma hieronder. De sprekers voor workshops 2 t/m 5 worden op een later moment bekendgemaakt.
Let op: Tijdstippen zijn nu nog niet bekend. Gezien het tijdsverschil met de Verenigde Staten kunnen enkele workshops laat in de middag of in de avonduren plaatsvinden.
Workshop 1 (20 november 2025)
Het versnipperde sportlandschap
Wat is de beste markt om uw product of dienst in de VS te lanceren? Deze workshop gaat over de verschillende Amerikaanse sports leagues (van amateur, highschool, universiteit tot professional) en de bijbehorende businessmodellen, talentontwikkeling en markttoegang.
Gasten:
• Kelly Carney, Senior Associate Commissioner, Conference USA
• Alison Wheeler, Senior Director of Marketing and Ticket Operations, Texas Legends
• Ellis Lowe, Vice President of Revenue and Growth, Stack Sports
Workshop 2 (4 december 2025)
Zakendoen in Amerika
In deze workshop leert u hoe u succesvol zakendoet in de Verenigde Staten. We behandelen praktische zaken rondom het opzetten van een bedrijf. Ook verschillen tussen de VS en Nederland staan centraal. Denk aan verschillen in communicatie, verkoopstijlen en de manier waarop relaties worden opgebouwd in het Amerikaanse bedrijfsleven.
Workshop 3 (11 december 2025)
De Amerikaanse sportconsument
Wie is de ideale consument voor uw product? In deze workshop duiken we in de belevingswereld van de Amerikaanse sportfan (consument) en sporter. We verkennen de laatste trends zoals fan engagement, opkomende sporten en sportgerichte hospitality.
Workshop 4 (8 januari 2026)
Marketingstrategieën
Hoe communiceert u uw unieke verkoopargumenten (USP) effectief naar de Amerikaanse markt?In deze workshop ontdekt u hoe u als Nederlandse organisatie de Amerikaanse consument bereikt, zowel b2c als b2b. We behandelen uw USP en hoe u gebruik kunt maken van promotie, partnerships en influencermarketing in de VS.
Workshop 5 (15 januari 2026)
Presenteren aan Amerikanen
Hoe positioneert u uw bedrijf op de Amerikaanse markt? In deze workshop leert u hoe u effectief communiceert met Amerikaanse klanten en investeerders. We bereiden u voor op een sterke pitch door feedback te geven op uw pitch. Dit ter voorbereiding op de pitchfinale in februari.
Pitchfinale (5 februari 2026)
Pitchfinale op de KNVB Campus Zeist
Tijdens de pitchfinale presenteert u uw technologie of innovatie aan een professionele jury. U doet dit alsof u pitcht voor een Amerikaanse klant of investeerder. De jury kiest welke bedrijven klaar zijn voor de Amerikaanse markt en bepaalt wie meegaan met de economische missie naar de VS.
Kosten en deelname
U kunt gratis deelnemen aan dit programma. Aanmelden is wel verplicht. Na aanmelding ontvangt u een link voor de 1e workshop. Aan de economische missie zijn reis- en verblijfkosten verbonden.
Organisatie
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert dit evenement samen met Sportinnovator, de KNVB en de University of North Texas. Zij doen dit in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Meer weten?
Heeft u vragen over dit programma? RVO helpt u graag verder. Neem contact op met:
Daniël Wang, Business Development Coördinator VS bij RVO
E: daniel.wang@rvo.nl
- Ministerie van Buitenlandse Zaken