Marketing Denemarken
Denemarken is een interessante markt voor Nederlandse ondernemers. De Denen zijn betrouwbare zakenpartners die op tijd betalen en afspraken nakomen.
Producten verkopen in Denemarken
Verkooptrends in Denemarken
Deense consumenten gaan steeds meer over op duurzame producten. Ze doen dit omwille van hun eigen gezondheid en die van de planeet. Deze trend is vooral merkbaar in de voedselconsumptie. Denen consumeren steeds meer verse, duurzame, plantaardige voedingsmiddelen, zonder toegevoegde stoffen.
Ook gaan Denen steeds meer tweedehands kopen. Dit was al populair in Denemarken, maar die populariteit groeit nog altijd. Het gaat daarbij om verschillende producten, zoals elektronica, meubels, kleding en voertuigen.
Consumenten
Denen genieten van een hoge levensstandaard en de Deense economie wordt gekenmerkt door uitgebreide sociale maatregelen vanuit de overheid. De vergrijzing van de bevolking wordt gezien als het probleem op langere termijn. De schuld bij de huishoudens is relatief hoog.
Detailhandel
De economie van Denemarken groeit elk jaar licht. Mede dankzij de dalende consumptieprijzen, de lage rentetarieven en het toenemen van de werkgelegenheid is het vertrouwen van de consument toegenomen. De verwachting is dan ook dat dit op termijn blijft toenemen. De helft van de Denen doen nog steeds graag hun boodschappen in fysieke winkels. Voor de detailhandel betekent dit dat ze in fysieke en online winkels hun producten moeten aanbieden.
Webwinkels
Internet-retail in Denemarken is in ontwikkeling en wordt steeds aantrekkelijker voor zowel industriële spelers als consumenten. De branchevereniging voor Internethandel schat dat handel het komende jaar zal toenemen. De verkoop van elektronica via internet is de laatste jaren wel flink gedaald. De Denen in de leeftijdscategorie van 24 tot 54, kopen voornamelijk kleding, sport- en vrijetijdsgoederen, culturele belevenissen en reizen via het internet. Ook is de afgelopen jaren de online aankoop van dagelijkse boodschappen veel populairder geworden.
Business-to-business (b2b)
De b2b markt in Denemarken is in beweging. Dit wordt ook gezien als een waardevolle aanwinst bij bedrijven als het gaat om verzamelen van gegevens en klantbestanden.
Marketing in Denemarken
Denen houden van gewaagde reclames met humor en zelfspot. Overdreven lof over uw eigen product boekt weinig succes. Deense vrouwen zijn geëmancipeerd; houdt daar rekening mee bij advertenties.
Internet
In Denemarken consumeren veel mensen nieuws via hun smartphone. Online reclame neemt dan ook jaarlijks flink toe, de grootste groei zit in search advertising. De meest populaire websites zijn Google, Youtube, Facebook en Reddit (online community). Opvallend veel Denen – meer dan de helft – geven aan dat zij worden beïnvloed door aanbevelingen op social media. Opvallend is ook de hoge positionering van de gamestreamingsite Twitch.tv. De publieke radiozender Dr.dk en de tabloidkrant Ekstrabladet.dk zijn veelbezochte Deense sites. De 'European Audiovisual Observatory' heeft veel informatie over relevante organisaties voor de advertentiemarkt van Denemarken.
Televisie en radio
Televisie is het belangrijkste medium in Denemarken. Marketing voor tv heeft meer te maken met beperkingen dan andere mediakanalen. Denemarken heeft net als Nederland publieke kanalen en commerciële stations. Het is het enige land in Europa waarbij de publieke zenders op tv en radio de helft van de kijkers en luisteraars trekken.
Dagbladen en tijdschriften
Net als in veel andere westerse landen dalen in Denemarken de advertentie-inkomsten van dagbladen. In Denemarken worden minder dagbladen verkocht dan in de meeste andere landen. De belangrijkste landelijke dagbladen zijn Politiken, Berlingske, Jyllands Posten en het zakendagblad Børsen.
B2b
Mailings versturen kan op basis van adressenmateriaal dat u zelf of via tussenpersonen hebt verzameld. Deense bedrijven reageren doorgaans niet of nauwelijks. Eventueel kan een snelle follow-up per telefoon uitkomst bieden. Volgens de Deense wetgeving is het niet toegestaan potentiële klanten op b2b- of b2c-niveau te benaderen per e-mail, fax, sms of andere elektronische kanalen. Dit geldt niet als de ontvanger van tevoren zijn akkoord heeft gegeven. Het is dus niet toegestaan om een bedrijf direct via mail te benaderen als dit bedrijf er niet om heeft gevraagd.
Meer informatie
- De 'Forbrugerombudsmanden' heeft meer informatie over marketing (Deens).
- De EU heeft een 'Directive on Misleading and Comparative Advertising'.
- De WIPO heeft de Deense Consolidate Act on Marketing in het Engels gepubliceerd.
- De Danish Broadcasting Corporation publiceert ieder jaar rapporten over het gebruik van elektronische media in Denemarken, inclusief trends.
Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?
Onze adviseurs helpen u gratis verder.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken