Marketing Denemarken
U wilt de Deense markt op. Hoe kunt u het beste uw producten of diensten verkopen in Denemarken? Wij helpen u op weg met verkoop- en marketingtrends.
Producten verkopen in Denemarken
Verkooptrends
Denen kopen steeds meer duurzame producten. Ze doen dit voor hun eigen gezondheid en die van de planeet. Deze ontwikkeling is vooral merkbaar in de voedselconsumptie. Denen kopen steeds meer verse, duurzame, plantaardige voedingsmiddelen, zonder toegevoegde stoffen.
Tweedehands kopen was al populair in Denemarken en die populariteit groeit nog altijd. Het gaat daarbij om producten als meubels, kleding, elektrische apparaten en auto's.
Consumenten
De schuld bij Deense huishoudens is redelijk hoog, maar gekoppeld aan rijkdom. De koopkracht is over het algemeen vergelijkbaar met Nederland.
Detailhandel
De helft van de Denen doet nog steeds graag zijn boodschappen in fysieke winkels. Voor de detailhandel betekent dit dat ze hun producten meestal in fysieke én in online winkels aanbieden.
Webwinkels
Internet-retail in Denemarken is in ontwikkeling en wordt steeds aantrekkelijker. De branchevereniging voor internethandel denkt dat deze vorm van handel zal toenemen. De verkoop van elektronische producten via internet is de laatste jaren wel flink gedaald.
Denen tussen de 24 tot 54 kopen vooral kleding, sport- en vrijetijdsgoederen, culturele belevenissen en reizen via het internet. Ook is de afgelopen jaren de online aankoop van dagelijkse boodschappen veel populairder geworden.
Marketing in Denemarken
Denen houden van reclames met humor en zelfspot. Overdreven lof voor uw eigen product brengt weinig succes.
Internet en social media
In Denemarken lezen en kijken veel mensen het nieuws via hun smartphone. Online reclame neemt dan ook elk jaar flink toe; de grootste groei zit in search advertising. De meest populaire websites zijn Google, YouTube, Facebook en online community Reddit.
In 2024 hebben ongeveer 3,4 miljoen Denen een Facebook-account. Ook YouTube is heel populair in Denemarken. Veel Denen – meer dan de helft – zeggen dat aanbevelingen op social media hen beïnvloedt. Sociale mediamarketing in Denemarken is dus van groot belang.
De 'European Audiovisual Observatory' heeft informatie over relevante organisaties voor de Deense advertentiemarkt.
Dagbladen en tijdschriften
Net als in veel andere westerse landen dalen in Denemarken de advertentie-inkomsten van dagbladen. In Denemarken worden relatief weinig dagbladen verkocht. De belangrijkste landelijke dagbladen zijn Politiken, Berlingske, Jyllands Posten en het zakendagblad Børsen.
B2b
U mag in Denemarken mogelijke klanten en bedrijven niet benaderen via e-mail, fax, sms of andere elektronische kanalen. Dit mag wel als de ontvanger van tevoren akkoord heeft gegeven. Deense bedrijven reageren meestal niet of nauwelijks op mailings. Eventueel kan een snelle follow-up per telefoon helpen. De 'Forbrugerombudsmanden' heeft meer informatie over spamregels (Deens).
Meer weten?
- De EU heeft een 'Directive on Misleading and Comparative Advertising'.
- Bij de WIPO vindt u de Deense Consolidate Act on Marketing in het Engels.
- De Danish Broadcasting Corporation publiceert ieder jaar rapporten over het gebruik van elektronische media in Denemarken, inclusief trends.
Benieuwd naar uw exportmogelijkheden?
Onze adviseurs helpen u graag verder.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken