Marktonderzoek doen voor Denemarken

Gepubliceerd op:
4 juni 2025

U bent van plan om zaken te gaan doen in Denemarken. Maar hoe bereikt u uw klant? Hoe bouwt u een netwerk op? In dit artikel gaan we dieper in op de Deense markt, de zakelijke (betaal)gewoonten en de Deense consument.

Neem contact op voor advies

Marktonderzoek doen

Goed marktonderzoek is belangrijk als u met uw bedrijf naar het buitenland wilt. Zo weet u of er in dat land interesse is in uw product of dienst, en wat u kunt verwachten. Denk aan de economische situatie, wet- en regelgeving, consumentengedrag of culturele gewoonten.

Onze landeninformatie is een goed startpunt voor uw onderzoek. Hier leest u meer over handelswetgeving, kansrijke sectoren en subsidies. Daarnaast bieden wij ook informatie per sector, inclusief marktstudies over specifieke sectoren in Denemarken.

Er bestaan ook verschillende openbare databases waarin u zelf naar nuttige informatie kunt zoeken. Bekijk ons overzicht met databanken die u helpen met internationaal ondernemen.

Praat ook met mensen uit het land. Stel vragen aan mogelijke klanten, lokale ondernemers of experts. Werk het liefst samen met iemand die het land goed kent. Zo voorkomt u fouten en vergroot u uw kans op succes. U kunt ook van tevoren onderzoek doen – zoals een haalbaarheidsstudie voor een project of investering – om te kijken of uw product bij de markt past. Met de DHI-subsidieregeling kunt u daarvoor subsidie krijgen.

De Deense consument

Als u uw product of dienst in Denemarken wilt verkopen, is het goed om eerst een beeld te hebben van de Deense consument. Het is waarschijnlijk verstandig om uw product, dienst of strategie voor marktentree aan hun voorkeuren aan te passen.

Taal: pas aan naar het land

Deens is de officiële taal in het land. Veel Denen spreken ook vloeiend Engels. Als u uitbreidt naar Denemarken is het nuttig om uw marketingmateriaal en klantenservice aan te passen naar het Deens. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen. Pas uw communicatie en strategie in Denemarken daarom altijd aan.

Consumentenvoorkeuren: webshops populair

De Deense consument is gericht op duurzaamheid, kwaliteit en functionaliteit. Dit blijkt ook uit de groeiende vraag naar duurzame elektronica, kleding en voeding.

Denen kopen hun producten via verschillende kanalen. De e-commercemarkt groeit flink in Denemarken. Mensen kopen hun producten voornamelijk via populaire (binnenlandse) webwinkels en marktplaatsen.

Smartphones zijn het meest gebruikte apparaat voor online winkelen in Denemarken. Verder doen Deense consumenten vaak eerst online onderzoek voor grote aankopen en vinden ze klantreviews zeer behulpzaam. Voor pakketbezorging kiest 58% van de online shoppers voor aflevering bij een pakketpunt.

Ondanks de groei van e-commerce blijven fysieke winkels belangrijk. Consumenten vinden het fijn om de productkwaliteit direct te beoordelen en items meteen mee te nemen.

Marketing

Om uw product of dienst effectief in Denemarken te verkopen, is het belangrijk om de juiste marketingkanalen te gebruiken.

De Deense advertentiemarkt verschuift naar digitale platforms. Zoekmachineadvertenties en digitale banneradvertenties worden veel ingezet. Ook gepersonaliseerde en interactieve campagnes worden gebruikt om technisch onderlegde consumenten te bereiken. Verder zijn sociale media-advertenties populair, vooral op YouTube, LinkedIn en Facebook.

Digitale advertenties op straat (out-of-home) worden steeds innovatiever, vooral in stedelijke gebieden zoals Kopenhagen. Er is een dalende trend te zien is bij traditionele media zoals radio, televisie en print.

Denen houden van reclames met humor en zelfspot. Overdreven lof voor uw eigen product brengt weinig succes.

Cultuurverschillen

Om succesvol zaken te doen in Denemarken, is het belangrijk om kennis te hebben van cultuurverschillen.
De Deense samenleving is open en makkelijk toegankelijk. Een Deen ervaart stilte tijdens een gesprek niet als vervelend of onplezierig. Het wordt juist gezien als een goed moment om even de gedachten te ordenen. Ook gebruiken Denen vaak directe taal. Overdrijf niet in gesprekken; Denen zijn over het algemeen geen liefhebbers van opscheppen of overdrijven.

Lees meer over de zakencultuur in Denemarken

Product- en verpakkingseisen

Als uw producten aan alle producteisen in de EU voldoen, mogen ze vrij worden verhandeld in alle EU-lidstaten, dus ook in Denemarken. Ontbreekt EU-wetgeving, maar voldoet uw product wel aan de wettelijke producteisen in Nederland? Ook dan mag u uw product verhandelen in Denemarken.

Let op: Landen binnen de EU mogen wel aparte eisen stellen. Bijvoorbeeld aan de taal op productlabels en gebruiksaanwijzingen.

Betalen en factureren

Denemarken is lid van de Europese Unie, maar gebruikt de Deense kroon (DKK) als officiële munteenheid. In de EU geldt vrij verkeer van kapitaal. Daarnaast gelden er regels voor facturen die bedrijven naar elkaar sturen:

  • Heeft u met een ander bedrijf een contract opgesteld? Dan moeten de facturen binnen 60 dagen worden betaald. Behalve als u samen een langere termijn afspreekt.
  • Heeft u geen contract opgesteld met een ander EU-bedrijf? Dan moeten facturen binnen 30 dagen worden betaald.

Lees de informatie over het betalingsverkeer in de EU om meer te weten te komen over de Europese wetgeving op dit gebied. Of lees onze 5 tips voor internationale betalingen

Hoe Deense consumenten betalen: elektronische betalingen populair

Denemarken behoort tot de koplopers in Europa wat betreft cashloze betalingen. Elektronische betalingen zijn de standaard.

Voor online aankopen is de debet- of creditcard het populairst, gevolgd door mobiele betalingen zoals MobilePay en PayPal. MobilePay is de meest gebruikte betaalapp in Denemarken. Daarnaast wint achteraf betalen aan populariteit, met apps als Klarna en ViaBill.

Het gebruik van contant geld neemt af in Denemarken, met slechts 7% van de betalingen in winkels in 2024. 

Netwerk opbouwen en zakenpartners vinden

Voor uw bedrijf is het belangrijk om zaken te doen met partners waar u op kunt vertrouwen. Of het nu agenten zijn, distributeurs, producenten of leveranciers.

Onze adviseurs helpen u graag om de juiste zakenpartner te vinden. Dit begint met een adviesgesprek, waarin zij u helpen uw vragen helder te krijgen. Ook kijken zij hoe ze u nog meer kunnen ondersteunen. Gratis, en altijd voor u op maat. Zo krijgt u de hulp die het beste bij uw situatie past. Lees ons artikel met tips om een zakenpartner in het buitenland te vinden.

De Nederlandse ambassade in Kopenhagen, LVVN-raad Scandinavië en Nordic Baltic Netwerk (NBN) kunnen u voorstellen aan de juiste contacten. Daarnaast organiseren ze regelmatig evenementen, waar u mogelijke partners kunt ontmoeten. Lees meer over het Nederlands ambassadenetwerk in Denemarken en bekijk hun contactgegevens.

Ook RVO organiseert regelmatig evenementen en handelsmissies. Meedoen is een goede manier om contacten te leggen. Bekijk of er binnenkort evenementen voor Denemarken op de agenda staan. Weten hoe u alle exportkansen uit de handelsmissies haalt? Lees onze 9 tips.

Meer bronnen

  • Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft cijfers over de handel tussen Nederland en Denemarken, maar ook over de export en import van goederen specifiek. Stel de perioden, productgroep (SITC) en het onderwerp in, om de informatie te vinden die u wilt.
  • Ook de website World Integrated Trade Solution (een samenwerkingsproject van de Wereldbank en UNCTAD) biedt statistieken over de Deense economie.
  • De Verenigde Naties biedt allerlei statistieken over de economie van Denemarken.
  • Op internationaalondernemen.nl vindt u soms nuttige informatie over sectoren en zakelijke mogelijkheden in Denemarken. Ook plaatsen andere organisaties hier interessante marktrapporten.

Heeft u nog vragen? Wij helpen u graag!

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? U kent uw product of dienst, wij kennen de markt. Onze adviseurs staan voor u klaar en helpen u graag verder. Helemaal gratis. 

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?