Zakencultuur Zuid-Korea
Gaat u zakendoen in Zuid-Korea en wilt u weten hoe de zakencultuur daar is? Bij het zakendoen moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-don'ts, tips en tricks van de zakelijke etiquette in Zuid-Korea. De Nederlandse ambassade in Seoel draagt bij aan deze pagina.
Cultuurverschillen
Net als in veel landen in Azië, is het opbouwen van een persoonlijke relatie belangrijk bij het zakendoen in Zuid-Korea. U doet er goed aan om veel tijd te steken in het opbouwen van vertrouwen en het leren kennen van uw zakenpartner. Daarbij is de scheiding tussen zakelijk en privé minder duidelijk dan in Nederland.
Het is niet ongebruikelijk om met uw zakenrelaties uit eten of een avondje op stap te gaan. Bijvoorbeeld naar karaokebars. Sla deze uitnodigingen dus niet af en vraag uw zakenrelaties ook mee uit als ze in Nederland zijn. Meer over dit culturele verschil leest u in het artikel Neem de tijd voor uw zakenrelatie.
Maar wees terughoudend met het maken van grappen. Nederlandse humor kan over het algemeen wat spottender zijn dan men in Korea gewend is. Grappen over uw eigen bedrijf, leidinggevende of personeel kunnen helemaal verkeerd vallen. Wordt er toch gelachen, dan betekent dat niet automatisch dat de grap goed valt. Het kan ook een uiting zijn van ongemakkelijkheid.
Voorkom gezichtsverlies
In Korea is het namelijk erg belangrijk dat niemand gezichtsverlies lijdt. Zuid-Koreanen zullen er zelf alles aan doen om te voor komen dat iemands kibun (trots, waardigheid) gekwetst wordt. Daar komt bij dat Zuid-Koreanen gevoelig zijn voor status en hiërarchie. Het is dus belangrijk om gepast respect te tonen aan leidinggevenden. De mensen in de hoogste posities nemen de beslissingen, maar zij vragen wel input van hun medewerkers.
Do's-and-don'ts bij het zakendoen
Deze tips zijn tot stand gekomen in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Seoel.
Groet met een lichte buiging, dit maakt een goede indruk. Schudt daarna de hand van de zakenpartner. De handdruk is minder stevig dan wij in Nederland gewend zijn. U doet er goed aan om bij de eerste ontmoeting een cadeau mee te nemen.
Visitekaartjes zijn nog gebruikelijk bij zakelijke afspraken in Zuid-Korea. Geef en ontvang visitekaartjes altijd met 2 handen. Bestudeer het kaartje aandachtig en leg het dan in het zicht, op tafel. Schrijf niet op visitekaartjes.
Engels is de gangbare taal in het zakenleven. Toch beheerst niet iedereen het Engels even goed. Kies woorden zorgvuldig en let op of de gesprekspartner alles begrijpt. Zeker bij onderhandelingen kan een tolk handig zijn.
Zuid-Koreanen zijn goede onderhandelaars, die vaak tot het uiterste gaan. Houd hier rekening mee, maar wees ook geduldig en beleefd. Op tijd komen voor een afspraak is belangrijk. Zuid-Koreanen verwachten ook snel een antwoord wanneer u in gesprek bent.
Omdat men in Zuid-Korea veel waarde hecht aan status en hiërarchie, is het belangrijk dat u door de juiste persoon wordt geïntroduceerd. Een formele introductie door de Nederlandse ambassade in Seoel kan deuren openen die anders misschien gesloten zouden blijven. U toont respect door de (functie-)titel en familienaam van uw zakenpartner te gebruiken.
Omdat persoonlijke relaties en vertrouwen belangrijk zijn in het Koreaanse bedrijfsleven, worden contracten gezien als een richtlijn. Het is wel raadzaam om ze op te stellen, maar men kan het opvatten als blijk van wantrouwen als u te veel in detail gaat in contracten.
Terughoudendheid is verstandig, zeker aan het begin van een zakenrelatie. Overdrijf niet over uw eerdere prestaties.
Geduld is ook erg belangrijk. Laat zien dat u betrokken bent bij uw zakenpartner en interesse hebt in het product. Koreanen zijn vaak bang dat buitenlandse investeerders gaan voor snelle winst en dan weer vertrekken.
Omdat Zuid-Koreanen alles doen om gezichtsverlies te voorkomen, is het niet slim om kritiek te leveren in het bijzijn van anderen. Probeer onenigheden privé en op een tactvolle manier op te lossen.
Handige tip: Vermijd associaties met ongeluk
Schrijf niet met een rode pen en vermijd het getal 4. Zuid-Koreanen associëren de kleur rood met de dood en ongeluk – schrijven met rood wordt gezien als een slecht voorteken.
Ook het getal 4 staat voor ongeluk, zoals wij die associatie hebben met het getal 13. Geef dus geen geschenken in viertallen.
Vragen over ondernemen in Zuid-Korea?
Onze adviseurs helpen u graag verder.
- Ministerie van Buitenlandse Zaken