Publieke samenvattingen fase 2A SBIR oproep Smart Mobility Flevoland
Met de SBIR Smart Mobility gaan bedrijven aan de slag om de bereikbaarheid in de provincie Flevoland te optimaliseren door het ontwikkelen van slimme mobiliteitsoplossingen. De SBIR is een innovatietraject van RVO in samenwerking met de provincie Flevoland. De Provincie Flevoland wil samen met de omliggende gemeenten en organisatoren van evenementen de bereikbaarheid van evenementen verder verbeteren. Tegelijkertijd gaat het om het ontwikkelen van een integrale en nieuwe vorm van samenwerking. Daarvoor zoeken we naar slimme mobiliteitsoplossingen in de vorm van één integrale product-dienst combinatie.
Op maandag 13 juni vond de commissievergadering SBIR Smart Mobility fase 2A plaats. Er zijn voor fase 2A in totaal 3 voorstellen beoordeeld en gerangschikt. De commissie heeft 2 voorstellen geselecteerd waarvan de commissie adviseert een opdracht te gunnen voor het testen van een doorontwikkeld prototype of werkend systeem in een praktijksituatie.
Fase 2A wordt onder meer tijdens Walibi Fright Nights uitgevoerd. Het maximum bedrag per onderzoek (fase 2A) bedraagt € 200.000,- (inclusief btw). De provincie Flevoland heeft in overeenkomst met het advies van de beoordelingscommissie, unaniem besloten om de voorstellen van TripService en Sweco Nederland te honoreren met een opdracht.
Traffic Team Up van TripService
Traffic Team Up, bestaande uit TripService, Localyse, Royal HaskoningDHV en Yunex Traffic, zorgt ervoor dat bezoekers van Walibi beter voorbereid reizen naar het pretpark. De inzet van de Mobility Portal geeft pre-trip reisadvies en maakt het mogelijk on-trip bij te sturen door middel van kaartaanpassingen in navigatiesystemen. Tijdens een openingsdag van Walibi zet Traffic Team Up het Event Traffic Dashboard in dat fungeert als een common operational picture. Dit beeld gaat de samenwerking met verschillende stakeholders bevorderen. Tot slot voeren ze een analyse uit om te meten wat het effect is geweest met de inzet van de producten.
Het R&D-traject en de testfase
Het resultaat is het opleveren van een digitale tool of platform die helpt bij digitaal verkeersmanagement. Dit kan zijn op individueel reizigersniveau tot aan de verkeersmanager in de verkeerscentrale. Ook worden koppelingen gemaakt tussen de verschillende platformen, waardoor het doel is om een digitale verkeerscentrale die als “pop-up” binnen verschillende locaties kan worden ingezet. Binnen de SBIR testen ze elk onderdeel van de verkeerscentrale apart en bouwen ze naar een steeds meer integraal systeem.
Crowd Management Systeem Flevoland van Sweco Nederland
Sweco, Scenwise, Kinisis, TomTom, PTVGroup en ViNotion ontwikkelen een product om bezoekersstromen beter te voorspellen en te beïnvloeden. Door verschillende databronnen te gebruiken geven ze naast de actuele drukte, ook een verkeersverwachting van een uur en een aantal dagen vooruit. Ze richten zich zowel op automobilisten, fietsers, voetgangers en openbaar vervoer-gebruikers. Wanneer een route of een gebied te druk is, dan kunnen ze het reisgedrag zowel voorafgaand als tijdens de reis beïnvloeden met Social Media. Ook leveren ze data aan wegbeheerders voor hun eigen verkeersmanagementsystemen. Hiermee leveren ze een bijdrage aan een veiligere en prettigere beleving van bezoekers en omwonenden.