Veelgestelde vragen SEPP
Op deze pagina leest u veelgestelde vragen met antwoorden over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
De auto
Op de autolijst SEPP staan merken, modellen (handelsbenamingen) en typen elektrische personenauto’s. Daarvan is bij ons bekend dat ze mogelijk in aanmerking komen voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren.
We hebben de lijst samengesteld met informatie die importeurs en dealers ons hebben gegeven. Overleg altijd met uw autobedrijf of leasemaatschappij of de auto aan de voorwaarden voldoet. Voldoet de auto volgens u, maar staat deze niet op de lijst? Neem dan contact met ons op om te horen of de auto voldoet.
Op de website van RDW staat een overzicht van alle geregistreerde voertuigen. Hierop staan de gegevens van alle auto’s die na 1 januari 2010 op kenteken zijn gezet. Ga naar de RDW Kentekencheck, bij het tabblad fiscaal staat de catalogusprijs.
De catalogusprijs voor nieuwe personenauto’s vindt u terug in de brochure van de fabrikant. In het koop- of leasecontract van nieuwe personenauto’s staat ook de catalogusprijs.
De catalogusprijs is inclusief btw, bpm en alle opties voordat het kenteken is afgegeven. Alle opties die de fabrikant of importeur vóór datum eerste toelating heeft aangebracht vallen dus onder de catalogusprijs.
Wij toetsen uw aanvraag aan de catalogusprijs die in het kentekenregister (RDW) staat.
Nee, u kunt pas een vaststellingsverzoek indienen als de auto op uw naam gezet is bij de RDW.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, mag de catalogusprijs maximaal €45.000 zijn inclusief af-fabriek-opties. Deze catalogusprijs wordt geregistreerd in het kentekenregister bij de RDW. U moet er bij het sluiten van de koopovereenkomst dus aan denken dat de auto beneden deze prijs blijft.
Er zijn op dit moment relatief lange levertijden van elektrische auto’s. Hierdoor kan het voorkomen dat de fabrikant of importeur de catalogusprijs verhoogt, na het sluiten van de koopovereenkomst en vóór de registratie in het kentekenregister. En dat hierdoor de catalogusprijs in het kentekenregister boven de €45.000 uitkomt. Wij zijn coulant (meegaand) als blijkt dat de prijsverhoging niet al was voorzien bij het sluiten van de overeenkomst door u als koper en de dealer. U moet dit wel kunnen aantonen wanneer wij hierom vragen.
Daarnaast vervalt in 2025 de BPM-vrijstelling voor elektrische auto’s. Indien uw auto wordt geleverd in 2025 en door de BPM van €667 boven de €45.000 uitkomt, dan komt u in aanmerking voor coulance. U kunt gewoon uw kenteken doorgeven via eLoket, indien wij vragen hebben zullen wij contact met u opnemen.
Als de subsidie is vastgesteld, houdt u de gesubsidieerde elektrische personenauto 3 jaar bij koop en 4 jaar bij private lease op naam. Alleen onder strikte voorwaarden kunt u de auto in deze periode vervangen. De andere auto en de nieuwe koop- of leaseovereenkomst moeten voldoen aan de SEPP voorwaarden. Geef de wijziging aan ons door. U logt daarvoor in met DigiD in eLoket en gaat naar ‘Een verzoek tot kentekenwijziging sturen’. Stuur de nieuwe koop- of leaseovereenkomst mee die uzelf en het auto- of leasebedrijf hebben ondertekend. Wij nemen uw verzoek tot kentekenwijziging in behandeling.
Om subsidie te ontvangen, moet de aanvrager dezelfde persoon zijn als de persoon op wiens naam de auto komt te staan (tenaamgestelde). Anders kunt u het kenteken niet doorgeven om uw subsidie te laten uitbetalen. Heeft u de aanvraag gedaan, maar staat de auto op naam van uw partner? Zet de aanvraag dan om op naam van uw partner.
Log daarvoor met DigiD in bij eLoket en stuur een bericht via de knop 'Een wijzigingsverzoek sturen'. Lever de volgende gegevens aan van uw partner:
- naam
- BSN
- e-mailadres
- telefoonnummer
- indien anders: nieuw bankrekeningnummer met bijgevoegd een kopie van uw bankpas of bankafschrift ter controle
Vermeld ook de reden van omzetten. Wij nemen daarna uw verzoek in behandeling.
Is de auto bij aflevering op naam gezet van een persoon die niet uw partner is? Neem dan contact met ons op.
Uw aanvraag beheren of bekijken
U logt in met uw DigiD op eLoket en gaat naar 'Mijn aanvragen'. Daar klikt u op het referentienummer van de aanvraag waarvoor u een wijziging wil doorgeven. Daar heeft u verschillende keuzes:
- Kies 'Een intrekkingsverzoek sturen' als u uw aanvraag wilt intrekken. Geef aan waarom u de aanvraag wilt intrekken. Wij nemen uw verzoek in behandeling.
- Kies 'Een wijzigingsverzoek sturen' als u uw aanvraag wilt wijzigen. Stuur eventueel bijlages mee die uw wijzigingsverzoek onderbouwen. Wij nemen uw verzoek in behandeling.
- Kies ‘Een verzoek tot kentekenwijziging sturen’ als u subsidie ontvangt en binnen 3 of 4 jaar een andere auto koopt of leaset. Stuur de nieuwe koop- of leaseovereenkomst mee als bijlage. Wij nemen uw verzoek in behandeling.
- Kies 'Stuur bericht' voor overige vragen. Stuur eventueel bijlages mee die uw vraag verduidelijken.
Log in op eLoket en klik op 'Mijn aanvragen'. Dan krijgt u een overzicht van uw aanvragen. Klik op de aanvraag die u wilt bekijken. U komt dan op de pagina 'Details aanvraag'.
Onder het kopje 'Historie' bekijkt u de status van uw aanvraag. En onder 'Documenten' staat een kopie van uw aanvraag in een pdf. Daarin ziet u wat u heeft ingevuld.
We streven ernaar binnen 4 weken te beslissen over uw aanvraag. De beslistermijn is uiterlijk 13 weken.
Een wijziging van een bestaand contract is toegestaan als de overeenkomst en het nieuwe voertuig aan alle eisen van de regeling voldoen. Graag de nieuwe overeenkomst uploaden via eLoket of mailen naar SEPP@rvo.nl, zodat we de wijziging kunnen controleren.
Bij het ondertekenen van een geheel nieuwe overeenkomst, moet er een nieuwe aanvraag ingediend worden. De SEPP Regeling is helaas beëindigd, daardoor is het niet meer mogelijk om uw aanvraag te wijzigen.
Bij overmacht of twijfel, neem dat een contact met ons op. Stuurt u een mail naar SEPP@rvo.nl ovv het dossiernummer, een kopie van de (voorlopige) overeenkomst en een omschrijving waarom u van overeenkomst wilt wijzigen.
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat