Veelgestelde vragen Specifieke Uitkering (SpUk) Lokale Aanpak Isolatie
Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen en antwoorden over de Specifieke Uitkering (SpUk) Lokale Aanpak Isolatie.
Ja, de SpUk Lokale Aanpak Isolatie kan worden ingezet om doe-het-zelf maatregelen te ondersteunen. Deze doe-het-zelf maatregelen moeten wel voldoen aan de voorwaarden van de regeling. U leest meer over deze voorwaarden onder artikel 4.5.2. Subsidieverstrekking en artikel 7. Verduurzamingsmaatregelen.
Het voordeel van een doe-het-zelf aanpak is dat u snel en tegen relatief lage kosten de woning isoleert. Een voorbeeld van een doe-het-zelf aanpak is de aanpak van gemeente Den Haag. Deze aanpak bespraken we tijdens het webinar op 21 februari 2023 vanaf minuut 30. Kijk het webinar terug
Meer weten over doe-het-zelf aanpak?
- Toolkit doe-het-zelf-isolatie
- Kluswijzer van Milieu Centraal
- Kluswijzer van Doe het zelf, doe het duurzaam
Combineren met ISDE of SVVE?
Houd er rekening mee dat u voor doe-het-zelf maatregelen geen subsidie krijgt vanuit de ISDE of SVVE. Voor deze regelingen moet een bouwbedrijf of installateur met een KVK-nummer de maatregelen uitvoeren.
Ja, de SpUk Lokale Aanpak Isolatie kan worden gecombineerd met andere regelingen. Bijvoorbeeld met budget uit:
- het Volkshuisvestingsfonds
- ISDE
- SVVE
Houd hierbij rekening met de voorwaarden van de andere regeling/fondsen. Let er op dat niet meer dan 100% van de gemaakte kosten vergoed worden.
Combineren met ISDE en SVVE?
Woningeigenaren of VvE’s vragen zelf (of via een intermediair) de ISDE en SVVE aan bij ons. Het budget van deze subsidies staat los van het budget van de SpUk Lokale Aanpak Isolatie. De gemeente vraagt het budget van de SpUk Lokale Aanpak Isolatie aan en verdeelt dit.
U kunt als gemeente met de SpUk aanvullende subsidies of vouchers geven aan woningeigenaren of VvE’s. Bijvoorbeeld voor maatregelen waarvoor zij ook ISDE of SVVE kunnen aanvragen. Zo ondersteunt u hen financieel meer in de verduurzaming.
Een aanpak om slecht geïsoleerde woningen zonder energielabel in kaart te brengen, is bijvoorbeeld:
- maak een schatting op basis van bekende data
- uitvragen door middel van vragenlijsten
- eenvoudige opnamen door energiefixers, energieadviseurs of uitvoerders.
Neem ook uw aanpak op in uw isolatieprogramma.
Nee. Deze specifieke uitkering is bedoeld voor isolatie van slecht geïsoleerde woningen. U kunt er wel voor kiezen om deze ‘betere’ woningen mee te nemen in uw isolatieprogramma en hiervoor andere middelen in te zetten.
Ook kunt u deze betere woningen meenemen in uw aanpak als dit niet zorgt voor extra kosten. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van informatiebijeenkomsten of communicatie. Deze kosten mag u wel uit het budget betalen.
Hoe zit het met VvE’s?
Ook hier geldt dat het budget niet is bedoeld voor woningen met energielabel C of beter.
Maar een VvE kan bestaan uit woningen met verschillende energielabels. Wanneer een gemeente budget uitkeert aan een VvE met daarin zowel label D als label C woningen, dan hebben de woningen met energielabel C mogelijk ook baat bij de uitgevoerde maatregelen. In dat geval is het moeilijk te achterhalen aan welke woningen het budget precies is besteed.
U mag alleen de geïsoleerde woningen met een energielabel D of slechter meetellen bij de financiële verantwoording van de ingezette middelen. En houd bij eventuele ondersteuning van de verhuurders in een gemengde VvE rekening met de regels rond staatssteun.
Nee, u moet het budget vanuit de SpUk Lokale Aanpak Isolatie uiterlijk op 31 december 2026 besteden. U mag het budget niet in een fonds houden of laten terugkeren in het fonds na 31 december 2026. Het budget dat in een fonds zit, zien wij als “niet besteed’. Het budget dat u niet besteedt, vorderen we na 31 december 2026 terug.
Via het Nationaal Warmtefonds kunnen eigenaar-bewoners tegen aantrekkelijke voorwaarden isolatiemaatregelen voorfinancieren. Voor eigenaar-bewoners met een laag inkomen bestaat zelfs een 0% lening.
Als gemeente verantwoordt u zich één keer per jaar over de besteding en uitvoering via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente of provincie kan u hierover meer vertellen.
Verantwoordt u zich niet of voor een deel van het budget? Dan vorderen we dit bedrag terug. Dit gebeurt ook als het budget niet volledig of niet volgens de voorwaarden van de regeling is besteed.
Bekijk de pagina Single information, Single audit (SiSa) voor meer informatie.
Voortgangsrapportage en monitoring
Naast de SiSa-verantwoording, dient u 2 keer per jaar (voor 15 maart en 15 september) een voortgangsrapportage in. Dit doet u zolang de activiteiten waarvoor u uitkering ontvangt, worden uitgevoerd (uiterlijk tot 31 december 2026). Met deze rapportages hebben we zicht op de voortgang en het effect van de isolatiemaatregelen op de CO2-reductie.
Bij de voortgangsrapportage levert u het Monitoringsbestand aan. In dit bestand houdt u bij welke maatregelen in welke woningen zijn uitgevoerd. U leest hierover meer onder Monitoring SpUk Lokale Aanpak Isolatie. U vindt daar ook het bestand. Tip: werk dit document gedurende de uitvoering van uw isolatieprogramma regelmatig bij.
In de voortgangsrapportages (monitoring) geeft u aan welke bouwdelen van de woning vooraf slecht geïsoleerd zijn. U hoeft hierbij geen bewijzen aan te leveren. Het is aan uw gemeente hoe u de juistheid van de gegevens waarborgt.
U kiest als gemeente zelf de maximale WOZ-grens waar 80% van de woningen die verbeterd worden, onder vallen. Dit doet u door te kiezen uit:
• gemiddelde WOZ-waarde uit bijlage 1 van de regeling;
• NHG-grens van € 429.300.
Voorbeeld
U wilt kiezen voor de hoogste waarde zodat er meer woningen onder uw isolatieprogramma vallen. U kijkt welk bedrag voor uw gemeente hoger is. Stel, de gemiddelde WOZ-waarde in uw gemeente is € 470.000. Dan kunt u € 470.000 als maximale WOZ-grens aanhouden. U moet dan zorgen dat minimaal 80% van de woningen die u aanpakt met het isolatieprogramma, een lagere WOZ-waarde heeft dan € 470.000. Ligt de gemiddelde WOZ-waarde in uw gemeente lager dan € 429.300? Dan kunt u de NHG-grens aanhouden. U moet dan zorgen dat minimaal 80% van de woningen die u aanpakt een lagere WOZ-waarde heeft dan € 429.300.
Een van de voorwaarden om in aanmerking te komen, heeft betrekking op de gemiddelde WOZ-waarden van de woningen. Minimaal 80% van de woningen die u met de specifieke uitkering isoleert, moet een lagere WOZ-waarde hebben dan het gemiddelde in uw gemeente. Of ligt onder de € 429.300 (NHG grens). U vindt de gemiddelde WOZ-waarde van uw gemeente in bijlage 1 van de Staatscourant publicatie.
Om te toetsen of aan deze voorwaarde wordt voldaan, moet inzichtelijk zijn hoeveel verbeterde woningen in de isolatieaanpak onder een van de 2 grenzen vallen. Hiervoor hebben we op adresniveau de WOZ-waarde van de woningen nodig. De WOZ-waarde op buurt- of wijkniveau is niet voldoende.
U achterhaalt de WOZ-waarde van een woning bijvoorbeeld door:
- deze bij de eigenaar-bewoner van de woning op te vragen
- openbare bonnen raad te plegen
- de WOZ-gegevens van de woning in eigen administratie op te zoeken
Raadpleegt u een bron? Zorg dan dat u die gegevens alleen gebruikt voor het doel waar die voor verwerkt zijn. Dit is uw eigen verwerkingsverantwoordelijkheid.
Per woning ontvangt u als gemeente € 1.460. U bepaalt zelf hoe u het totale subsidiebudget besteedt en hoe u het budget over alle geïsoleerde woningen verdeelt.
Isoleert u bijvoorbeeld bij een grootschalige aanpak een aantal woningen voor minder dan het gemiddelde bedrag van € 1.460? Dan heeft u meer budget te besteden voor andere woningen. Hiervoor geldt er wel een maximum van € 4.000 per woning, tenzij er sprake is van een uitzondering, zoals bedoeld in de regeling. Dit maximale bedrag geldt alleen voor energiebesparende maatregelen, eventueel in combinatie met energiezuinige ventilatiemaatregelen. De kosten voor de ondersteuning en uitvoering mogen hier nog bovenop komen.
Verantwoording budget per woning
Bij de verantwoording kijken we niet naar het bedrag per woning, zolang dit bedrag onder de € 4.000 blijft.
Het maximale bedrag van € 4.000 per woning geldt voor alle opgetelde subsidies in alle rondes van deze regeling, tot en met 2025.
Het kan zijn dat u kosten maakt waar u btw over moet betalen. Deze btw kunt u in veel gevallen terugvragen bij het BTW-compensatiefonds (BCF). U geeft bij uw aanvraag aan op welk bedrag u aanspraak wil maken op het BCF. Houd bij het inschatten van dit bedrag rekening met de regelgeving van het fonds. Deze regels vindt u op de website van het Ministerie van Financiën.
Het aangegeven bedrag in uw aanvraag zullen wij niet aan u uitkeren, maar wordt ingehouden op de te verstrekken uitkering en wordt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties afgedragen aan het BCF.
Bijvoorbeeld, de btw die u terugvraagt, moet betaald zijn over een niet-ondernemerstaak en er is geen sprake van verstrekking aan een individuele derde. Het gaat dus om taken die u als gemeente zelf zou kunnen uitvoeren, als niet-ondernemer, maar in plaats daarvan heeft gekozen voor uitbesteding.
Wanneer de gemeente kosten vergoedt die burgers of bedrijven maken om de isolatiemaatregelen uit te voeren, maakt u geen aanspraak op het fonds. De gemeente is dan namelijk niet de afnemer van de uitgevoerde maatregel. In btw-termen wordt dit de ‘prestatie’ genoemd. Ook bij het verstrekken van bijvoorbeeld isolatiemateriaal of het aanbieden van de diensten van een energiecoach die de burger advies geeft, kan de btw niet terug worden ontvangen uit het BCF. Deze goederen en diensten worden namelijk direct verstrekt aan een individuele derde.
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties