SVVE: aanvraagproces
Wilt u als Vereniging van Eigenaars (VvE) subsidie aanvragen voor verduurzaming? Op deze pagina leest u per subsidie hoe het aanvraagproces verloopt: van voorbereiden tot aanvragen.
Voor het indienen van uw subsidieaanvraag vragen wij u om gegevens en/of verklaringen. Wij hebben ze voor u op een rijtje gezet.
Aanvragen is mogelijk binnen de volgende indieningstijdvakken:
- Van 23 januari 2023 tot en met 31 december 2027 voor de subsidies Energieadvies en Verduurzamingsmaatregelen
- Van 23 januari 2023 tot en met 31 december 2023 voor de subsidie Oplaadpuntenadvies
Let op: het is belangrijk dat u de subsidie aanvraagt vóórdat u de isolatiemaatregelen laat uitvoeren, duurzame warmteopties aanschaft of een centrale aansluiting op het warmtenet regelt. Dit geldt ook voor de aanvullende energiebesparende maatregelen.
Benodigde gegevens
Tijdens het aanvraagproces vragen wij u om een aantal algemene persoons- en bedrijfsgegevens:
- inloggegevens eHerkenning (niveau 2+ of hoger)
- bezoek-/postadres en contactpersoon vereniging of coöperatie
- KVK-nummer vereniging of coöperatie
- bankrekeningnummer (IBAN): wij maken de subsidie altijd over naar de vereniging of coöperatie, nooit naar de gemachtigde partij
Naast de algemene gegevens vult u voor deze subsidieaanvraag ook de volgende gegevens in. Dit doet u nadat u het energieadvies ontvangt. Met een energieadvies bedoelen wij ook de energieadviezen die u eventueel aanvraagt in combinatie met de mogelijke procesbegeleiding en/of duurzaam meerjarenonderhoudsplan (DMJOP):
- aantal gebouwen waarvoor u subsidie aanvraagt
- per gebouw: gebouwgegevens (inclusief pand ID) en het aantal koop- en huurwoningen. (Let op: minstens één eigenaar-bewoner moet zijn aangesloten bij de VvE.)
- totale kosten van het energieadvies
- digitale kopie van factuur en betalingsbewijs van het energieadvies en eventueel de procesbegeleiding en het DJMOP
- naam en KVK-nummer van certificaathouder bedrijf waarvoor de Energie Prestatie Adviseur (EPA) werkt
- naam en certificaatnummer EPA
- Vraagt u een energieadvies aan in combinatie met procesbegeleiding en/of DMJOP? Dan levert u een digitaal bewijs van het besluit van de vergadering van de VvE of Algemene Leden Vergadering (ALV). Bijvoorbeeld in de vorm van notulen. Als u procesbegeleiding aanvraagt, moet de vereniging besluiten om minimaal 2 maatregelen in 5 jaar uit te voeren. Als u een DMJOP aanvraagt, moet de vereniging hierin minimaal 2 maatregelen opnemen in de eerste 10 jaar. Bij een aanvraag voor alleen een energieadvies is een digitaal bewijs niet nodig.
- bij gemengde VvE (koop- en huurwoningen): een staatssteunverklaring per verhuurder (zie onder deze paragraaf). Bij een totaal aangevraagd subsidiebedrag van € 25.000 of meer is dat altijd een AGVV-verklaring per verhuurder. Bij subsidieaanvragen onder € 25.000 is dat een de-minimisverklaring per verhuurder, behalve een specifieke verhuurder over een periode van 3 belastingjaren reeds € 200.000 staatssteun heeft ontvangen. Dan vult deze verhuurder een AGVV-verklaring in.
Naast de algemene gegevens vult u voor deze subsidie ook de volgende gegevens in:
- gebouwgegevens: waaronder identificatienummer (pand ID)
- totaal aantal woningen in gebouw(en)
- aantal woningen dat een eigenaar als hoofdverblijf heeft
- aantal huurwoningen (waarvan ook een staatssteunverklaring is toegevoegd)
- aandeelpercentage: (aantal woningen eigenaar-bewoners + aantal huurwoningen met staatssteunverklaring) / totaal aantal woningen in gebouw x 100%
- uit te voeren maatregel(en) met oppervlakte of aantal
- verplichte bijlagen:
- bij gemengde VvE (koop- en huurwoningen): een staatssteunverklaring per verhuurder (zie onder deze paragraaf). Deze vindt u hieronder bij de downloads. Bij een totaal aangevraagd subsidiebedrag van € 25.000 of meer is dat altijd een AGVV-verklaring per verhuurder. Bij subsidieaanvragen onder € 25.000 is dat een de-minimisverklaring per verhuurder, tenzij een specifieke verhuurder over een periode van drie belastingjaren reeds € 200.000 staatssteun heeft ontvangen. Dan vult deze verhuurder een AGVV-verklaring in.
- offertes aangevraagde maatregelen
- bij bouwbegeleiding zeer energiezuinig pakket (ZEP): offerte bouwbegeleider
- bij HR-glas: kozijntekeningen (bij volledige kozijnvervanging) of glas uittrekstaten (bij vervanging van alleen het glas)
Controleer de maatregelenlijst
Controleer eerst de maatregelenlijst voordat u een aanvraag doet voor isolatiemaatregelen. Staat het isolatieproduct in de lijst? Kies dan in uw aanvraag de meldcode van de maatregel. De meldcode betekent dat uw keuze voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie.
Staat uw isolatieproduct niet in de lijst? U mag dan toch een subsidieaanvraag doen. Stuur dan de productbeschrijving en technische documentatie van het type en merk mee. Wij controleren dan of het materiaal voldoet aan de technische eisen. Gaat u ondertussen een verplichting aan, dan bestaat het risico dat uit de controle blijkt dat uw gekozen product niet voldoet aan onze eisen. U heeft dan geen recht op subsidie.
Deze lijsten zijn van de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE). Ze zijn ook van toepassing op de SVVE. U kunt ze dus ook gebruiken voor de SVVE.
Bereid u goed voor
Weet u welke u maatregelen u gaat nemen? En kent u de voorwaarden? Ga dan door naar de volgende stap.
Controleer de apparatenlijst
Controleer eerst de apparatenlijst voordat u een aanvraag doet voor een apparaat (warmtepomp of zonneboiler). Staat uw apparaat in de lijst? Kies dan in uw aanvraag de meldcode van het apparaat. De meldcode betekent dat uw keuze voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie.
Staat uw apparaat niet in de lijst? U mag dan toch een subsidieaanvraag doen. Stuur dan de productbeschrijving en technische documentatie van uw apparaat mee. Wij controleren dan of het apparaat voldoet aan de technische eisen. Gaat u ondertussen een verplichting aan, dan bestaat het risico dat uit de controle blijkt dat uw gekozen apparaat niet voldoet aan onze eisen. U heeft dan geen recht op subsidie.
Deze lijsten zijn van de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE). Ze zijn ook van toepassing op de SVVE. U kunt ze dus ook gebruiken voor de SVVE.
Voordat u subsidie aanvraagt
Vraag de subsidie aan vóórdat u de koopovereenkomst voor het apparaat sluit. U mag voor meer apparaten subsidie aanvragen.
Naast de algemene gegevens vult u voor deze subsidieaanvraag de volgende gegevens in nadat u het oplaadpuntenadvies heeft ontvangen:
- gebouwgegevens, waaronder kadastrale aanduiding (gemeente, sectie, perceelnummer)
- naam en KVK-nummer adviseur/adviesbedrijf
- totale kosten oplaadpuntenadvies
- verplichte bijlagen:
- factuur adviseur/adviesbedrijf
- betaalbewijs van vereniging
- definitief oplaadpuntenadvies
Stappenplan aanvraagproces
Heeft u alle gegevens en/of verklaringen bij de hand? U vindt hier in grote lijnen de stappen die u doorloopt wanneer u een SVVE-subsidie aanvraagt.
Kent u de mogelijkheden en de voorwaarden van de subsidie die u wilt aanvragen? Heeft u alle gegevens en documenten bij de hand? Dan vraagt u online subsidie aan via de aanvraagknop onderaan op deze pagina. Nadat u uw subsidieaanvraag indient, krijgt u van ons een ontvangstbevestiging per e-mail of per post. Wilt u uw aanvraag inzien of wilt u iets wijzigingen? Dat kan via de digitale omgeving waar u uw aanvraag deed.
eHerkenning
Voor alle SVVE-subsidies geldt dat u als VvE of intermediair alleen een aanvraag kunt indienen via het elektronisch beschikbaar gestelde formulier. U heeft hiervoor eHerkenning nodig met minimaal niveau 2+ (géén ketenmachtiging).
Nog geen eHerkenning? Vraag deze dan eerst aan via de website: eHerkenning.
Iemand machtigen
U mag iemand anders machtigen om een subsidieaanvraag voor u te doen. Dit is bijvoorbeeld de uitvoerder van de maatregelen of de VvE-beheerder. Deze moet geregistreerd zijn bij de KVK en eHerkenning niveau 2+ of hoger hebben.
Gebruik hiervoor het formulier Machtiging subsidies. U vult dit samen in met degene die u wilt machtigen. De gemachtigde kan daarna met eHerkenning inloggen en de aanvraag doen. U hoeft het formulier niet mee te sturen met uw aanvraag. Bewaar het wel goed.
Binnen 13 weken ontvangt u een besluit van ons over uw aanvraag. U ziet dit besluit, zodra het bekend is, in de digitale omgeving waar u uw aanvraag deed. U ontvangt hiervan ook bericht per e-mail of post.
Keurden wij uw aanvraag goed? Bij aanvragen onder de € 25.000, ontvangt u het volledige subsidiebedrag. Bij aanvragen vanaf € 25.000 ontvangt u van ons een voorschot van 70% van het subsidiebedrag. Dit geldt voor de subsidie voor alle maatregelen.
U moet de energiebesparende en aanvullende isolatiemaatregelen laten uitvoeren binnen 2 jaar na de goedkeuring van uw subsidieaanvraag. De duurzame warmteopties moet u binnen 2 jaar aanschaffen. U mag al starten met de uitvoering van de maatregelen of aanschaf van de warmteopties vóórdat wij een besluit hebben genomen over uw subsidieaanvraag. Houd er dan wel rekening mee dat dit op eigen risico is, want het is mogelijk dat wij uw aanvraag afwijzen. U ontvangt dan geen subsidie.
De maatregelen uit het Zeer energiezuinig pakket (ZEP) en de centrale aansluiting op een warmtenet moet u laten uitvoeren binnen 3 jaar na goedkeuring van uw subsidieaanvraag.
Let op: het is belangrijk dat u de subsidie aanvraagt vóórdat u de isolatiemaatregelen laat uitvoeren, duurzame warmteopties aanschaft of een centrale aansluiting op het warmtenet regelt.
U dient een vaststellingsverzoek in voor subsidietoekenningen vanaf € 25.000, waarvoor u eerst een voorschot ontving.
Energiebesparende isolatiemaatregelen
Bij uw vaststellingsverzoek levert u alle facturen en betaalbewijzen van de uitvoering aan. U levert ook één foto aan per energiebesparende isolatiemaatregel. U moet in bezit zijn van een betaalbewijs, ook als u contant betaalde. Een factuur is ook een betaalbewijs als hierop 'Voldaan' of 'Betaald' staat.
Had u bij een ZEP bouwbegeleiding? Dan stuurt u ook de factuur en het betalingsbewijs van de bouwbegeleiding mee en een korte rapportage waarin de uitgevoerde activiteiten beschreven staan.
Duurzame warmteopties of centrale aansluiting op het warmtenet
U dient een vaststellingsverzoek in na de installatie en betaling van het apparaat. Of na de aansluiting en betaling van de centrale warmtenetaansluiting. Dit is nodig om de subsidie betaald te krijgen.
Formulier vaststellingsverzoek
Het formulier voor het vaststellingsverzoek staat in de digitale omgeving waar u uw aanvraag deed. Nadat u bent ingelogd, vindt u het formulier onder 'Mijn aanvragen'. Geef in het formulier het verleningskenmerk/de referentie op. Dit vindt u rechtsboven op de eerste pagina van de beslissing over uw subsidieaanvraag.
Na goedkeuring vaststelling
Als wij uw vaststellingsverzoek goedkeuren, ontvangt u de beslissing digitaal of per post. Hierin staat welk (resterend) bedrag wij u naar u overmaken. U ontvangt de beslissing binnen 13 weken na uw aanvraag. De betaling volgt maximaal een week na de beslissing.
Controle
Wij controleren of u de subsidie terecht ontvangt. Bewaar daarom documenten en facturen van uw aanvraag minimaal 5 jaar. Tijdens een controle kunnen we hierom vragen.
Aanvragen
Aanvragen is mogelijk van 23 januari 2023 tot en met 31 december 2027.
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties