Alternatieve transportrechten helpen bij vol elektriciteitsnet

Gepubliceerd op:
8 november 2024

Alternatieve transportrechten helpen bij een vol elektriciteitsnet. Dat blijkt uit een proef bij het multifuel tank- en energiestation van Green Planet aan de A28 in Drenthe. Samen met netbeheerder Enexis is onderzocht hoe elektriciteit is over te brengen buiten de piekmomenten om.

Een jaar lang testen

Transportrechten zijn de kosten voor het overbrengen (transporteren) van elektriciteit via het elektriciteitsnet. Een jaar lang zijn verschillende vormen getest voor transportrechten. Dat waren: een vast tijdvenster voor gebruik van het net, een transportrecht dat elke dag wisselt, en aansturing volgens de zon- en windbalans. Uitvoerbaarheid en waarde voor de klant, uitvoerbaarheid voor Enexis en beheersbaarheid zijn daarbij belangrijk. Het vaste tijdvenster blijkt het best uitvoerbaar te zijn voor de netbeheerder en de klant. De zon- en windbalans het moeilijkst.

Wind- en zonne-energie

Het tankstation van Green Planet in Drenthe heeft fossiele brandstoffen, waterstof en elekriciteit. Het tankstation heeft een batterijopslagsysteem om tijdelijk elektriciteit op te slaan. Daarnaast heeft het zelfopgewekte wind- en zonne-energie. Deze energie wordt gebruikt om voertuigen elektrisch te laden. Tegelijk wordt de opbrengst voor Green Planet zo groot mogelijk gemaakt. De proef is onderdeel van het project Fieldlab Connected Fast Smart Charging. Het krijgt financiële steun vanuit de subsidieregeling DKTI-transport.

Alternatieve transportrechten in de toekomst mogelijk

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) publiceerde het Codebesluit Alternatieve transportrechten. De ACM voert hiermee 2 nieuwe transportrechten in om netcapaciteit beter te benutten: het tijdsduurgebonden recht (85% transportrecht per jaar) en het tijdsblokgebonden recht (transport in afgesproken tijdsblokken). Dit zorgt voor lagere prijzen en helpt energie te verduurzamen. Het codebesluit gaat in op 1 april 2025.

Bent u tevreden over deze pagina?