Maak écht impact met uw product! Test het met DHI-subsidie

Gepubliceerd op:
15 mei 2025

Op de achterbank van een tuktuk kwam ze op het idee. Terwijl het voertuigje zich een weg baande door de drukte en smog in Azië, dacht Fleur van Oorschot: "Zo'n tuktuk zou toch duurzamer moeten kunnen rijden." Ze startte TUX mobility B.V. in 2020. En nu rijden hun tuktuks op zonne-energie bij de grootste pakketbezorgers in India. En dat dankzij de steun van de DHI-subsidieregeling van RVO.

Tuktuks op zonne-energie van TUX Mobility

'Achterbank' is niet eens het goede woord. Van Oorschot zat op gasflessen die de chauffeur ook gebruikte als brandstof voor zijn voertuig. Dat vond hij duurzaam. Dit zette Fleur van Oorschot aan het denken.

Fleur van Oorschot

Zij werkte eerder in de autobranche en voor innovatieve technologiebedrijven. Het werd haar doel om voor landen waar veel luchtvervuiling is, een écht duurzaam voertuig te ontwikkelen. "En het moest ook betaalbaar, veilig en robuust zijn." Want solartechnologie is prijzig en in chaotische grote steden moeten auto's tegen een stootje kunnen.

Vooral in India bleken mogelijkheden te liggen om echt impact te maken. Wetende dat haar idee echt zou kunnen slagen, richtte Van Oorschot in 2020 het bedrijf TUX mobility B.V. op.

Waarom India?

Als gevolg van de klimaatverandering kampt India met overstromingen en ernstige smog in steden. Daarom investeert de Indiase regering in verduurzaming. Het land ontwikkelt zich in Azië als een belangrijke speler op het gebied van elektrische mobiliteit. Zonne-energie is daarbij een interessante optie.

Het team van TUX bedacht het concept en ontwerp voor een tuktuk met laadruimte en zonnepanelen op het dak. Door het grote dakoppervlak kunnen de tuktuks op zonnige dagen volledig op zonne-energie rijden. Ze laden op tijdens het rijden, dus in een land met (nog) weinig laadpalen is dat een oplossing. "Daarnaast wordt de elektriciteit vaak nog in kolencentrales opgewekt. Dat is niet duurzaam," zegt Fleur van Oorschot. "Doordat de tuktuk zichzelf oplaadt, blijft de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk."

TUX op de werkplaats in India

De weg op dankzij DHI

Na de ontwerptafel, simulaties en uitvoerige interne tests met prototypes, werd het tijd om echt met het voertuig de weg op te gaan in India. TUX wilde hun product graag demonstreren aan hun potentiële klanten: pakketbezorgers in India. Wereldleiders op het gebied van pakketbezorging waren geïnteresseerd en stonden open voor pilots.

De DHI-subsidieregeling bracht uitkomst. DHI is een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken en wordt uitgevoerd door RVO. Met DHI kunnen bedrijven financiering krijgen voor demonstratieprojecten, haalbaarheidsstudies en investeringsvoorbereidingsprojecten. Met een demonstratieproject kan een nieuwe technologie, op een nieuwe markt, in de werkelijke situatie worden toegepast. Daarmee zien de klanten direct wat de voordelen zijn.

Enthousiast reisde het team van TUX af naar India. Met de DHI-subsidie konden zij een deel van de demonstratie financieren. Omdat de technologie zo vergroenend is, werd 70 procent van de kosten van het project in India door de DHI-subsidie gedekt en konden er testvoertuigen worden ingezet.

2 keer zo ver als de concurrenten

Hoe werkt zo'n demonstratieproject? De koeriersdiensten namen een TUX-tuktuk op in de dagelijkse route van een chauffeur. Uit de feedback die TUX van hen kreeg, bleek dat hun tuktuk een veel groter bereik heeft dan andere elektrische voertuigen. De chauffeur kwam zelfs 2 keer zo ver als met andere elektrische tuktuks. En dat in dezelfde tijd en zonder op te laden, zelfs op minder zonnige dagen. Voor de koeriers betekent het dus veel meer geleverde pakketten en veel meer tevreden klanten.

"We kunnen dus wel zeggen dat de resultaten boven verwachting positief waren!" zegt Fleur van Oorschot. Nu zit TUX in de laatste fase van hun validatie: de bezorgers nemen de tuktuk nu langere tijd op in hun vloot. Van Oorschot verwacht succes en als dit goed gaat, verwacht ze orders van tussen de 1.000 en 20.000 voertuigen.

De TUX-tuktuk gaat de weg op in India

Lokaal produceren

Als ze zulke opdrachten binnen hebben, zet TUX een productielijn op in Pune. De stad is een echte 'hub' voor de auto-industrie in India, en de meeste toeleveranciers zitten in die omgeving. Als je subsidie aanvraagt bij de Indiase overheid, is het ook een voorwaarde dat voertuigen in India geproduceerd worden.  

TUX ziet er daarnaast op toe dat de voertuigen op een maatschappelijk verantwoorde manier geproduceerd worden. "Onze tuktuks worden als maatschappelijk verantwoord gezien vanwege de duurzame solartechnologie".

Ontdek meer over maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wennen aan indirecte communicatie

TUX heeft dus al flinke obstakels overwonnen in hun stap naar de Indiase markt. Van Oorschot is erg positief over hoe het nu gaat, en DHI was daarbij een goede steun. Gedurende de afgelopen 5 jaar is TUX ook steeds beter geworden in het zakendoen met India. 

Vooral de Indiase cultuur was wel even wennen. "De communicatie verloopt bijvoorbeeld veel indirecter dan we in Nederland gewend zijn. Je leert om meer uit de context te halen. Iemand kan bijvoorbeeld meerdere keren zeggen: 'we doen het morgen', terwijl eigenlijk wordt bedoeld dat het later zal gebeuren. Gaandeweg leerden we dat dit voortkomt uit een behoefte om respectvol te blijven."

Ook is het erg belangrijk om te werken aan een wederzijdse vertrouwensband en een persoonlijke relatie. "Wij zijn bijvoorbeeld veel uit eten gegaan met onze zakenrelaties. Een persoonlijk band is in India echt veel meer waard bij het zakendoen dan in Nederland." Volgens Fleur van Oorschot leer je dat door open-minded te blijven en het maar gewoon te ervaren. "Je komt er dan vanzelf achter wat wel werkt en wat niet werkt, met vallen en opstaan".

Lees meer over het omgaan met cultuurverschillen bij internationaal ondernemen

Het echte doel: schonere lucht

In minder dan 5 jaar tijd is het TUX in ieder geval gelukt om goede relaties op te bouwen. Hoe ziet Fleur het bedrijf over nog eens 5 jaar?

"Ik zie dat het bedrijf dan volop draait. Dat het ene na het andere voertuig van de productieband rolt. Dat we ook in andere landen actief zijn. En dat we heel veel vervuilende voertuigen van de weg af kunnen houden. Want dat is natuurlijk het uiteindelijke doel – een échte impact maken op het terugdringen van luchtvervuiling."

Interesse in DHI-subsidie?

Benieuwd of u ook kunt gebruik maken van de DHI-subsidieregeling? Onze adviseurs helpen u graag de mogelijkheden te onderzoeken. 

Lees meer over DHI-subsidie of neem contact met ons op voor advies op maat.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?