Marketing Canada | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Marketing Canada

04-08-2020

Canada is met ruim 37,5 miljoen inwoners in 2019 een belangrijke markt voor Nederlandse ondernemers. De economie is sterk op export gericht en nauw verbonden aan de economie van de Verenigde Staten. Het veroveren van de Canadese markt vraagt om een gerichte aanpak. Het land is uitgestrekt en kent grote landelijke gebieden.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Hoe bereikt u de Canadese consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Persoonlijk advies nodig voor zakendoen in het buitenland? Neem dan contact op met één van onze regio-experts. Zij kunnen gratis onderzoek doen naar het land waarin u wilt ondernemen. Ook helpen zij bij het vinden van zakenpartners.

Producten verkopen in Canada: wat zijn de trends?

De levensstandaard in Canada is hoog. Sinds de economische crisis kijken Canadese consumenten meer naar de kwaliteit, oorsprong, samenstelling en prijs van producten. Toch blijft de Canadese consument gevoelig voor reclame en is geneigd om trendy producten te kopen.

Goede service bij aankopen

Canadese klanten verwachten een goede service bij het kopen van producten en ook een goede klantenservice na de aankoop. Het opzetten van een gratis telefoonnummer of een online klantenservice is belangrijk voor het onderhouden van contact met klanten.

Belangrijke nieuwe consumentengroepen: immigranten en ouderen

De bevolking van Canada is zeer divers. De groeiende groep immigranten en ouderen heeft meer te besteden. Dat beïnvloedt het consumentengedrag en uitgavenpatroon. Door de vergrijzing komt er meer behoefte aan specialistische producten, bijvoorbeeld op het gebied van zorg.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

In Canada kunt u uw product via verschillende kanalen verkopen. Detailhandel blijft daarin een groeiende sector, maar u kunt niet zonder een goede onlinestrategie. De e-commercemarkt van Canada vertoont overeenkomsten met die van de Verenigde Staten en deelt een aantal trends.

Omnichannel met fysieke winkel

E-commerce blijft flink groeien in Canada. Om de concurrentie met grote internationale internetwinkels niet te verliezen is een online platform essentieel. Dat geldt ook voor mkb-bedrijven. Toch blijven fysieke winkels ook belangrijk. Veel retailers lanceren ervaringswinkels om op nieuwe manieren met consumenten in contact te komen. Ook het online bestellen en in de winkel ophalen is populair.

B2B: digitale verkoopkanalen vanzelfsprekend

Wilt u zakendoen in de B2B-sector? Vrijwel alle Canadese eigenaren van kleine bedrijven doen online aankopen. Grote aantallen ondernemers kiezen ervoor om hun reis online te kopen en hebben meer kans om online toegang te krijgen tot overheidsdiensten of kantoorbenodigdheden.

Marketing: verover de Canadese markt

De Canadese advertentiemarkt blijft de komende jaren licht groeien. Ook per inwoner blijven de uitgaven aan advertenties stijgen.

Search advertising en social advertising groeien rap

De gestage groei van de advertentiemarkt vindt vooral online plaats. Search Advertising vormt daarbij het grootste deel. Maar de groei op de online advertentiemarkt zit vooral in banners, video’s en social media. Net als in veel andere landen is het doen van aankopen met de smartphone in opkomst.

Televisiereclame stabiel, minder kabelkijkers

De advertentiemarkt voor televisie in Canada is stabiel. De televisie bestaat uit de traditionele tv-zenders en gespecialiseerde zenders die diensten aanbieden, zoals 'pay per view' en internettelevisie. Hoewel de advertentie-inkomsten vooral bij traditionele televisiestations dalen, blijft de markt redelijk stabiel door het succes van 'video on demand' en tv via internet.

Reclame in Quebec

De meerderheid van de Canadezen spreekt Engels. Toch vormen de Franssprekende gebieden in en rond Quebec een afzonderlijke markt. De provincie heeft goede Franstalige dagbladen, radio en televisie. Voor reclame is alleen een vertaling vanuit het Engels niet voldoende. De reclame moet op maat gemaakt zijn voor Quebec. De consumenten in Quebec waarderen die moeite.

Hoe kan RVO.nl u helpen?

U kunt een marketingstrategie die succesvol is in Nederland niet zomaar gebruiken in Canada. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Canada? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

Meer informatie

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

  • Statista geeft cijfers en informatie over de Canadese advertentiemarkt.
  • Tegen betaling kunt u op de site van de Canadian Marketing Association (CMA) rapporten over marketing in Canada downloaden.
  • Het Interactive Advertising Bureau of Canada (IABCanada) is de brancheorganisatie voor digitale en interactieve reclame. IABCanada heeft diverse rapporten beschikbaar.
  • Op Canada.ca geeft de Canadese overheid informatie over marketing-, reclame- en verkoopregelgeving.
  • Newspapers Canada heeft statistische gegevens over oplages en verspreiding.
  • Magazines Canada is de branchevereniging voor tijdschriftenuitgevers.
  • Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Canada. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.