"Met slim laden en ontladen van elektrische auto’s willen we het elektriciteitsnet stabieler maken"
Elektrische auto’s kunnen laden en, met de juiste techniek aan boord, ook stroom leveren. Dit ‘bidirectionele laden’ kan helpen om ons elektriciteitsnet stabieler te maken. Op momenten dat er veel zonne- en windenergie is, laad je de auto’s op. En als de vraag naar energie groot is, kun je de auto’s ontladen. ROBUST werkt met subsidie aan deze innovatieve oplossing in de praktijk.
Ons energiesysteem is aan verandering toe. Door windmolens, zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s zijn pieken in vraag en aanbod van energie te groot. Gelukkig is er een oplossing tegen deze overbelasting: de elektrische auto als batterij.
Grootschalig testen in de praktijk
Utrecht is de grootste proeftuin van slim en bidirectioneel laden ter wereld. Binnen ROBUST werken verschillende partijen samen om deze proeftuin op te schalen. "In 2025 willen we ons concept grootschalig testen", zegt Robin Berg van We Drive Solar, een van de partners binnen ROBUST. "The proof of the pudding is in the eating, zeggen de Engelsen. We willen in de praktijk zien of het concept met al die verschillende innovaties echt werkt."
Subsidie van RVO
Voor innovaties zijn veel investeringen nodig."Je verdient er eerst geen geld mee", zegt Berg. "We staan voor enkele uitdagingen. Hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat elektrische auto’s, laadpalen en de ICT erachter goed met elkaar kunnen communiceren." De subsidie Missiegedreven Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) is volgens Berg cruciaal. "Die is er voor projecten met een grote maatschappelijke en economische impact. Met slim laden en ontladen dragen we bij aan een toekomstbestendig, duurzaam energiesysteem."
Samenwerking wetenschap en bedrijfsleven
Voor ROBUST werkt een breed consortium van wetenschappelijke instellingen en bedrijven met elkaar samen. Berg: "We zijn allemaal 100% gefocust om data te leveren waarmee we de werking van ons concept kunnen aantonen en voorspellen. Ook netbeheerders zijn betrokken. Pas als zij zien dat slim en bidirectioneel laden werkt, zullen ze daarin investeren."
Meer innovaties nodig
Berg kijkt verder dan alleen dit project. "We willen in de toekomst slim en bidirectioneel laden met deelauto’s mogelijk maken. Daar reageert RVO enthousiast op. Maar we zijn er nog niet. Aan de overgang naar duurzame energie - de energietransitie - hangen nog veel meer vraagstukken. Daarvoor zullen andere partijen hun innovatieve oplossingen moeten testen. En dat kan heel goed met de subsidie van de MOOI-regeling."
Meer weten?
- Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Ministerie van Klimaat en Groene Groei