Voorwaarden Cybersecurity Innovation Fund (CIF-NL)
Om in aanmerking te komen voor het Cybersecurity Innovation Fund (CIF-NL), voldoet u naast de algemene voorwaarden ook aan de aparte voorwaarden voor mkb'ers, grote ondernemingen of onderzoeksorganisaties. Op deze pagina vindt u in de tabellen per organisatietype de bijbehorende steunkaders, subsidiepercentages, voorwaarden en vereisten voor de subsidieaanvraag.
Algemene voorwaarden
U voldoet ten minste aan de volgende voorwaarden:
- Als hoofdaanvrager bent u een onderneming of onderzoeksorganisatie die in Nederland gevestigd is.
- Eventuele mede-aanvragers zijn gevestigd binnen de Europese Unie, maar houd er rekening mee dat alleen Nederlandse partijen subsidie kunnen ontvangen.
- De activiteiten zijn verschillend voor ondernemingen en onderzoeksorganisaties:
- Onderzoeksorganisaties vragen subsidie aan voor niet-economische onderzoeksactiviteiten die vallen binnen fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling of een haalbaarheidsstudie. Deze activiteiten moeten worden uitgevoerd met het oog op vergroting van kennis en inzicht;
- Ondernemingen vragen subsidie aam voor projecten die vallen binnen industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling, een haalbaarheidsstudie of proces- en organisatie-innovatie.
De activiteiten in het project zijn vergelijkbaar met onderzoek en ontwikkeling vallend onder de onderzoek- en ontwikkelingsfasen (Technology Readiness Levels) 1 tot en met 6.
- Het project heeft een doorlooptijd van maximaal 6 maanden.
- Wilt u gebruikmaken van de mogelijkheden die de de-minimisverordening biedt, dan mag u niet werkzaam zijn in de volgende sectoren:
- Visserij en aquacultuur;
- Primaire productie van landbouwproducten;
- Verwerking en afzet van landbouwproducten.
Ook mogen de activiteiten geen direct verband houden met: - De omvang van de uitvoer naar andere lidstaten van de Europese Unie of derde landen;
- Het oprichten en exploiteren van een distributienet ten behoeve van de uitvoer; of
- Andere lopende uitgaven direct verband houdend met activiteiten op het gebied van uitvoer.
Voorwaarden en maximale subsidiepercentages mkb'ers
Welk steunkader/artikel? | Welk type project? | Subsidiepercentage | Verplichte informatie nodig voor aanvraag | Voorwaarden |
---|---|---|---|---|
De-minimis |
|
100% | Verplichte bijlage aanvraag: de-minimisverklaring | In de sectoren 1. visserij en aquacultuur, 2. primaire productie van landbouwproducten; of 3. verwerking en afzet van landbouwproducten zijn activiteiten het niet toegestaan die direct verband houden met: a. de omvang van de uitvoer naar andere lidstaten van de Europese Unie of derde landen; b. het oprichten en exploiteren van een distributienet ten behoeve van de uitvoer; of c. andere lopende uitgaven direct verband houdend met activiteiten op het gebied van uitvoer. |
AGVV 25 | Industrieel onderzoek | 60% | Informatie over de grootte van uw onderneming | U maakt en betaalt uw eigen kosten. |
AGVV 25 | Experimentele ontwikkeling | 35% | Informatie over de grootte van uw onderneming | U maakt en betaalt uw eigen kosten. |
AGVV 25 | Haalbaarheidsonderzoek | 60% | Informatie over de grootte van uw onderneming | U maakt en betaalt uw eigen kosten. |
AGVV 29 | Proces- en organisatie-innovatie | 50% | Informatie over de grootte van uw onderneming | Geen specifieke aanvullende voorwaarden anders dan de algemene voorwaarden. |
Voorwaarden en maximale subsidiepercentages grote ondernemingen
Welk steunkader/artikel? | Welk type project? | Subsidiepercentage | Verplichte informatie nodig voor aanvraag | Voorwaarden |
---|---|---|---|---|
De-minimis |
|
100% | Verplichte bijlage aanvraag: de-minimisverklaring | In de sectoren 1. visserij en aquacultuur, 2. primaire productie van landbouwproducten; of 3. verwerking en afzet van landbouwproducten zijn activiteiten het niet toegestaan die direct verband houden met: a. de omvang van de uitvoer naar andere lidstaten van de Europese Unie of derde landen; b. het oprichten en exploiteren van een distributienet ten behoeve van de uitvoer; of c. andere lopende uitgaven direct verband houdend met activiteiten op het gebied van uitvoer. |
AGVV 25 | Industrieel onderzoek | 50% | Niet van toepassing | Geen specifieke aanvullende voorwaarden anders dan de algemene voorwaarden |
AGVV 25 | Experimentele ontwikkeling | 25% | Niet van toepassing | Geen specifieke aanvullende voorwaarden anders dan de algemene voorwaarden |
AGVV 25 | Haalbaarheidsonderzoek | 50% | Niet van toepassing | Geen specifieke aanvullende voorwaarden anders dan de algemene voorwaarden |
AGVV 29 | Proces- en organisatie-innovatie | 15% | Niet van toepassing | De grote onderneming voert projectactiviteiten uit in daadwerkelijke samenwerking met middelgrote en kleine ondernemingen (mkb'ers), die samen ten minste 30% van de totale subsidiabele kosten dragen. |
Voorwaarden en maximaal subsidiepercentage onderzoeksorganisaties
Welk steunkader/artikel? | Welk type project? | Subsidiepercentage | Verplichte informatie nodig voor aanvraag | Voorwaarden |
---|---|---|---|---|
Niet van toepassing |
|
100% | In geval van samenwerkingsverband: een samenwerkingsovereenkomst. |
|
Begrippenlijst bij voorwaarden en subsidiepercentages CIF-NL
De Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) is een regelgeving van de Europese Unie die bepaalde categorieën van staatssteun vrijstelt van de verplichting om voorafgaande goedkeuring van de Europese Commissie te verkrijgen. Staatssteun verwijst naar financiële steun of subsidies die door nationale overheden aan bedrijven worden verstrekt. Het doel van de AGVV is om de administratieve last voor bepaalde vormen van staatssteun te verminderen en het gemakkelijker te maken voor lidstaten om dergelijke steun te verlenen.
De AGVV stelt specifieke voorwaarden en criteria vast waaraan steunmaatregelen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor deze vrijstelling. Deze voorwaarden zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de steun de concurrentie op de interne markt van de EU niet verstoort en in overeenstemming is met de bredere doelstellingen van de EU. Bedrijven die staatssteun willen ontvangen of lidstaten die staatssteun willen verlenen, moeten zich aan de regels en richtlijnen van de AGVV houden om ervoor te zorgen dat de steun in overeenstemming is met de EU-wetgeving.
Economische activiteiten in het licht van subsidies verwijzen naar zakelijke of commerciële activiteiten die gericht zijn op het produceren, distribueren of verhandelen van goederen of diensten binnen een economisch systeem. Deze activiteiten worden uitgevoerd met als doel winst te genereren of economische waarde toe te voegen. Economische activiteiten binnen deze regeling komen alleen in aanmerking wanneer deze vallen binnen industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling, een haalbaarheidsstudie of proces- en organisatie-innovatie (alléén ondernemingen komen in aanmerking voor deze activiteiten.
Niet-economische onderzoeksactiviteiten die vallen binnen fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling of een haalbaarheidsstudie (uitgevoerd door een onderzoeksorganisatie met het oog op vergroting van kennis en inzicht) gelden alleen voor onderzoeksorganisaties.
Overheden kunnen op grond van de reguliere de-minimisverordening ondernemingen over een periode van 3 belastingjaren tot € 200.000 steunen zonder dat dit onder staatssteun valt. De de-minimisverordening geldt in principe voor steun aan ondernemingen in alle sectoren. Een aantal sectoren is uitgesloten:
- de visserij- en aquacultuursector;
- de primaire productie van landbouwproducten;
- de afzet van landbouwproducten in de volgende gevallen:
- wanneer het steunbedrag wordt vastgesteld op basis van de prijs of de hoeveelheid van dergelijke van primaire producenten afgenomen producten;
- wanneer de steun afhankelijk wordt gesteld van de voorwaarde dat deze steun geheel of ten dele aan primaire producenten wordt doorgegeven;
- steun voor werkzaamheden die verband houden met de uitvoer naar derde landen of lidstaten;
- steun die afhangt van het gebruik van binnenlandse in plaats van ingevoerde goederen.
Experimentele of theoretische werkzaamheden die voornamelijk worden verricht om nieuwe kennis te verwerven over de fundamentele aspecten van verschijnselen en waarneembare feiten, zonder dat hiermee een directe commerciële toepassing of een direct commercieel gebruik wordt beoogd.
Bij industrieel onderzoek doet u nieuwe kennis en vaardigheden op met het doel een nieuw product, proces of dienst te ontwikkelen, of om bestaande producten, processen of diensten aanmerkelijk te verbeteren. Het omvat de vervaardiging van onderdelen voor complexe systemen en kan ook de bouw omvatten van prototypes in een laboratoriumomgeving en/of in een omgeving met gesimuleerde interfaces voor bestaande systemen, alsmede pilotlijnen, wanneer dat nodig is voor het industriële onderzoek en met name voor de validering van generieke technologie. Routinematige of periodieke wijzigingen van bestaande producten, productielijnen, fabricageprocessen, diensten en andere courante activiteiten worden niet gezien als industrieel onderzoek, ook niet als deze wijzigingen verbeteringen zijn.
Staat dichter bij de markt: u verwerkt, combineert, geeft vorm en gebruikt bestaande wetenschappelijke, technische, zakelijke en andere relevante kennis en vaardigheden met het doel om een nieuw of verbeterd product, proces of dienst te ontwikkelen. Dit kan ook activiteiten omvatten die gericht zijn op de conceptuele formulering, de planning en documentering van alternatieve producten, procedés of diensten. Experimentele ontwikkeling kan ook de bouw van prototypes, demonstraties, pilotontwikkeling, testen en validatie omvatten van nieuwe of verbeterde producten, processen of diensten in omgevingen die representatief zijn voor het functioneren onder reële omstandigheden, met als hoofddoel verdere technische verbeteringen aan te brengen aan producten, processen of diensten die niet grotendeels al vast staan. Routinematige of periodieke wijzigingen van bestaande producten, productielijnen, fabricageprocessen, diensten en andere courante activiteiten worden niet gezien als experimentele ontwikkeling, ook niet als deze wijzigingen verbeteringen zijn.
U onderzoekt en analyseert het potentieel van een project, met als doel de besluitvorming te ondersteunen. Dit doet u door objectief en rationeel de sterke en de zwakke punten van een project, de kansen en risico's in kaart te brengen. Ook geeft u hierbij aan welke middelen nodig zijn om het project te kunnen doorvoeren en wat uiteindelijk de slaagkansen zijn.
Het toepassen van een nieuwe organisatiemethode op het niveau van de onderneming, in de organisatie op de werkvloer of in de externe betrekkingen van een onderneming, bijvoorbeeld door gebruik te maken van nieuwe of innovatieve digitale technologieën. Van deze definitie uitgesloten zijn veranderingen die zijn gebaseerd op organisatiemethoden die reeds in gebruik zijn in de onderneming, veranderingen in de managementstrategie, fusies en acquisities, het niet meer gebruiken van een procedé, eenvoudige vervangings- en uitbreidingsinvesteringen, veranderingen die louter het gevolg zijn van prijswijzigingen voor productiefactoren, aanpassingen op maat, lokalisatie, gebruikelijke, seizoens- en andere cyclische veranderingen, het verhandelen van nieuwe of sterk verbeterde producten.
Het toepassen van een nieuwe of sterk verbeterde productie- of leveringsmethode, daaronder begrepen aanzienlijke veranderingen in technieken, uitrusting of software, op het niveau van de onderneming, bijvoorbeeld door gebruik te maken van nieuwe of innovatieve digitale technologieën of oplossingen. Van deze definitie uitgesloten zijn geringe veranderingen of verbeteringen, verhogingen van de productie- of dienstverleningscapaciteit door de toevoeging van productie- of logistieke systemen die sterk gelijken op die welke reeds in gebruik zijn, het niet meer gebruiken van een procedé, eenvoudige vervangings- en uitbreidingsinvesteringen, veranderingen die louter het gevolg van prijswijzigingen voor productiefactoren zijn, aanpassingen op maat, lokalisatie, gebruikelijke seizoens- en andere cyclische veranderingen, het verhandelen van nieuwe of sterk verbeterde producten.
- Ministerie van Economische Zaken