Impulsaanpak winkelgebieden
Impulsaanpak winkelgebieden (IW) helpt gemeenten om binnenstedelijke winkelgebieden toekomstbestendig te maken. Hiermee verbetert u uw winkelstraat of -gebied. Zo zorgt u voor minder lege winkelpanden, meer woningen en meer groen.


Voor wie en waarvoor?
Gemeenten vragen de Impulsaanpak winkelgebieden aan als zij hun winkelgebied willen aanpakken.
Waarvoor vraagt u Impulsaanpak winkelgebieden aan?
Het programma ondersteunt gebiedsgerichte projecten door kennis en expertise te delen. Gemeenten kunnen daarnaast financiële steun aanvragen als zij samenwerken met maatschappelijke partners om winkelgebieden te vernieuwen.
Met dit programma maakt u de winkelgebieden weer aantrekkelijk voor zowel bewoners, ondernemers als bezoekers. Samen met private investeerders zet u zich in om deze gebieden integraal te verbeteren. Ook op langere termijn.
Budget
Gemiddeld is er per ronde € 22 miljoen beschikbaar. Ook in de aankomende 4e ronde is het budget waarschijnlijk € 22 miljoen. Deze ronde opent op 8 april 2024.
Voorwaarden
De voorwaarden zijn niet gewijzigd ten opzichte van de vorige ronde. Er zijn 2 hulpmiddelen waarmee u een aanvraag opstelt:
- een handleiding Taxaties
- een Toelichting op het kostenverhaal en de PTP-criteria
Is uw aanvraag eerder afgewezen? Dan mag u opnieuw aanvragen. Gebruik daarbij de nieuwe aanvraag-documenten.
Bekijk de voorwaarden en hulpmiddelen op de pagina Voorwaarden.
Bereid uw aanvraag voor
Om aan te vragen, logt u straks in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig. Heeft u nog geen eHerkenning? Vraag dan eerst eHerkenning aan. Heeft u niet het juiste niveau of de juiste machtiging? Neem dan contact op met de leverancier van uw eHerkenningsmiddel, of met uw machtigingenbeheerder binnen uw organisatie.
Hieronder vindt u een voorbeeld van het aanvraagformulier en een overzicht van de verplichte en optionele bijlagen bij uw aanvraag.
Bijlagen bij uw aanvraag
Bij uw aanvraag zijn de volgende bijlagen verplicht:
- Bijlage 1: Indieningsspreadsheet Impulsaanpak winkelgebieden: het ingevulde indieningsspreadsheet (Excel). Maak bij het invullen gebruik van de invulinstructie indieningsspreadsheet (Word). Noem het bestand ‘Bijlage 1 – indieningsspreadsheet’. De bijlage vindt u onderaan deze tekst.
- Bijlage 2: Toelichting indieningsspreadsheet Impulsaanpak winkelgebieden: de ingevulde toelichting op de begroting (Word). Noem het bestand Bijlage 2 – toelichting begroting’. De bijlage vindt u onderaan deze tekst.
- Bijlage 3: een overzichtskaart van het centrale winkelgebied of de binnenstedelijke winkelstraat waarop het project duidelijk is afgebakend. Noem het bestand ‘Bijlage 3 – kaart’.
- Bijlage 4 een besluit van college van B&W of een Raadsbesluit waaruit blijkt dat de gemeente een deel van de publieke onrendabele top financiert. Dit deel is na aftrek van een eventuele uitkering impulsaanpak winkelgebieden. Dit onder voorbehoud van toekenning van de specifieke uitkering. Noem het bestand ‘Bijlage 4 – cofinanciering’.
Onderstaande bijlagen zijn alleen verplicht als u bepaalde posten opvoerde in het indieningsspreadsheet.
- Voerde u inbreng- en/of verwervingskosten op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe de onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de huidige marktwaarde is van de verblijfsobjecten in de panden in het projectgebied. Noem het bestand ‘Bijlage 5 – inbreng en verwerving’.
- Voerde u kostprijsverhogende btw op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe een verklaring van een belastingadviseur (of van de Belastingdienst) over de hoogte en de oorsprong van dit opgevoerde bedrag. Noem het bestand ‘Bijlage 15 – btw’.
- Voerde u de marktwaarde van aangepakt vastgoed op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de toekomstige marktwaarde is van de verblijfsobjecten in de panden in het projectgebied. Noem het bestand ‘Bijlage 17 – marktwaarde eindsituatie’.
- Voerde u grondopbrengsten op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de marktwaarde is van de te verkopen gronden. Noem het bestand ‘Bijlage 18 – grondopbrengsten”.
Eventuele brondocumenten ter onderbouwing van het bedrag dat u in het indieningsspreadsheet opvoert voor:
- het (tijdelijk) leegmaken van het aan te pakken vastgoed. Noem het bestand ‘Bijlage 6 – leeg maken vastgoed’.
- het volledig slopen van vastgoed. Noem het bestand ‘Bijlage 7 – sloopkosten’.
- voor bouwrijp maken. Noem het bestand ‘Bijlage 8 – bouwrijp maken’.
- woonrijp maken. Noem het bestand ‘Bijlage 9 – woonrijp maken’.
- infrastructurele ingrepen. Noem het bestand ‘Bijlage 10 – infrastructuur’.
- verbouw en renovatie. Noem het bestand ‘Bijlage 11 – verbouw kosten’.
- de stichtingskosten van nieuwbouw. Noem het bestand ‘Bijlage 12 – nieuwbouw kosten’.
- plankosten, VTU en onderzoekskosten. Noem het bestand ‘Bijlage 13 – plankosten’.
- subsidie aan private partners. Noem het bestand ‘Bijlage 14 – subsidie privaat’.
- overige kosten. Noem het bestand ‘Bijlage 16 – overige kosten’.
- kostenverhaal. Noem het bestand ‘Bijlage 19 – kostenverhaal’.
- overige Rijksbijdragen voor dit project. Noem het bestand ‘Bijlage 20 – Rijksbijdragen’.
- andere subsidies voor dit project. Noem het bestand ‘Bijlage 21 – overige subsidies’.
- andere aan dit project toe te rekenen opbrengsten. Noem het bestand ‘Bijlage 22 – overige opbrengsten’.
En een eventueel brondocument ter onderbouwing van uw motivatie voor het aanpassen van de standaard 2% indexatie van alle kosten en opbrengsten. Noem het bestand ‘Bijlage 23 – indexatie’.
Wanneer vraagt u Impulsaanpak winkelgebieden aan?
- maandag 8 april 20244e ronde opent (onder voorbehoud)
- vrijdag 26 april 20244e ronde sluit (onder voorbehoud)Deadline
Na uw aanvraag
Na uw aanvraag ontvangt u een ontvangstbevestiging per e-mail. Als u inlogt op Mijn RVO ziet u deze bevestiging ook staan onder ‘Gebeurtenissen’. Uw ingediende aanvraag vindt u terug onder 'Mijn zaken'.
Wijzigen uw gegevens voordat wij een besluit hebben genomen over uw aanvraag? Mail dan de wijzigingen naar: iw@rvo.nl. Na een eventuele toekenning uit eerdere aanvraagrondes geeft u wijzigingen door via Mijn RVO met onderstaande knop 'Beheer uw aanvraag'.
Klik hieronder voor meer informatie per onderwerp.
Hoe beoordelen wij uw project? Een adviescommissie van onafhankelijke deskundigen beoordeelt de projectaanvragen. Zij kijkt hierbij naar 3 kwaliteitscriteria:
- gebruikswaarde
- belevingswaarde
- toekomstwaarde
Hiermee stelt zij vast in welke mate een project bijdraagt aan de doelstelling van de regeling. Daarnaast beoordeelt zij de projecten op de criteria:
- haalbaarheid van de planning en financiering
- kosteneffectiviteit
- bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak
De commissie kent per criterium een score toe van 0 tot 10 punten. Uw project moet op elk van de criteria minstens een 5,5 scoren om in aanmerking te komen voor de specifieke uitkering Impulsaanpak winkelgebieden.
U leest meer over de criteria van de beoordeling in de Toelichting bij de Staatscourantpublicatie bij ‘Artikel 10 (rangschikkingscriteria)’.
De ingediende aanvragen zetten wij op volgorde van de score van de beoordelingscriteria. Wij kennen een uitkering toe op basis van deze volgorde voor zover het gereserveerde budget dit toelaat.
U ontvangt uiterlijk binnen 13 weken na sluitingsdatum het besluit over uw aanvraag per e-mail. Wilt u de beslissing van de minister inzien? Log in op Mijn RVO, ga naar ‘Gebeurtenissen’ en ‘Besluit op Aanvraag’.
Binnen 2 weken na toekenning ontvangt u een voorschot van 25%. De overige 75% delen wij door het aantal kwartalen van de looptijd van het project. U krijgt per kwartaal als voorschot het deel uitbetaald. De vaststelling en eindafrekening volgt na de laatste SiSa-(eind)verantwoording.
De jaarlijkse verantwoording gebeurt via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente kan u meer vertellen.
Daarnaast levert u jaarlijks voor 1 maart een meer inhoudelijk voortgangsverslag in via Mijn RVO met de knop Aanvraag beheren. U leest meer over dit verslag en de SiSa-indicatoren in de brief met uw beschikking.
Resultaten Impulsaanpak winkelgebieden
Op 4 september 2023 12:00 uur sloot het 3e indieningstijdvak voor deze regeling.
In totaal vroegen 15 gemeenten subsidie aan. De gemeenten zijn een mix van kleine en grotere gemeenten verdeeld over het land. De aanvragen variëren van de aanpak van één winkelstraat, tot het kernwinkelgebied. Samen vroegen deze gemeenten bijna € 36 miljoen aan. Dat is meer dan het beschikbare budget voor deze ronde van € 26 miljoen. In de komende maanden beoordelen wij de projectaanvragen. Daarna stellen wij een ranking op. De aanvragen die in deze ranking het hoogst eindigen, komen het eerst in aanmerking voor subsidie. Wij verwachten de beschikkingen te kunnen afgeven in de loop van december 2023 .
Tijdens de 2 rondes in 2022 dienden 29 gemeenten een subsidieaanvraag in om hun winkelgebied te verbeteren. Lees meer over de resultaten met een omschrijving van alle projecten op Resultaten Impulsaanpak winkelgebieden.
Retailagenda inspireert gemeenten en vastgoedeigenaren
Bent u op zoek naar inspiratie of concrete voorbeelden van IW-projecten? Lees verder op de website van de Retailagenda.
Over Retailagenda
In 2015 startte de Retailagenda op initiatief van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, samen met betrokken organisaties, marktpartijen, provincies en gemeenten. Zij brengen publieke en private partijen bij elkaar en vergroten kennis over gezonde binnensteden en een toekomstbestendige retailsector.
Meer weten?
- Kijk het webinar van 11 mei terug over de impulsaanpak winkelgebieden
- Publicatie Staatscourant: 3e openstelling impulsaanpak winkelgebieden
- Publicatie Staatscourant: 2e openstelling impulsaanpak winkelgebieden
- Kamerbrief: eerste openstelling impulsaanpak winkelgebieden
- Kamerbrief: contouren aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen
- Kamerbrief: flexibiliteit aanpak herstructurering winkelgebieden
- Retailagenda
Heeft u vragen?
Stuur een e-mail naar: iw@rvo.nl.
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat