Impulsaanpak winkelgebieden
Gaat uw gemeente een winkelgebied herstructureren en transformeren in een samenwerkingsverband met private partijen? Als u hierbij financiële ondersteuning wilt, vraag dan de Specifieke uitkering Impulsaanpak winkelgebieden aan.

Over het programma Impulsaanpak winkelgebieden
Met het programma Impulsaanpak winkelgebieden (IW) wil de overheid stimuleren dat gemeenten (delen van) binnenstedelijke winkelgebieden omvormen tot toekomstbestendige gebieden met een stevige sociale en economische basis.
De winkelgebieden moeten, ook op langere termijn, weer aantrekkelijk worden voor zowel bewoners als bezoekers. Deze verandering komt tot stand met een gebiedsgerichte, integrale aanpak, met de inzet van gemeenten en private investeerders.
Het programma bestaat uit ondersteuning voor gemeenten bij het tot stand komen van gebiedsgerichte projecten. De ondersteuning bestaat uit:
- de inzet van experts
- een ondersteunende financiële regeling
- kennisdeling
Budget
Het budget is verdeeld over 4 rondes. In iedere ronde is voor zover nu bekend € 22 miljoen beschikbaar voor gemeenten om winkelgebieden aan te pakken.
Voorwaarden
In vergelijking met de 1e ronde zijn er in de 2e ronde wijzigingen:
- De taxaties mogen nu maximaal één jaar oud zijn.
- Bij het vaststellen van de maximaal aan te vragen bijdrage, tellen nu ook de private realisatiekosten mee (voor het aandeel dat deze private partij heeft in de onrendabele top op totaal projectniveau). Voorbeeld: als de totale onrendabele top van het project € 1 miljoen is en € 200.000 daarvan van een private deelnemer, dan tellen de realisatiekosten van deze private deelnemer voor 1/5 deel mee.
De onrendabele top is het verschil tussen de toekomstige waarde van de objecten in het projectgebied, min de inbrengwaarde of verwervingskosten, plus de realisatiekosten. Een onafhankelijke taxatie stelt de toekomstige waarde en inbrengwaarde vast.
Lees meer op de pagina Voorwaarden.
Wanneer vraagt u Impulsaanpak winkelgebieden aan?
De 1e ronde was in het voorjaar van 2022 en de 2e ronde liep van 14 november tot en met 5 december 2022 12:00 uur.
- maandag 26 juni 2023tot en met 14 juli 20233e ronde
- maandag 8 april 2024tot en met 26 april 20244e ronde
Aanvragen
De 2e ronde sloot op 5 december 2022, 12:00 uur. Aanvragen is pas in de 3e ronde weer mogelijk. De 3e ronde gaat open op 26 juni 2023.
Om uw aanvraag te doen, logt u straks in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig. Heeft u deze nog niet? Vraag dan eerst eHerkenning aan.
Hieronder vindt u een voorbeeld van het aanvraagformulier en een overzicht van de verplichte en optionele bijlagen voor de 2e aanvraagronde.
- Bijlage 1 Indieningsspreadsheet Impulsaanpak winkelgebieden 2e ronde: het ingevulde indieningsspreadsheet (Excel). Maak bij het invullen gebruik van de invulinstructie indieningsspreadsheet (Word). Noem het bestand ‘Bijlage 1 – indieningsspreadsheet’. De bijlage vindt u onderaan deze tekst.
- Invulinstructie indieningsspreadsheet Impulsaanpak winkelgebieden 2e ronde. Dit bestand vindt u onderaan deze tekst.
- Bijlage 2 Toelichting indieningsspreadsheet Impulsaanpak winkelgebieden 2e ronde: de ingevulde toelichting op de begroting (Word). Noem het bestand Bijlage 2 – toelichting begroting’. De bijlage vindt u onderaan deze tekst.
- Bijlage 3 een overzichtskaart van het projectgebied (inclusief toelichting) waaruit de ligging blijkt ten opzichte van het centrale winkelgebied of de binnenstedelijke winkelstra(a)t(en) waarop het project betrekking heeft. Noem het bestand ‘Bijlage 3 – kaart’.
- Bijlage 4 een besluit van college van B&W of een Raadsbesluit waaruit blijkt dat de gemeente een deel van de publieke onrendabele top financiert. Dit deel is na aftrek van een eventuele uitkering impulsaanpak winkelgebieden. Dit onder voorbehoud van toekenning van de specifieke uitkering. Noem het bestand ‘Bijlage 4 – cofinanciering’.
Onderstaande bijlagen zijn alleen verplicht als u bepaalde posten opvoerde in het indieningsspreadsheet.
- Voerde u inbreng- en/of verwervingskosten op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe de onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de huidige marktwaarde is van de verblijfsobjecten in de panden in het projectgebied. Noem het bestand ‘Bijlage 5 – inbreng en verwerving’.
- Voerde u kostprijsverhogende btw op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe een verklaring van een belastingadviseur (of van de Belastingdienst) over de hoogte en de oorsprong van dit opgevoerde bedrag. Noem het bestand ‘Bijlage 15 – btw’.
- Voerde u de marktwaarde van aangepakt vastgoed op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de toekomstige marktwaarde is van de verblijfsobjecten in de panden in het projectgebied. Noem het bestand ‘Bijlage 17 – marktwaarde eindsituatie’.
- Voerde u grondopbrengsten op in het indieningsspreadsheet? Voeg dan toe onafhankelijke taxatierapporten (van maximaal 1 jaar oud op het moment van indienen) die vaststellen wat de marktwaarde is van de te verkopen gronden. Noem het bestand ‘Bijlage 18 – grondopbrengsten”.
Eventuele brondocumenten ter onderbouwing van het in het indieningsspreadsheet opgevoerde bedrag voor:
- het (tijdelijk) leegmaken van het aan te pakken vastgoed. Noem het bestand ‘Bijlage 6 – leeg maken vastgoed’.
- het volledig slopen van vastgoed. Noem het bestand ‘Bijlage 7 – sloopkosten’.
- voor bouwrijp maken. Noem het bestand ‘Bijlage 8 – bouwrijp maken’.
- woonrijp maken. Noem het bestand ‘Bijlage 9 – woonrijp maken’.
- infrastructurele ingrepen. Noem het bestand ‘Bijlage 10 – infrastructuur’.
- verbouw en renovatie. Noem het bestand ‘Bijlage 11 – verbouw kosten’.
- de stichtingskosten van nieuwbouw. Noem het bestand ‘Bijlage 12 – nieuwbouw kosten’.
- plankosten, VTU en onderzoekskosten. Noem het bestand ‘Bijlage 13 – plankosten’.
- subsidie aan private partners. Noem het bestand ‘Bijlage 14 – subsidie privaat’.
- overige kosten. Noem het bestand ‘Bijlage 16 – overige kosten’.
- kostenverhaal. Noem het bestand ‘Bijlage 19 – kostenverhaal’.
- overige Rijksbijdragen voor dit project. Noem het bestand ‘Bijlage 20 – Rijksbijdragen’.
- andere subsidies voor dit project. Noem het bestand ‘Bijlage 21 – overige subsidies’.
- andere aan dit project toe te rekenen opbrengsten. Noem het bestand ‘Bijlage 22 – overige opbrengsten’.
En een eventueel brondocument ter onderbouwing van uw motivatie voor het aanpassen van de standaard 2% indexatie van alle kosten en opbrengsten. Noem het bestand ‘Bijlage 23 – indexatie’.
Na uw aanvraag
Na uw aanvraag ontvangt u een ontvangstbevestiging per e-mail. Als u inlogt op het digitale platform ziet u deze bevestiging ook staan onder ‘Gebeurtenissen’. Uw ingediende aanvraag vindt u terug onder 'Mijn zaken'.
Wijzigen uw gegevens voordat wij een besluit genomen hebben over uw aanvraag? Mail dan de wijzigingen naar: iw@rvo.nl. Na een eventuele toekenning uit de 1e en 2e ronde geeft u wijzigingen door via onderstaande knop 'Aanvraag beheren'.
Beoordeling
Hoe beoordelen wij uw project? Een beoordelingscommissie van onafhankelijke deskundigen beoordeelt de projectaanvragen. Zij kijkt hierbij naar 3 kwaliteitscriteria:
- gebruikswaarde
- belevingswaarde
- toekomstwaarde
Hiermee stelt zij vast in welke mate een project bijdraagt aan de doelstelling van de regeling. Daarnaast beoordeelt zij de projecten op de criteria:
- passendheid
- kosteneffectiviteit
- hardheid (risico’s ten aanzien van de haalbaarheid en fasering van het project)
De commissie kent per criterium een score toe van 0 tot 10 punten. Uw project moet op elk van de criteria minstens een 5,5 scoren om in aanmerking te komen voor de specifieke uitkering Impulsaanpak winkelgebieden.
Voor de kwaliteitscriteria over de bijdrage aan de doelstelling vermenigvuldigt de commissie de score met factor 4. Voor de overige criteria (passendheid, kosteneffectiviteit en hardheid) vermenigvuldigt zij de score met factor 2. De punten per criterium vormen uiteindelijk in totaal de projectscore.
U leest meer over de criteria van de beoordeling in de Toelichting bij de Staatscourantpublicatie bij ‘Artikel 10 (rangschikkingscriteria)’.
De ingediende aanvragen zetten wij op volgorde met deze scores. Wij kennen een uitkering toe op basis van deze volgorde voor zover het gereserveerde budget dit voor deze ronde toelaat.
U mag een afgewezen project nogmaals indienen tijdens een volgende ronde.
Als wij een aanvraag goedkeuren of afwijzen, krijgt u een beslissing via het digitale platform. Deze ontvangt u uiterlijk binnen 13 weken na sluitingsdatum van de ronde. U ontvangt ook een notificatie per e-mail zodra het besluit op uw aanvraag bekend is. Wilt u de beslissing van de minister inzien? Ga dan onder ‘Gebeurtenissen’ naar ‘Besluit op Aanvraag’.
Uitbetalen
Binnen 2 weken na toekenning ontvangt u een voorschot van 25%. De 75% delen wij door het aantal kwartalen van de looptijd van het project. U krijgt dan per kwartaal als voorschot het deel uitbetaald. De vaststelling en eindafrekening volgt na de laatste SiSa-(eind)verantwoording.
Verantwoording
De jaarlijkse verantwoording gebeurt via de SiSa-systematiek (single information, single audit). De SiSa-coördinator van uw gemeente kan u meer vertellen.
Daarnaast levert u jaarlijks voor 1 maart een meer inhoudelijk voortgangsverslag in via de knop Aanvraag beheren. U leest meer over dit verslag en de SiSa-indicatoren in de brief met uw beschikking.
Meer informatie over SiSa van de Rijksoverheid.
U logt in met eHerkenning. U heeft minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig.
Online event
Op 9 november 2022 vond ons online event over Impulsaanpak winkelgebieden plaats. Tijdens dit event bespraken we:
- de projecten van de 11 gemeenten die een financiële bijdragen ontvingen uit de 1e ronde
- wat we van de 1e ronde leerden
- de regeling, de voorwaarden en andere nuttige zaken waar u op moet letten als u aanvraagt
Bekijk het webinar terug via Youtube.
De meest gestelde vragen uit het event en onze antwoorden, vindt u in het onderstaande document. We hopen u hiermee op weg te helpen.
Impulskamers winkelgebieden
Tijdens de Impulskamers winkelgebieden kunt u sparren met experts. Voor elke openstelling organiseren wij Impulskamers.
- maandag 29 mei 2023tot en met 9 juni 20233e ronde
- maandag 11 maart 2024tot en met 22 maart 20244e ronde
Achtergrond Retailagenda
De Retailagenda startte in 2015 op initiatief van het ministerie van EZK, samen met betrokken organisaties en marktpartijen en provincies en gemeenten. Zij streven met elkaar naar een gezonde en toekomstbestendige retailsector en binnensteden. De Retailagenda brengt de Rijksoverheid, gemeenten, provincies, retailers, vastgoed en kennisinstellingen samen. En zorgt dat kennis wordt vergroot en gedeeld.
Resultaten rondes 2022
Tijdens de 2 rondes in 2022 vroegen 29 gemeenten financiële ondersteuning aan voor de verbetering van hun winkelgebied. Lees meer over de resultaten met een omschrijving van alle projecten op Resultaten 2022 Impulsaanpak winkelgebieden.
Meer weten?
- Publicatie Staatscourant: Regeling specifieke uitkering impulsaanpak winkelgebieden
- Publicatie Staatscourant: wijziging van de Regeling specifieke uitkering
impulsaanpak winkelgebieden in verband met de tweede openstelling - Retailagenda
- Kamerbrief: eerste openstelling impulsaanpak winkelgebieden
- Kamerbrief: contouren aanpak herstructurering winkelgebieden in binnensteden en kernen
- Kamerbrief: flexibiliteit aanpak herstructurering winkelgebieden
Vragen over Impulsaanpak winkelgebieden?
Stuur een mail naar iw@rvo.nl
- Ministerie van Economische Zaken en Klimaat