Innovatiekrediet: Aanvraagproces
Wilt u Innovatiekrediet aanvragen voor de ontwikkeling van een veelbelovende en uitdagende innovatie met een uitstekend marktperspectief? Lees meer over het aanvraagproces.
Uw aanvraag voorbereiden
Bereid u goed voor op het aanvragen voor een Innovatiekrediet:
- Volg een online vragenuur en bekijk ons informatieve webinar
- Lees de veelgestelde vragen en doe de Quick Scan
- Bekijk onze handreiking voor het schrijven van uw business-, project- en financieel plan
- Bekijk de voorwaarden en welke bijlagen u nodig heeft voor uw aanvraag
Innovatiekrediet Quick Scan
Met de Quick Scan legt u uw plan of projectidee aan ons voor en krijgt u vrijblijvend advies. U zit dus niet vast aan verdere verplichtingen. Na het invullen neemt een financieringsadviseur binnen 4 werkdagen contact met u op. U gaat dan in gesprek over uw project en bespreekt de mogelijke vervolgstappen.
Aanvragen
U kunt Innovatiekrediet heel 2025 aanvragen. Het is belangrijk dat u de aanvraag voor het Innovatiekrediet compleet indient. Wij behandelen de aanvragen namelijk op volgorde van binnenkomst van complete aanvragen. Een intermediair kan u helpen bij het schrijven van uw aanvraag. U kunt uw aanvraag niet door een intermediair laten indienen.
U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 2+ met machtiging RVO-diensten op niveau eH2+ nodig.
Het Innovatiekrediet is voor een project, dus het is mogelijk om voor meerdere projecten binnen uw bedrijf een innovatiekrediet aan te vragen.
Tijdslijn aanvraagproces Innovatiekrediet
De tijdslijn van het aanvraagproces ziet er als volgt uit:
- U dient een complete aanvraag in;
- Na 2 tot 3 weken heeft u een intake met Innovatiekredietadviseurs;
- In de 4 weken die daarop volgen zorgt u zo nodig voor een inhoudelijke verdieping van de plannen;
- Deze verdieping levert u na ongeveer 4 weken in ter analyse;
- Ongeveer 2 weken nadat u de verdieping heeft ingeleverd, is er een managementoverleg bij uw onderneming ter afronding van uw aanvraag;
- 2 tot 3 weken na het managementoverleg is er een overleg tussen de Innovatiekredietadviseurs en de adviescommissie;
- Ongeveer 1 week na dit overleg ontvangt u een besluit.
Van aanvraag tot besluit
Stap 1: Complete aanvraag indienen
Nadat u een aanvraag heeft ingediend, bekijken de adviseurs of uw aanvraag compleet is. Is dat het geval? Dan analyseren de adviseurs de aangeleverde stukken. Ook plannen zij een intake in. Meestal vindt de intake 2 of 3 weken plaats na het indienen van een complete aanvraag. Dit hangt samen met de beschikbaarheid van alle betrokkenen.
Stap 2: Intake en verdieping
Tijdens het intakegesprek stellen de adviseurs verdiepende vragen. Deze vragen kunnen ertoe leiden dat u extra informatie moet aanleveren. Of dat u de vragen moet verwerken in de aangeleverde stukken (zoals het financieel-, business- of projectplan). Meestal duurt het aanleveren van de verdieping 4 weken.
Stap 3: Managementoverleg
Nadat de adviseurs de eventuele verdieping hebben ontvangen, plannen zij een managementoverleg in bij uw onderneming. Tijdens dit overleg krijgen de adviseurs een beter beeld van het management en de onderneming. Ook is er de mogelijkheid om nog vragen stellen over uw aanvraag. Meestal vindt het managementoverleg 2 tot 3 weken na het aanleveren van de verdieping plaats. Alle betrokkenen (zoals de adviseurs, uw management en overige betrokkenen bij de aanvraag) kunnen dan bij het overleg aanwezig zijn.
Stap 4: Overleg tussen adviseurs en adviescommissie
Na het managementoverleg schrijven de adviseurs een advies aan de programmacoördinator die over het besluit op de aanvraag gaat (de 'gemandateerde'). Daarna delen zij uw aanvraag en hun advies met de adviescommissie. De adviseurs leggen hun advies verder uit tijdens de adviescommissievergadering. Hierna geeft ook de adviescommissie haar advies aan de programmacoördinator.
De adviescommissievergadering vindt veelal elke eerste maandag van de maand plaats. Meestal zitten er 2 tot 3 weken tussen het managementoverleg en de adviescommissievergadering.
Stap 5: Besluit
De programmacoördinator neemt een besluit aan de hand van uw aanvraag, het advies van de adviseurs en het advies van de adviescommissie. Dit besluit is positief, positief onder voorwaarden of negatief. Meestal volgt het besluit een week na de adviescommissievergadering.
Onderneem maatschappelijk verantwoord
Bij uw Innovatiekrediet-aanvraag is het belangrijk om aandacht te besteden aan de maatschappelijke impact van uw innovatie. Denkt u bij de productie en diensten van uw bedrijf aan de consequenties voor mens, milieu en maatschappij? Dan bent u bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
Beschrijf uw MVO-kansen en risico's
Bij de MVO-kansen en positieve effecten en MVO-risico's gaat het om de impact op mens, dier, milieu en maatschappij. Daarbij kunt u denken aan onderwerpen als gezondheid, klimaatverandering, watergebruik en arbeidsomstandigheden. Gaat u subsidie voor de innovatie van uw bedrijf aanvragen? Verwerk deze kansen en risico's in uw aanvraag:
- Leg uit welke MVO-kansen en positieve effecten u ziet met betrekking tot uw bedrijf/innovatie.
- Licht toe wat de belangrijkste MVO-risico's zijn met betrekking tot uw bedrijf/innovatie/toekomstige productieketen en wat u doet om deze risico's te kleiner te maken. Noem er minimaal 2.
Klinische projecten en verantwoord licentiëren
Bij klinische projecten willen we ook graag weten hoe u rekening houdt met de principes voor Maatschappelijk Verantwoord Licentiëren zoals die zijn opgesteld door de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra.
Wij moedigen alle organisaties aan maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Meer weten? Bezoek onze MVO-pagina of neem contact op met onze adviseurs.
Adviescommissie Innovatiekrediet
- Opleiding: Environmental sciences (Msc), Wageningen University and Research
- Werkervaring: onder meer de ingenieursbureaus Deerns (CEO) en Arcadis (directeur); McKinsey & Company (consultant); verschillende innovatieve ondernemingen in IT, life sciences, milieu-/gebouwtechnologie (investeerder, toezichthouder)
- Opleiding: Department of Pharmacy, University Utrecht
- Werkervaring: onder meer Erasmus MC (Hospitalpharmacist/Clinical Pharmacologist), Pharma Rhei (Director) en Maastricht UMC+ (Hospitalpharmacist/Clinical Pharmacologist)Y. (Ymke) de Jong
- Opleiding: Biomedical Engineering (Msc), Technische Universiteit Eindhoven
- Werkervaring: onder meer Philips (Data & AI Strategy Program Manager en Clinical Data Scientist), Achmea (Medior Data Scientist) en BPSolutions (Data Science Consultant)
- Opleiding: Biomedical Engineering (Msc), Technische Universiteit Delft
- Werkervaring: onder meer Cepheid - a Danaher company (Danaher Business system Leader EMEA), Philips Healthcare (Business Transformation Leader), AkzoNobel (Operational Excellence Consultant)
Zie ook
- Kijk voor meer informatie op de pagina van Innovatiekrediet
- Ministerie van Economische Zaken