Jaarcijfers MIA\Vamil 2020
Ook in 2020 bleven ondernemers investeren in milieuvriendelijke technieken. Dat zien we terug in dit jaarverslag. Het geeft een beeld van de milieuvriendelijke technieken waarin zij investeerden, hoeveel zij investeerden en wat dit betekent voor de realisatie van verschillende beleidsdoelen.
In 2020 is het investeringsklimaat erg veranderd door de coronacrisis. Dit heeft waarschijnlijk ook invloed gehad op de milieu-investeringen die onder de MIA en Vamil gemeld zijn.
Milieu-investeringen blijven voor de toekomst belangrijk. De MIA en Vamil bieden belastingvoordeel op investeringen in vernieuwende milieutechnieken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil met deze fiscale regelingen impulsen blijven geven aan milieu-investeringen en duurzame economische groei. Dit is belangrijk voor het behalen van de doelstellingen van 2030.
Onderstaande afbeeldingen geven de jaarcijfers weer. Daaronder lichten we deze toe. Bij elk thema zijn ook de jaarcijfers per code (Milieulijst) opgenomen.
Er is in 2020 een minder groot investeringsbedrag gemeld dan in 2019. Daarnaast gaat het over het algemeen om kleinere investeringen, dan in 2019. En ziet het ernaar uit dat ondernemers betere tijden afwachten. Hierdoor wordt het budget voor de MIA\Vamil lang niet helemaal uitgeput.
Met name bij bedrijven met meer dan 100 medewerkers valt op dat het totaal gemelde investeringsbedrag een stuk lager uitvalt, terwijl het aantal meldingen nauwelijks is gedaald. Dit bevestigt het algemene beeld dat het in 2020 over 'kleinere' investeringen gaat dan in 2019. Hierdoor werd het MIA\Vamil-budget lang niet helemaal uitgeput. Het totaalbedrag dat ondernemers naar verwachting via belastingvoordeel ontvingen (het netto fiscaal voordeel) kwam uit op € 90 miljoen, eterwijl er € 149 miljoen beschikbaar was.
Meer geïnvesteerd in de circulaire economie
Circulair produceren en CO2-verlaging krijgen bij ondernemers steeds meer aandacht. Dit verklaart mogelijk de stijging van het totaal gemelde investeringsbedrag binnen het beleidsthema circulaire economie (CE). Dit waren bijvoorbeeld investeringen in apparatuur voor recycling en besparing van grondstoffen. Ondanks dat valt het totale netto fiscaal voordeel voor CE-investeringen lager uit, omdat er vergeleken met 2019 meer geïnvesteerd is in bedrijfsmiddelen met een lager voordeel op de Milieulijst.
Mobiliteit en duurzame landbouw blijven belangrijke steunpilaren
Het grootste deel van het MIA\Vamil-budget ging naar investeringen in voedselvoorziening/landbouwproductie en duurzame mobiliteit. Mobiliteit heeft hierin wel een kleiner aandeel dan in 2019. Dit komt omdat het MIA-voordeel voor elektrische personenauto’s in 2020 is verlaagd van 27% naar 13,5%. En er zijn ongeveer 6.000 aanvragen minder ingediend voor e-auto’s dan in 2019. Dit is te verklaren door de daling in autoverkopen in 2020.
Meer meldingen in de gebouwde omgeving
Binnen de gebouwde omgeving valt op dat er aanzienlijk meer investeringen zijn gemeld ten opzichte van 2019 en dat het totale netto fiscaal voordeel hiervoor juist achterblijft. Een verklaring hiervoor is dat er meer gemeld is onder technieken met kleinere investeringsbedragen en een lager voordeel. Daarnaast zijn er minder grote bedragen gemeld vanwege aangescherpte eisen voor duurzaam bouwen.
- We spreken over 'meldingen' en 'gemelde investeringsbedragen' over 2020. Het gaat dan om investeringen die zijn gedaan in de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020. De meldingen zijn gedaan in de periode 1 januari 2020 tot en met 31 maart 2021.
- Het aantal meldingen/aanvragen hoeft niet gelijk te zijn aan het aantal bedrijfsmiddelen. Ondernemers mogen per melding meerdere bedrijfsmiddelen tegelijk melden, als deze onder dezelfde bedrijfsmiddelcode vallen. Ook mogen ondernemers één bedrijfsmiddel opsplitsen over meerdere meldingen. Zo kan het voorkomen dat het bij 1 melding van een elektrisch aangedreven voertuig, gaat om 10 of meer voertuigen. En dat de aanvraag voor 1 duurzaam gebouw in 10 verschillende meldingen gebeurt. Daarom is het aantal ondernemers/intermediairs dat een aanvraag deed, ook een stuk lager dan het totaal aantal aanvragen.
- Incorrecte meldingen (te laat, dubbel of op eigen initiatief ingetrokken door de ondernemer) zijn niet meegenomen in het aantal meldingen, de gemelde investeringsbedragen en het berekend netto fiscaal voordeel.
-
Het ‘netto fiscaal voordeel’ is een schatting van het uiteindelijke bedrag dat door de staat aan belastingvoordeel wordt gegeven. En hoeveel er dus van het beschikbare MIA\Vamil-budget is uitgeput.
Het berekend netto fiscaal voordeel is tot stand gekomen door:
- voor MIA te rekenen met een gemiddeld marginaal belastingtarief van 25%;
- voor Vamil te rekenen met een geschat gemiddeld voordeel van 3% van het gemelde investeringsbedrag*;
- een correctiepercentage te hanteren van 31% voor de Vamil en 40% voor de MIA, omdat gemelde investeringsbedragen op advies van ons of op initiatief van de Belastingdienst gecorrigeerd of afgewezen worden**.* Er is een aantal factoren van invloed op het fiscaal voordeel dat met de Vamil kan worden behaald: de winst die de ondernemer de komende jaren maakt, het belastingtarief, de rentestand en de afschrijvingstermijn. Daarom is van een geschat gemiddeld voordeel uitgegaan.
** Het percentage van de MIA ligt hoger, omdat bij een aantal codes waarvoor alleen MIA geldt vaker meer dan het maximale bedrag dat in aanmerking komt voor fiscaal voordeel wordt gemeld. Daarnaast weten we dat 5% van de toegekende MIA\Vamil-bedragen door ondernemers niet geëffectueerd wordt (bron: Belastingdienst). Dit percentage is hierin ook meegenomen.
- Bij het gemelde investeringsbedrag en het berekend netto fiscaal voordeel per code is geen onderscheid gemaakt tussen de MIA en de Vamil. Er is gekozen voor een totaalbeeld, omdat anders het overzicht verloren gaat. En er geen aansluiting meer is op het berekend netto fiscaal voordeel per milieubeleidsthema.
- De 'top 5-codes' in de cirkeldiagrammen zijn gemaakt op basis van een sortering van het berekend netto fiscaal voordeel. Onder 'overig' vallen alle andere codes uit het thema.
- De budgetverdeling onder 'Thema-overstijgende milieu-innovatie' is niet verder uitgelicht. Het gaat hier maar om één code waaronder gemeld is.
- Bij de getoonde jaarcijfers is soms sprake van afrondingsverschillen. Hierdoor kunnen de totalen iets afwijken.
- Soms heeft een code de status gewijzigd. Dan is deze code ten opzichte van het jaar ervoor, inhoudelijk aangepast. Of de tariefletter is veranderd, waardoor de voordeelpercentages zijn gewijzigd.
Jaarcijfers 2020 in vogelvlucht
Budgetrealisatie
Aanvragen en investeringsbedragen
Budgetverdeling over thema's
Budgetverdeling binnen thema Circulaire economie
Budgetverdeling binnen thema Grondstoffen- en watergebruik
Budgetverdeling binnen thema Voedselvoorziening en landbouwproductie
Budgetverdeling binnen thema Mobiliteit
Budgetverdeling binnen thema Klimaat en Lucht
Budgetverdeling binnen thema Ruimtegebruik
Budgetverdeling binnen thema Gebouwde omgeving
- Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat