Tijdelijk gesloten voor aanvragen

Subsidieregeling praktijkleren: Aanvragen

Gepubliceerd op:
14 april 2022
Laatst gecontroleerd op:
22 februari 2024

Uw aanvraag voor de Subsidieregeling praktijkleren dient u in via ons elektronisch loket. Lees meer over het aanvraagproces zodat u goed voorbereid uw subsidieaanvraag indient.

Het nieuwe aanvraagformulier: hoe werkt het?

Vanaf 2024 dient u uw subsidieaanvraag in via ons nieuwe aanvraagportaal. Hiermee vereenvoudigen wij het aanvraagproces. Daarnaast worden sommige gegevens automatisch ingelezen. Wij begrijpen dat u misschien moet wennen aan het nieuwe aanvraagformulier en aanvraagproces. Begin daarom op tijd met het voorbereiden van uw aanvraag. Wij leggen u kort uit hoe het nieuwe aanvraagproces werkt.

Het aanvraagproces bestaat uit de volgende 5 stappen:

Andere belangrijke wijzigingen in het aanvraagformulier en het aanvraagproces

  • U kunt meerdere onderwijscategorieën in één aanvraag opnemen.
  • Het aanvraagformulier kan meldingen tonen als gegevens in uw aanvraag niet overeenkomen met de bij ons bekende gegevens.
  • Laat u uw aanvraag indienen door een intermediair? Of bent u intermediair en wilt u een aanvraag namens uw klant(en) indienen? Dan is vanaf 2024 een ketenmachtiging nodig. Regel dit op tijd. Meer informatie over ketenmachtiging leest u hieronder.
  • Het proces van aanvragen, beoordelen en controles is volledig digitaal. Wij versturen geen papieren post meer op.

Uw aanvraag: voorbereiding en tips

Wij raden u aan vanaf de maand april te beginnen met het voorbereiden van uw aanvraag. Gebruik daarbij onze volgende tips:

  1. Zorg op tijd voor eHerkenning niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 (en ketenmachtiging als u de aanvraag als intermediair indient)
  2. Bekijk wat wel/niet voor subsidie in aanmerking komt
  3. Zorg dat uw administratie op orde is
  4. Bepaal de juiste begin- en einddatum van begeleiding (bij onderwijscategorie mbo hoeft u dit niet te doen, tenzij u een student handmatig opvoert)
  5. Bepaal het aantal weken begeleiding binnen de aanvraagperiode
  6. Gebruik het xlsx-format bij veel studenten
  7. Dien uw aanvraag op tijd in
  8. Controleer of u een ontvangstbevestiging heeft ontvangen
  9. Bereid u voor op volgend jaar

Lees de uitgebreide toelichting op deze tips zodat u goed bent voorbereid op het indienen van uw aanvraag.

Aanvragen

U vraagt de subsidie aan het eind van een school- of studiejaar aan, na afloop van de begeleiding. U kunt namelijk alleen achteraf vaststellen in welke weken u daadwerkelijk een student of leerling heeft begeleid.

U logt in met eHerkenning. Voor uw aanvraag heeft u minimaal niveau 3 met machtiging RVO-diensten op niveau eH3 nodig. eHerkenning is een persoonlijk inlogmiddel voor bedrijven en organisaties. Hiermee doet u veilig online zaken met de overheid.

Intermediairs en tussenpersonen hebben een ketenmachtiging nodig als zij voor andere bedrijven en organisaties een aanvraag willen indienen. In de alinea Aanvraag indienen voor een ander bedrijf vindt u meer informatie over ketenmachtiging.

Meerdere studenten

Wilt u aanvragen voor meerdere studenten? Dan kunt u ter voorbereiding alvast de xlsx-formats invullen. U vindt de juiste formats tijdens de openstellingsperiode van de regeling op deze pagina.

Let op: de xlsx-bestanden hebben mogelijk een andere indeling dan de bestanden die wij voorgaande jaren aanboden. 

Meerdere studenten onderwijscategorie mbo

Binnen de onderwijscategorie mbo hoeft u per student alleen de bsn-nummers en het aantal weken begeleiding te noteren in het xlsx-bestand. De overige gegevens worden op basis van de bij ons bekende gegevens aangevuld. Het aanvraagproces wordt hiermee eenvoudiger. U kunt na het uploaden van het bestand wel meldingen op de door u ingevoerde gegevens krijgen. Bijvoorbeeld als er voor een student geen BPV periode (beroepspraktijkvorming) bekend is bij uw leerbedrijf of als het aantal weken begeleiding niet binnen de geregistreerde BPV periode past. Wij raden u aan deze meldingen goed te controleren en de aanvraag zo nodig aan te passen. U kunt de aangevulde gegevens wel handmatig wijzigen.

Hulp bij uw aanvraag of intermediair inschakelen?

U vraagt de subsidie eenvoudig zelf aan. Heeft u toch een vraag? Lees dan onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op. U kunt er ook voor kiezen een intermediair in te schakelen om uw aanvraag in te dienen en de verdere correspondentie te voeren. U moet uw intermediair dan wel voorzien van de noodzakelijke gegevens voor uw aanvraag.

Als u een intermediair inschakelt, dan moet deze wel ketenmachtiging aanvragen. U moet uw intermediair daarvoor toestemming geven. Doe dit op tijd, want het kan enkele weken duren voordat dit geregeld is.

Aanvraag indienen voor ander bedrijf

Bent u een intermediair of tussenpersoon en vraagt u subsidie aan voor een ander bedrijf?

  • Log in per bedrijf met eHerkenning niveau 3 en een ketenmachtiging 'RVO-diensten op niveau 3' of 'Alle diensten op niveau 3'. Bij een juist gebruik van ketenmachtiging ziet u rechtsboven in uw scherm 'Handelend namens [Bedrijfsnaam]' staan.
  • Lukt het niet om namens een ander bedrijf in te loggen? Log dan in op de website van uw eHerkenningsleverancier en controleer hier het niveau van uw eHerkenningsmiddel. Kijk ook voor welke bedrijven en periode u bent gemachtigd.
  • Als intermediair vraagt u de ketenmachtiging op tijd aan. Houd hierbij rekening met een levertijd van een aantal weken.

Meer weten?

Voor vragen over praktijkleren kiest u in ons telefonisch keuzemenu voor Innovatief ondernemen.

In opdracht van:
  • Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Bent u tevreden over deze pagina?