Veelgestelde vragen: bezwaar en terugbetalen
Lees het antwoord op veelgestelde vragen van ondernemers over bezwaar en terugbetalen.
U kunt binnen 6 weken na ontvangst in bezwaar gaan tegen de TVL-beslissing. Dat kan bij een afwijzing of wanneer u vindt dat u te weinig subsidie heeft ontvangen. In het subsidiebesluit en op de pagina Bezwaar maken staat hoe u bezwaar maakt.
Vraagt u TVL niet voor de sluitingsdatum aan of gaat u niet in bezwaar binnen de termijn? Dan kunnen wij uw verzoek niet meer in behandeling nemen.
Als u uw bezwaar tegen de TVL-beslissing digitaal indient, ontvangt u daarvan binnen 3 weken een ontvangstbewijs. Bij het indienen per post ontvangt u dit niet. Aangetekend verzenden is een mogelijkheid.
Dien een 'nieuw' bezwaar in en geef aan dat het gaat om een aanvulling/correctie op het vorige bezwaar. Verwijs hierbij naar het kenmerk van het vorige bezwaar.
Dat kan helaas niet.
Wij streven ernaar om uiterlijk na 12 weken na het verlopen van de bezwaartermijn onze beslissing te versturen of contact met u op te nemen.
Nee. Wij hebben dit voor TVL Q2 aangepast in het systeem en u hoeft niet opnieuw in bezwaar. Is toch de verkeerde SBI-code te zien in het aanvraagformulier? Of u heeft andere twijfels of vragen? Neem dan contact met ons op.
Het kan ongeveer 2 weken duren voordat een SBI-code naar aanleiding van een goedgekeurd bezwaar zichtbaar is in het aanvraagformulier. Heeft u korter dan 3 weken geleden het besluit op bezwaar ontvangen? Heb dan nog even geduld en dien de aanvraag later in.
Heeft u meer dan 3 weken geleden het besluit op bezwaar ontvangen en kunt u de nieuwe SBI-code nog niet gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wat we van u nodig hebben, is de oude SBI-code, de nieuwe SBI-code en het referentienummer van de aanvraag waar het bezwaar op is goedgekeurd.
Let op: laat niet de deadline voor aanvragen verstrijken. Ziet u nog niet de juiste SBI-code staan, maar dreigt de deadline te verlopen? Dien dan wel alvast een aanvraag in.
U kunt de vaststelling wel gewoon indienen. Bij de beoordeling van de vaststelling nemen wij het eerder goedgekeurde bezwaar mee. Mocht dit toch niet het geval zijn in de vaststellingsbeschikking, dien dan bezwaar in.
Ja, u moet nog een keer bezwaar maken.
Ja, u moet nog een keer bezwaar maken.
Bent u het niet eens met onze beslissing op uw bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan. Dit doet u bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).
Nee. Wij rekenen geen rente over het bedrag dat u moet terugbetalen. Dat geldt ook bij een betalingsregeling. Lees meer op TVL terugbetalen.
Na afloop van de subsidieperiode vragen wij u per e-mail naar uw werkelijke omzet. Hiermee berekenen wij uw definitieve subsidie. Dit noemen we de vaststelling. Is uw omzetverlies lager gebleken dan vooraf ingeschat? Dan moet u mogelijk (een deel van) het voorschot van de TVL terugbetalen. Moet u (een deel) TVL terugbetalen? Dan gaan we dit bedrag terugvorderen. Gaat het om een bedrag van € 500 of minder? Dan schelden we dat kwijt.
Kunt u dit niet in één keer terugbetalen? Dan is het mogelijk een betalingsregeling aan te vragen die aansluit op uw persoonlijke situatie. Bekijk alle betalingsmogelijkheden.
Wij incasseren niet bij een betalingsregeling. U moet de bedragen zelf overmaken onder vermelding van het betalingskenmerk dat u vindt in uw vaststellingsbrief.
De afgesproken termijnbedragen maakt u over naar:
Rekeningnummer: NL29INGB0705001318
Ten name van: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Let op: vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden bij uw overschrijving.