Veelgestelde vragen: bezwaar en terugbetalen
Lees het antwoord op veelgestelde vragen van ondernemers over bezwaar en terugbetalen.
U kon binnen 6 weken na ontvangst in bezwaar gaan tegen de TVL-beslissing. Dat kon bij een afwijzing of wanneer u vond dat u te weinig subsidie had ontvangen. In het subsidiebesluit en op de pagina Bezwaar maken stond hoe u bezwaar maakte.
Vroeg u de TVL niet voor de sluitingsdatum aan of ging u niet in bezwaar binnen de termijn? Dan konden wij uw verzoek niet meer in behandeling nemen.
Als u uw bezwaar tegen de TVL-beslissing digitaal indiende, ontving u daarvan binnen 3 weken een ontvangstbewijs. Bij het indienen per post ontving u dit niet. Aangetekend verzenden was een mogelijkheid.
U kon een 'nieuw' bezwaar indienen en liet weten dat het ging om een aanvulling/correctie op het vorige bezwaar. U moest hierbij verwijzen naar het kenmerk van het vorige bezwaar.
Dat kon helaas niet.
Wij streefden ernaar om uiterlijk na 12 weken na het verlopen van de bezwaartermijn onze beslissing te versturen of contact met u op te nemen.
Nee. Wij hadden dit voor de TVL Q2 aangepast in het systeem en u hoefde niet opnieuw in bezwaar. Was toch de verkeerde SBI-code te zien in het aanvraagformulier? Of u had andere twijfels of vragen? Dan kon u contact met ons opnemen.
Het kon ongeveer 2 weken duren voordat een SBI-code naar aanleiding van een goedgekeurd bezwaar zichtbaar was in het aanvraagformulier. Had u korter dan 3 weken geleden het besluit op bezwaar ontvangen? Dan kon u beter nog even geduld hebben en de aanvraag later opnieuw indienen.
Had u meer dan 3 weken geleden het besluit op bezwaar ontvangen en kon u de nieuwe SBI-code nog niet gebruiken? Dan kon u contact met ons opnemen. Wat we van u nodig hadden, was de oude SBI-code, de nieuwe SBI-code en het referentienummer van de aanvraag waar het bezwaar op was goedgekeurd.
Let op: u moest de deadline voor aanvragen niet laten verstrijken. Zag u nog niet de juiste SBI-code staan, maar dreigde de deadline te verlopen? Dan diende u wel alvast een aanvraag in.
U kon de vaststelling wel gewoon indienen. Bij de beoordeling van de vaststelling namen wij het eerder goedgekeurde bezwaar mee. Mocht dit toen toch niet het geval zijn geweest in de vaststellingsbeschikking, dan kon u bezwaar indienen.
Ja, u moest nog een keer bezwaar maken.
Ja, u moest nog een keer bezwaar maken.
Was u het niet eens met onze beslissing op uw bezwaar? Dan kon u in beroep gaan. Dit deed u bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).
Nee. Wij rekenen geen rente over het bedrag dat u moet terugbetalen. Dat geldt ook bij een betalingsregeling. Lees meer op TVL terugbetalen.
Na afloop van de subsidieperiode vroegen wij u per e-mail naar uw werkelijke omzet. Hiermee berekenden wij uw definitieve subsidie. Dit noemen we de vaststelling. Was uw omzetverlies lager gebleken dan vooraf ingeschat? Dan moest u mogelijk (een deel van) het voorschot van de TVL terugbetalen. Moest u (een deel) TVL terugbetalen? Dan vorderden we dit bedrag terug. Ging het om een bedrag van € 500 of minder? Dan scholden we dat kwijt.
Kon u dit niet in één keer terugbetalen? Dan was het mogelijk een betalingsregeling aan te vragen die aansluit op uw persoonlijke situatie. Bekijk alle betalingsmogelijkheden.
Wij incasseren niet bij een betalingsregeling. U moet de bedragen zelf overmaken onder vermelding van het betalingskenmerk dat u vindt in uw vaststellingsbrief.
De afgesproken termijnbedragen maakt u over naar:
Rekeningnummer: NL29INGB0705001318
Ten name van: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Let op: vergeet niet het betalingskenmerk te vermelden bij uw overschrijving.