Reageren op Woo-verzoek als belanghebbende
Door de Wet open overheid (Woo) kan iedereen ons vragen om informatie uit overheidsdocumenten of -systemen openbaar te maken. Gaat het om gegevens over u, uw bedrijf of uw organisatie? Dan zien wij u als belanghebbende bij het Woo-verzoek. Maar wat betekent dit dan voor u?
Wij informeren u als belanghebbende
Vraagt iemand met een Woo-verzoek om gegevens over u, uw bedrijf of uw organisatie? U krijgt hierover dan bericht van ons. U bent dan als (derde-)belanghebbende betrokken bij dit Woo-verzoek. Wordt gevraagd om informatie over een groot aantal belanghebbenden? Dan sturen wij mogelijk geen brief, maar plaatsen we een bericht op onze website en in de Staatscourant.
Wij kunnen ons voorstellen dat u schrikt, als iemand vraagt om informatie over u of uw bedrijf. Om welke gegevens gaat het? Wie wil dat weten? En waarom? Hoewel wij zulke vragen goed begrijpen, kunnen wij daarop niet altijd een antwoord geven. Volgens de Woo hoeft degene die om de informatie vraagt (verzoeker) niet aan te geven waarom. Alleen met toestemming van de verzoeker mogen we de naam en de reden van het verzoek bekendmaken.
Er zijn gegevens die wij niet openbaar mogen maken. Zo verbergen wij persoonsgegevens, voordat wij een document openbaar maken. Net als gevoelige informatie over personen. Maar in sommige gevallen moeten wij die informatie toch openbaar maken. Vaak gaat het dan om informatie over bedrijven of om milieu-informatie.
Wat niet openbaar mag worden
Er zijn wettelijke redenen waarom wij informatie niet openbaar mogen en hoeven te maken. Dit zijn de uitzonderingsgronden. Wij mogen informatie niet openbaar maken als:
- dit de Staat of de Kroon in gevaar brengt;
- het gaat om vertrouwelijke gegevens, zoals bepaalde bedrijfs- of persoonsgegevens. Hierop maken we een uitzondering bij openbaarmaking van milieugegevens. Die moeten we meestal wél openbaar maken. Zoals bij informatie over uitstoot van stoffen in het milieu.
Onderstaande redenen vinden wij soms belangrijker dan het openbaar maken van informatie. Als dat zo is, maken wij deze niet openbaar:
- betrekkingen van Nederland met internationale organisaties of andere landen
- opsporing en vervolging van strafbare feiten
- inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen
- persoonlijke levenssfeer
- veiligheid van personen en bedrijven en het voorkomen van sabotage
- goed functioneren van de Staat of bestuursorganen
Ook hoeven wij informatie soms niet openbaar te maken als het gaat om:
- persoonlijke meningen en standpunten van ambtenaren;
- persoonlijke standpunten over het nemen van bestuurlijke beslissingen, die het overleg hierover in gevaar brengen.
Alle uitzonderingsgronden van de Woo vindt u op Overheid.nl.
Reageren met een zienswijze
Vindt u dat de informatie niet openbaar moet worden? U kunt dan reageren met een zienswijze. Dit betekent dat u aangeeft waarom u denkt dat wij bepaalde gegevens niet openbaar mogen maken. Geef hierbij aan om welke uitzonderingsgrond(en) het gaat. Wij nemen uw zienswijze mee als wij een besluit nemen op het Woo-verzoek. Verstuurt u een zienswijze? Dan betekent het niet altijd dat informatie niet openbaar wordt. Dit hangt af van:
- de informatie waar het verzoek over gaat;
- de wet;
- uw reactie (zienswijze).
Hoe u uw zienswijze indient en wat er daarna gebeurt, leggen we uit in de infographic hieronder.
Krijgt u bericht van ons dat iemand gegevens over u, uw bedrijf of organisatie heeft opgevraagd? Dan geven wij aan om welke gegevens het gaat, of sturen u de gevraagde documenten. U kunt dan zien waar het verzoek over gaat. U heeft dan een direct belang bij het wel of niet openbaar maken van de opgevraagde informatie. Dat betekent dat u belanghebbende bent bij een Woo-verzoek en mag reageren op het Woo-verzoek. Dit doet u met een zienswijze. Soms gaat een verzoek over meer dan één belanghebbende. Bijvoorbeeld als het verzoek gaat over alle bedrijven in een sector.
Geef in uw zienswijze aan waarom de informatie volgens u niet openbaar mag worden. Leg bijvoorbeeld uit wat de openbaarmaking voor u betekent. Verzamel hierbij alle gegevens die uw zienswijze ondersteunen. Daarbij kunt u de uitzonderingsgronden van de Wet open overheid gebruiken. Wij bepalen hiermee onder meer of uw zienswijze invloed heeft op ons besluit.
Vindt u het lastig om een zienswijze te versturen? Dan kunt u iemand vragen om dat voor u te doen. De tijd die u heeft om een zienswijze te versturen is 2 weken. Houdt hier rekening mee als u iemand hiervoor vraagt.
Zienswijze digitaal versturen
U verstuurt uw zienswijze voor de datum die in ons bericht staat. Dit doet u met een digitaal formulier via een van de linkjes hieronder. Het digitale formulier werkt snel en gemakkelijk.
Zienswijze indienen via de post of e-mail
Wilt u toch op een andere manier uw zienswijze versturen? Dan kunt u ook een e-mail sturen naar openoverheid@rvo.nl. Of u stuurt een brief naar:
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Afdeling Juridische zaken
Team Open overheid
T.a.v. [uw contactpersoon]
Postbus 1492
8001 BL Zwolle
Noem in uw brief of e-mail ook het referentienummer van het verzoek waar u op reageert. Dit nummer begint met Woo/ en u vindt het in de rechter kantlijn van onze brief. Hebben wij geen brief gestuurd? Dan vindt u het nummer in de berichten over dit verzoek in de Staatscourant en op onze website.
Iemand machtigen
Wilt u iemand anders uw zienswijze door laten geven? U mag ook iemand machtigen. Hoe u dit doet, leest u op Iemand machtigen of gemachtigd worden.
U krijgt van ons een bevestiging als wij uw zienswijze hebben ontvangen. We beoordelen uw zienswijze en nemen een besluit op het Woo-verzoek. Soms kan het langer duren voordat we een besluit nemen. Bijvoorbeeld als het gaat om een groot verzoek met veel documenten of belanghebbenden. U krijgt van ons een kopie van het besluit dat wij nemen.
Als wij informatie openbaar maken
Heeft u een zienswijze ingediend, dan sturen wij u en de verzoeker eerst ons besluit. 2 tot 3 weken daarna sturen wij de gevraagde informatie naar de verzoeker. Hierdoor heeft u tijd om te reageren op ons besluit.
Heeft u of hebben anderen geen zienswijze ingediend? Dan sturen wij de informatie tegelijk met ons besluit naar de verzoeker. Ook plaatsen wij het besluit en de informatie op Rijksoverheid.nl.
Als wij geen informatie openbaar maken
Ook dan krijgt u van ons een kopie van het genomen besluit. Er is dan een kans dat de verzoeker bezwaar maakt, omdat die de informatie niet heeft gekregen.
Besluiten we dat de informatie openbaar wordt? Dan kunt u binnen 6 weken na ons besluit bezwaar maken. Dit neemt onze juridische afdeling dan in behandeling. Hoe u bezwaar maakt, leest u in het besluit en op Bezwaar maken.
Als u bezwaar maakt wachten wij niet met het openbaar maken van de informatie. Wilt u voorkomen dat wij de informatie openbaar maken? Dan moet u binnen 2 weken:
- bij ons bezwaar maken en daarnaast;
- de rechtbank vragen om een voorlopige voorziening.
Deze 2 weken beginnen de dag na de datum van het besluit. Hoe u een voorlopige voorziening vraagt leest u in ons besluit en op Rechtspraak.nl.
Wij wachten alleen met het openbaar maken van de informatie als u op tijd om een voorlopige voorziening aanvraagt. Doet u dit niet, dan sturen wij de informatie na deze 2 weken naar de verzoeker. Ook publiceren wij het besluit en de informatie dan op Rijksoverheid.nl.