Aanvragen en regels paardenpaspoort

Laatst gecontroleerd op:
26 mei 2025
Gepubliceerd op:
2 december 2019

Houdt u een of meer paarden, pony’s, ezels of zebra’s? Dan moet u voor deze dieren een paardenpaspoort hebben. In het paspoort staan de gegevens van het dier, zoals het levensnummer, het chipnummer en een schets. Het paspoort is een identiteitsbewijs, geen eigendomsbewijs.

Waar aanvragen?

Een paspoort vraagt u aan bij een paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi) in Nederland. Een ppi mag dit namens de overheid uitgeven. De ppi’s registreren de gegevens van het paard in hun databases. Ook zorgen zij dat de gegevens in de Nederlandse centrale database komen. Alleen door de minister aangewezen instanties mogen paspoorten uitgeven. Een overzicht van alle ppi’s in Nederland vindt u in dit bestand:

Paarden met stamboek

Gaat het om een paard met een registratie bij een stamboek? Vraag het paspoort bij dat stamboek aan. U krijgt dan een paspoort met stamboeklogo.

Paarden zonder stamboek

Voor een paard zonder stamboekregistratie vraagt u een paspoort aan bij een ppi naar keuze. Het paspoort heeft dan geen logo.

Wanneer en hoe aanvragen?

Een paard moet binnen 9 maanden na de geboorte een paspoort en een chip (transponder) hebben. Laat het veulen binnen 6 maanden na de geboorte chippen. Dan weet u zeker dat u het paspoort op tijd krijgt. Een paard wordt gechipt door een chipper die bij een ppi geregistreerd is. De chipper heeft het aanvraagformulier voor een paspoort bij zich. Het aanvragen gaat zo:

  • De chipper vult het aanvraagformulier volledig en duidelijk leesbaar in. U geeft aan op welk UBN het dier verblijft.
  • De chipper vult de 2 schetsen in.
  • U ondertekent het formulier samen met de chipper.
  • De chipper stuurt het formulier binnen 7 dagen naar een ppi.

Is het paard bij het uitgeven van het paspoort toch ouder dan 9 maanden? Dan komt in het paspoort te staan dat het paard niet geslacht mag worden voor menselijke consumptie. Deze melding komt ook in het systeem voor identificatie en registratie (I&R) te staan.

Geboren in een aangewezen natuurterrein

Is een veulen geboren in een aangewezen natuurterrein? Dan geldt de periode van 9 maanden niet. Het veulen moet een paspoort en chip hebben voordat het dier het natuurterrein verlaat.

Een natuurterrein moet van tevoren bij ons zijn aangemeld. Wij beoordelen of het natuurterrein voldoet aan de voorwaarden. Als dit het geval is, dan registreren wij het als aangewezen natuurterrein. Het moet dan ook een uniek bedrijfsnummer (UBN) hebben. De ppi controleert bij het uitgeven van het paspoort of het om een aangewezen natuurterrein gaat. De ppi geeft dit samen met de paspoortgegevens aan ons door.

Hieronder staat een overzicht van de aangewezen natuurterreinen.

Na uw aanvraag

De ppi gebruikt de gegevens op het aanvraagformulier voor het paspoort. Binnen 4 weken na ontvangst van het aanvraagformulier krijgt u het paspoort. Daarna registreert de ppi het dier binnen 2 weken in I&R. De ppi doet dit met een geboortemelding op het UBN waar het dier verblijft.

Regels en aandachtspunten

Voor een paardenpaspoort gelden belangrijke regels en aandachtspunten waar u rekening mee houdt.

Paspoort wijzigen of nieuw paspoort aanvragen

Soms moet u het paspoort wijzigen of een nieuw paspoort aanvragen. Heeft u het paspoort voor een aanpassing naar een ppi gestuurd? Vraag dan om een tijdelijk document. Een tijdelijk document is maximaal 45 dagen geldig. Hiermee mag het paard binnen Nederland worden vervoerd. Maar niet naar de slacht voor menselijke consumptie. Ook reizen naar het buitenland mag niet.

Bezwaar tegen afwijzen aanvraag

Wijst de ppi een aanvraag voor een nieuw, duplicaat of vervangend paspoort af? Dan stuurt de ppi u hierover bericht. Bent u het niet eens met de beslissing? Dan kunt u binnen 6 weken tegen de afwijzing bezwaar maken bij ons. Hoe u dit doet, leest u op Bezwaar maken.

Vernieuwd paspoort

Sinds 28 januari 2022 ziet het paardenpaspoort er anders uit. Dit heeft te maken met de nieuwe diergeneesmiddelenverordening. De inhoud van het paspoort is veranderd. Paspoorten die voor 28 januari 2022 zijn uitgegeven, blijven gewoon geldig. U hoeft daarvoor geen nieuw paspoort aan te vragen.

Gaat het om een paspoort met een uitgiftedatum vanaf 1 januari 2016? Dan moet de beschrijvende schets helemaal zijn ingevuld. Ook moet de getekende schets compleet zijn. Dit hoeft niet als het paspoort is uitgegeven tussen 1 januari 2016 en 1 januari 2024. En er foto’s van het paard in het paspoort staan.

In opdracht van:
  • Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Bent u tevreden over deze pagina?