Regels paardenpaspoort uitgevende instantie

Laatst gecontroleerd op:
26 mei 2025
Gepubliceerd op:
2 december 2019

Heeft u een paardenpaspoort uitgevende instanties (ppi)? Dan mag u paardenpaspoorten uitgeven. Voor het paspoort en het uitgeven ervan gelden een aantal regels.

Eisen voor het paspoort

Een centrale drukker drukt de paardenpaspoorten. U zorgt dat het paspoort voldoet aan de eisen. De eisen staan in de Uitvoeringsverordening (EU) 2021/963. In deel 1 van bijlage 2 staat een modelpaspoort en in deel 2 staan de aanvullende eisen.

Aanvragen verwerken

Als ppi verwerkt u verschillende soorten aanvragen.

Nieuw paspoort

Een chipper chipt het paard binnen 6 maanden na de geboorte. Direct na het chippen vraagt de eigenaar het paspoort aan. U geeft binnen 4 weken na ontvangst van het aanvraagformulier het paspoort uit. U registreert de geboortemelding op het UBN waar het dier verblijft. Voor een duplicaat of vervangend paspoort duurt dit maximaal 6 weken. U laat aan de aanvrager weten wat de termijn is.

Is het paard ouder dan 9 maanden als het paspoort wordt uitgegeven? Dan komt in het paspoort te staan dat het niet mag worden geslacht voor menselijke consumptie.

Buitenlandse paarden registreren

U registreert ook geïmporteerde paarden of Nederlandse paarden die een buitenlands paspoort krijgen. Dit moet binnen 30 dagen na import of uitgifte van een buitenlands paspoort. U registreert de geboortemelding op het UBN waar het dier verblijft.

Wilt u een paspoort uitgeven voor een paard in een ander land in de Europese Unie (EU)? Een voorwaarde hiervoor is dat het paard is ingeschreven in uw stamboek. Er zijn regels:

  • De uitvoeringsbepalingen van dat EU-land gelden.
  • In het levensnummer van een buitenlands paard moet de UELN-code van uw ppi komen. Die komt ook in het paspoort te staan.
  • Het paard moet een chip krijgen van het land waar het is.
  • Gaat het om een buitenlands paard met een Nederlands paspoort? Vertel de houder dat hij het dier met een Nederlands paspoort registreert in zijn land. Dit moet bij een ppi in het land waar het paard is. Die zorgt voor registratie in de centrale databank van dat land.
  • De paspoortgegevens worden geregistreerd in het systeem voor identificatie en registratie (I&R). Dit gebeurt met de melding Registreren niet in NL verblijvend paard. 

Paspoort ongeldig maken

Wil een eigenaar het paspoort van een gestorven of geslacht paard houden? Dan maakt u het paspoort ongeldig.

  • U plaatst een rode stempel Ongeldig op de 1e pagina van het paspoort. Deze is te zien in het doorkijkvenster.
  • U maakt minimaal 2 gaten in het paspoort met een perforator.

Aanvraag afwijzen

Wijst u een aanvraag voor een nieuw, duplicaat of vervangend paspoort af? Dan stuurt u hierover een schriftelijk bericht. In het bericht moet de bezwaarclausule staan. Is de aanvrager het niet eens met de beslissing? Dan kan deze binnen 6 weken bezwaar maken bij ons.

Wijzigingen in administratie

Verandert er iets in het paspoort of de registratie van een paard? Geef dit binnen 7 dagen door aan onze centrale databank.

Documenten bewaren

Deze documenten bewaart u minimaal 10 jaar of 2 jaar nadat een paard is gestorven of geslacht:

  • het aanvraagformulier;
  • de vragenformulieren die horen bij een duplicaat of vervangend paspoort;
  • de gegevens van het dier en paspoort in uw systeem.

U mag de documenten ook digitaal bewaren.

Voor paspoorten van dode en geslachte paarden is geen verplichte bewaartermijn. U kiest zelf of u het paspoort ongeldig maakt, bewaart of vernietigt.

In opdracht van:
  • Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Bent u tevreden over deze pagina?